Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
PerLindqvist

Nybörjarfråga gällande segling

Rekommendera Poster

Hej!

 

Mitt namn är Per och jag har precis införskaffat mig en lysande Rock 20 segelbåt. Segelbåten ska sjösättas någon gång imorgon och jag behöver segla iväg till en annan hamn där jag fått en båtplats ifrån Grefab (Björla hamn - Fiskebäck hamn). Det blir min första segling på flera år och efter att ha tagit en titt på kartan så ser jag att det är en del småöar på vägen ditt med segelbåten och tänkte välkomna tips från forumet gällande saker man ska tänka på under seglingen, speciellt för en som inte seglat på flera år förstås. Främst hur man undviker grunt, åka runt öarna med hjälp av det öppna havet etc.

 

Tacksam för svar!

 

 

Skärmavbild 2020-05-06 kl. 18.43.39.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett bra sjökort :)

 

Det är ju inte speciellt långt så har du inte perfekta vindförhållanden kanske du ska gå för motor första gången.

 

Tycker att det ser ut att vara främst synliga skär, men det är ju rätt gott om dem..

 

ser inte någon bättre väg än denna:

IMG_20200506_192108.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill segla med seglen och har rak västlig vind skulle du kunna gå runt jutesk.n och röda skären för att få ett långt kryssben upp norrut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag växte upp med en orange Rock 20 som hette Adelaide.. vi sålde den när jag var 13-14 och köpte en motorbåt. 

 

Men jag har många trevliga minnen från den båten, vi hade seglingskalas och var ofta ute och fiskade.. jag kan dock inte minnas att vi någonsin fick någon fisk :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden som Dava visar kommer från appen Eniro på sjön. Ladda ner den (gratis) så har du tillgång till bra sjökort samt plotter som hela tiden visar var du är. Man kan zooma in och detaljstudera vägen du funderar på att segla.

Appen är riktigt bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite så jag tänkt med @Dava beroende på vilken tid segelbåten sjösätts och hur vädret ser ut. Men det blir nog motor första gången bara för att bekanta sig igen med havet utefter den rutten du angivit. Vi har fått med en plotter så det ska bli intressant och få använda den med. Härligt och höra med de goa minnena, får hoppas på liknande minnen med denna båt!

 

Tack för tipset på namnet från skärmdumpen @McLasse. Lär användas en del ute i havs!

 

Har ni några tips gällande parkeringstekniker för att så smidigt som möjligt placera båten i sin båtplats utan att slå till kajen m.m. ? tack på förhand!

 

 

Uppskattar svaren jag fått hittills och det lär tillämpas direkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vet ju inte om det är stolpar eller bommar där du ska lägga till. Men ett bra tips är alltid låg fart första gången.

 

Jag har tampar med öglor i precis rätt längd för att kunna lägga om stolparna så att båten stannar precis vid bryggan. Så när jag passerar stolparna så lägger jag på mina tampar och går fram för att hoppa i land med förtampen, väl vetande att båten stannar på precis rätt avstånd :)

 

I vattnen ovan skulle jag vilja ha ett riktigt papperssjökort… plotter är ju bra, men Eniro för sjön är mest för planering anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt smart strategi. I den båtplats jag fått så är det stolpar, jag fick med några tampar så jag får göra några mindre beräkningar så båten bromsar i rätt distans vid kajen. Vart kan man få tag på ett papperssjökort?

 

Behövde dessutom fråga gällande försäkring på segelbåten. Jag vill använda mig utav båten främst för att utveckla mina seglingsfärdigheter ute i havs samt njuta av skärgården i västkusten. Från vilket försäkringsbolag kan man få en bra försäkring som täcker det mesta samt komma undan billigt? Funderar att uppgradera båten till nästa säsong förhoppningsvis och vill därför inte betala över hövan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev PerLindqvist:

Har ni några tips gällande parkeringstekniker för att så smidigt som möjligt placera båten i sin båtplats utan att slå till kajen m.m. ? tack på förhand!

Vår första segelbåt var en Seacat, som är väldigt lik den du köpt, både i storlek och utseende.

Förbered dig i god tid. Ha eventuella linor färdiga och lätta att få tag i när det är dags. Ta fram en båtshake och ha den redo på en bra plats i sittbrunnen eller intill.

När du är ute på fritt vatten, testa gärna att köra båten i låg fart, sväng med den och lär dig hur den uppför sig.

Om möjligt innan, kolla hur det ser ut på plats, från brygga och från pir. Kolla gärna också på t ex Eniros flygfoto, så du får bättre känsla för avstånd (tänk båtlängder). Har du en kompis eller familjemedlem som kan stå på bryggan när du kommer och ge dig stöd, så är det att rekommendera. Personen kan tala om för dig hur långt du har kvar till bryggkanten (svårt att se från sittbrunnen) och kanske ta emot båten om farten är låg nog (farligt om man inte har kontroll!).

Tänk på att båten inte "sitter fast" i underlaget som en bil, utan den glider i sidled även när man börjat svänga. Om utrymmet finns utanför själva båtplatsen rekommenderar jag att du gör en stor och långsam sväng in mellan pinnarna/bommarna. Ta ut svängen nästan helt till andra sidan.

Börja svänga i god tid, men bara lite, för att se hur båten reagerar. Fortsätt sen svänga lite till och låt båten stabilisera sig. Lugnt och metodiskt är bra. Var aktsam på vilket håll det blåser ifrån vid båtplatsen, och räkna med att båten driver lite med vinden hela tiden, så du kan behöva styra en aning upp mot vinden för att kompensera.

