Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AlbinP

Installation av hydraulstyrning problem

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag och far min håller på att installera hydrualstyrning från Hydrodrive på vår styrpulpet (Sandö 520). 

Allt har gått bra fram till idag när vi försökte fylla på med olja för första gången. 

När vi försöker lufta bort all luft i systemet verkar det som om det aldrig tar slut på luft. 

Vi har försökt kanske 5 gånger åt varje håll, men det blir ingen skillnad. Vi får inte heller någon kraft i styrningen. 

Värt att nämna är att vi har ett stadigt flöde med hydrualolja in i systemet utan luft. 

 

Någon som har en varit med om liknande eller har en idé på hur vi kan lösa detta? 

Tacksam för alla svar. 

 

//Albin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade själv problem när jag installerade en autopilot till min befintliga styrning.

Men jag löste det genom att vrida motorn helt åt te.x. styrbord och då öppna luftnippeln på babord sida cylinder och oljan från nippeln ledde jag i en slang ändra fram till rattpumpen, skapade alltså en loop. Då va det bara å snurra på ratten till all luft va borta och sedan göra motsvarande åt andra hållet.

Och ingen olja kommer till spillo!

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minutes ago, martinke said:

Jag hade själv problem när jag installerade en autopilot till min befintliga styrning.

Men jag löste det genom att vrida motorn helt åt te.x. styrbord och då öppna luftnippeln på babord sida cylinder och oljan från nippeln ledde jag i en slang ändra fram till rattpumpen, skapade alltså en loop. Då va det bara å snurra på ratten till all luft va borta och sedan göra motsvarande åt andra hållet.

Och ingen olja kommer till spillo!

 

 

Tack, kan vara värt att testa! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev martinke:

Jag hade själv problem när jag installerade en autopilot till min befintliga styrning.

Men jag löste det genom att vrida motorn helt åt te.x. styrbord och då öppna luftnippeln på babord sida cylinder och oljan från nippeln ledde jag i en slang ändra fram till rattpumpen, skapade alltså en loop. Då va det bara å snurra på ratten till all luft va borta och sedan göra motsvarande åt andra hållet.

Och ingen olja kommer till spillo!

 

 

Det är så du måsta göra!

Inte helt olikt metoden då man luftar bromsarna på bilen.

Luften måst ut! Var beredd med en liten slang (genomskinlig spolarslang funkar bra) på luftnippeln och stoppa ned den andra ändan i en PET-flaska. Man måste vara två, en som vrider ratten och en som lutar styrcylindern. Det tar en stund, ge inte upp!

Oljan du får ut kan du återanvända.

Fyll på i rattpumpen emellanåt. Det kan bli söligt så var beredd med traser och en massa hushållspapper.

En liten tratt med en slang på underlättar när du fyller på i rattpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar oftast att lufta så som det beskrivs i manualerna, men det gäller att snurra fort på ratten om man ska få ut luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mange249:

Det funkar oftast att lufta så som det beskrivs i manualerna, men det gäller att snurra fort på ratten om man ska få ut luften.

Ja när det gäller rattpumpen, men då det finns luft i ledningarna och i styrcylinderna vill det verkligen till att snurra snabbt och ihärdigt. Jag har luftat flera hydraulstyrningar en (som läckte) många gånger dessutom. Det säkraste sättet är att använda luftningsnipplarna på cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gjorde en liten skiss på hur jag gjorde det ensam! Då kan man ratta på ensam tills all luft är borta.

Alltså jag skapar en loop med en genomskinlig slang så jag ser luftbubblorna och leder ned oljan i tratten medans jag samtidigt snurrar på ratten åt ett håll.

Luftning.jpg

Redigerad av martinke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Ja när det gäller rattpumpen, men då det finns luft i ledningarna och i styrcylinderna vill det verkligen till att snurra snabbt och ihärdigt. Jag har luftat flera hydraulstyrningar en (som läckte) många gånger dessutom. Det säkraste sättet är att använda luftningsnipplarna på cylindern.

Jag tänkte på när systemet är nytt och tomt. Då brukar man ju fylla genom pumpen och ha ena luftnippeln öppen på cylindern och sedan veva på tills det kommer ren olja. Efter det stänga ventilen och göra samma på andra sidan.

 

Det funkade bra på den SeaStar jag monterade senast, men det verkar inte alltid gå lika lätt. Det är ett lite bökigt jobb. Allt som underlättar är såklart välkommet...

 

Dock är det tveklöst värt pengarna och jobbet. En bra styrning gör stor skillnad för körkänslan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till så att du har konstant flöde till påfyllningshålet i rattpumpen.

Brukar följa med en slang med gängad nippel där du kan ansluta oljebehållaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste stå en pelare med olja till påfyllningshålet.

Annars får du in luft där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Jorgen01:

Se till så att du har konstant flöde till påfyllningshålet i rattpumpen.

Brukar följa med en slang med gängad nippel där du kan ansluta oljebehållaren.

 

Så var det på min SeaStar. Tyvärr var det inte samma gäng på flaskan och slangen, men det fulmekades ihop. Flaskan matade då pumpen när ratten roterade och flödet kom igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, det är ju alltid svårare då systemet är nyinstallerat och från början fyllt med luft. Senare om man behöver fylla på, man kan behöva efterfylla, då räcker det allmänhet att-göra-listan vrida ratten mellan ändlägena flera gånger.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad jag förstått är det också viktigt att "bottna" den sidan av cylindern du luftar. Eller hur man ska förklara.... Vrida motorn maximalt åt ena hållet och lufta den sida där cylindern har bottnat. Då minimerar man risken att luft ligger längst in i cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev martinke:

vad jag förstått är det också viktigt att "bottna" den sidan av cylindern du luftar. Eller hur man ska förklara.... Vrida motorn maximalt åt ena hållet och lufta den sida där cylindern har bottnat. Då minimerar man risken att luft ligger längst in i cylindern.

Ja det skall man ju göra, då pressar man ju ut all luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...