Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bjorboholm

PTT Suzuki DF90, Kan endast tilta uppåt

Rekommendera Poster

Hej,

Har identifierat ett (1) relä i motorn som verkar sköta tiltmotorn, kan relät vara trasigt på ett sådant sätt att enbart ett läge fungerar ( kan höja, inte sänka)? Att tilta uppåt fungerar både från gasreglaget och från motorn. Har någon haft ett liknande problem, kan det vara ett annat problem än relät?

AD9E7ED3-450B-4DED-A1DA-6A05EF1E7299.jpeg

51F98446-B614-4AF5-BFFC-0C451DC6DDBC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årsmodell eller ännu hellre typbeteckning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kollar utifrån serienumret borde det vara årsmodell  2007, och modellbeteckning DF90TLK7/DF90TXK7. Hittande följande ”sprängskiss”, känner igen dessa delar och det är Nr. 6 som jag hör ”klickar” när jag tiltar uppåt men helt tyst vid tilt nedåt. Men det är en massa andra delar här som skulle kunna vara problemet kanske....

D78F03A1-80B5-4224-A33F-982629D54201.jpeg

62F19CAB-4CA2-40F8-98E1-1C6069219AE4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett elschema för denna motor i datorn. Såhär ser relät ut.

PTT.JPG.703d69bf8be5d04615643952e80fcf41.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är reservdelslistan till 2009, så lita inte på reservdelsnumren: 

 https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-model/df-90a/df-90atlk9-beginning-vin-09002f-980001/ptt-switch-engine-control-unit

 

Om pumpen inte går så är det sannolikt reläenheten (14), men för säkerhets skull bör man kolla att det inte är switchsignalen som inte kommer fram. Det är lite svårt att avgöra av schemat, men den ena av av de två kontakterna till reläenheten går till hydraulpumpen den andra till upp/ner-switcharna.

Identifiera den som till switcharna. Jag förstår tyvärr inte hur elschemat är tänkt. Det är tänkbart att switcharna skickat jord i stället för plus till spolarna i reläenheten. Du får helt enkelt mät själv. 

 

Är man lite praktisk lagd och gillar utmaningar så går denna typ av enheter ofta att laga om man bara kan komma in till reläerna. Dessa är ofta av standardtyp som kan köpas för en billig peng.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, jag skall försöka ge mig på att lösa detta! Men relät (nr.14) i elschemat verkar vara en ”kapslad”box, dvs går inte att öppna.....för jag tänker att det skulle kunna finnas 2 reläer (Upp o Ner) varav ett är trasigt i boxen. Men å andra sidan säljs ju box 14 som en enhet och inte med extra reläer som kan bytas ut....så kan ju vara att jag är helt ute och cyklar nu ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då måste du byta 14. Men testa helst att signalen från strömbrytarna kommer fram först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...