Håll en låg fart, men inte så låg att roderverkan försvinner eller avdriften börjar bli för stor. Med vår båt, med smal fenköl, smalt och djupt roderblad, och ca 8 m lång, brukar ungefär två knop vara lagom. En knop till vid hårdare vind, ibland.

Jag brukar slå i friläge när det är ungefär en båtlängd kvar till bomändarna och sen glida in. Backen slår jag i när fören passerar in mellan bommarna, och då brukar farten vara runt en knop. Backar sen ganska hårt tills båten i stort sett stannar. Blåser det från fören så slår jag över till framåtdrift men på tomgång, för att motverka. Blåser det från aktern, låter jag antingen båten mjukt glida fram och dutta i bryggkanten (trä) så att båten stannar, eller så lägger jag i back på tomgång för att hålla ut. Tills jag fått på linorna alltså. I stilla väder fimpar jag motorn direkt när båten är stilla mellan bommarna.

Var inte rädd för att slå i backen och börja om. Alla har varit nybörjare. Och ska du börja om, gör då helst det från en bra bit ut från båtplatsen, så du hinner få god styrfart igen. Att backa och sen styra om från stillastående nån meter utanför stolparna eller bommarna, är ingen bra idé. Båten kan driva och det blir lätt rörigt.

Jag antar att du har utombordare på båten, så glöm inte att det (beroende på hur lätt den är att nå) kan gå bra att styra med den också, så länge motorn driver. Framför allt när man backar är det trevligt att kunna styra motorkraften.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad Rock 20 är för båt men om den inte har för stort djupgående så kan ju gå Eskils kanal (för motor).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med båt! Själv relativt ny båtägare, igen

 

dock uppväxt på sjön och haft båt tidigare i livet. Många timmar på havet i södra skärgården (där du ska segla)

 

runt röda skären/söder om södra spetsen av näset, hålskär/franholmen samt rösö/inloppet söder ifrån till fiskebäck (enligt bild ovan) finns det ganska mycket luriga grynnor i din färdväg.

Lättast är att ha med en gps med sjökort, annars funkar även ett papperskort eller t.ex eniro på sjön.

 

bestäm en färdväg innan avfärd och studera den. Följ sedan med i sjökort/app under resans gång så du har koll på vart du är.


glöm inte att njuta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var väldigt bra tips, lär låta en vän vänta vid andra hamnen och vägleda oss lite första gången. Nu är rutten planerad och ser fram emot att sjösätta båten och komma igång! Tack Raol

 

Rock 20 har ett djup på 1,2 m, tänker att jag utnyttjar de mer öppna ytorna först för att vänja mig igen vid båten och experimenterar med manövreringen i första hand för att sen lättare ställa mig sen i båtplatsen.

 

Såg det nyss i appen med, ska försöka vara extra försiktig i de områden när jag väl passerar de, bra att veta till framtiden. Ska försöka njuta dessutom!

 

Tack så mycket att ni tar er tid och förklarar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ordna försäkringen på förmiddagen då jag under dagarna fått olika priser på olika försäkringsbolag. Vad anser ni vara en bra standard försäkring för en segelbåt över en säsong? Anledningen är för att jag funderar på att uppgradera den så småningom och teckna ett större försäkringspaket för den framtida båten. Segelbåten är då:

 

Modell: Rock 20

Tillverkningsår: 1974

Motorfabrikat: 6hk (Yamaha?)

Motor till.år: 1986

 

Någon mer info som behövs?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev PerLindqvist:

Någon mer info som behövs?

Vikt, mått på båten, segelyta, skrovnummer (om du har det) samt serienummer på motorn. Har man inte alla uppgifter tillgängligt brukar det inte vara några problem att komplettera efteråt.

Jag ändrade vikten på båten efter att den vägdes vid upptagning, en del kranar har våg. Det visade sig att båten vägde nästan 2 ton mer än jag angivit från början och då blev försäkringen några hundra billigare.

 

Om du har någon form av nautisk kompetens (typ förarbevis/förarintyg) och/eller är med i en båtklubb (typ Kryssarklubben eller någon lokal klubb) kan det generera rabatt på försäkringen.

 

Vi har Svenska Sjö och är nöjda med det men det finns flera andra försäkringsbolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan 400-800 känns väl rimligt för en försäkring på båt i den storleken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg till @raols bra beskrivning är att lägga ut ordentligt med fendrar innan du börjar gå mot din nya båtplats. Kolla hur den ser ut, hur båtarna bredvid ligger och bedöm var du bäst behöver fendra av för att inte bli ovän med dina nya bryggrannar. Ingen bra början. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Ett tillägg till @raols bra beskrivning är att lägga ut ordentligt med fendrar innan du börjar gå mot din nya båtplats. Kolla hur den ser ut, hur båtarna bredvid ligger och bedöm var du bäst behöver fendra av för att inte bli ovän med dina nya bryggrannar. Ingen bra början. 

Just ja. Tänkte inte på det. Vi har bommar med mjukplastskydd på, så vi har inte använt fendrar i hemmahamnen sen första året (då vi låg på en annan plats, utan skydd på bommarna).

Jag misstänker att det inte är så värst många båtar i sjön än. I mina hemtrakter brukar slutet av maj och början av juni vara när de allra flesta sjösätts. Så har TS tur kanske det är tomt på sidorna! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...