Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BSven

Inredning i stuvfack

Rekommendera Poster

Förr var ju läskbackar den självklara förvaringen för ankare, tampar, fendrar (och vinylskivor) men vad använder man idag?
Har ni några bra, praktiska tips på hur ni inrett era stuvfack, jag tänker främst på sittbrunnsfacken?

 

Stuvfack.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, var ska man numera göra av alla vinylskivor som man har med i båten 😆

 

Ärligt talat letar jag också efter smarta lösningar. Har precis bytt ifrån en båt som hade en massa smarta småfack till en som bara har stora utrymmen, så jag måste hitta något bra sätt att organisera allt småplock man ska ha med. Funderar på smartstore-lådor, men det känns inte helt optimalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt jag hade var det tygpåse som hängde då det precis som i bilden var saker under som man behövde nå. 

Man kan ju sätta en list på kanterna och ställa ner lådor eller snickra egna antingen i trä eller plasta insatslådor.  

Det beror ju på vad du vill förvara. Är det tampar så kan man ju snickra en avskiljar vägg så inte tampar fastnar i ditt soppafilter. 

 

I nuvarande båt har vi backar av olika storlekar i dom stora stuvutrymmena. I garderober har vi ställt in hurtsar för att få in mer småförvaring. 

 

Besök dom kända byggvaruhuskedjordna dom har mängder med backar av olika storlekar & varianter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder mycket smartstore i olika storlekar. Genomsiktliga så jag ser hyfsat vad som finns i samt lite insatser med småfack. Funkar bra för vår del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har litet olika plastbackar och lådor ombord, i olika storlekar.

Blåa Ikealådor, dock litet sladdriga i plasten.

Större lådor med lock från Jula.

Hopfällbara små lådor från Bauhaus.

Champlnjonlådor används i skafferiet, dom är ju bra såvida att dom är staplingsbara.

Plastlådor med lock från lösgodisaffären förekommer också.

Sedan har jag några vita plastbackar jag tog vara på när man lade ned ett storkök på 1980-talet...

 

Tro det eller ej, men jag har några pappkartonger också, i ärlighetens namn är dom inte så bra, tål fukt väldigt dåligt....

 

Båtens hinkar, spänner och embar brukar bli till förvaringskärl också, särskilt då barnbarnen är med ombord, då förvaras krabbfiskegrejerna, snäcksamlingarna och den värdefulla gråstenssamlingen i dessa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tro det eller ej, men jag har några pappkartonger också, i ärlighetens namn är dom inte så bra, tål fukt väldigt dåligt....

Är de så bra i storlek att du har pappkartonger på båten kanske det är värt att plasta in dem? 😀

 

(Fast jag skall egentligen inte säga nåt för jag har ett gäng skokartonger i papp i båten...perfekta i storlek för diverse små saker...måste hitta en annan lösning för det känns lite genant att erkänna det här...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jula, Clas Olsson och Biltema med fler har massvis med plastlådor i olika storlekar, med eller utan lock, som kan passa i de flestas stuvfack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev BSven:

Det tycks finnas ett system som kallas "Euroback" men jag blir inte riktigt klok på vilket mått som är gemensamt?

 

Denna variant har vi i stora stuven. Dom könns tämligen tåliga jmf med dom genomskinliga som vi också har några av. Dock har vissa av dom genomskinliga insatslådor som är riktigt bra.

 

Det är knepigt att hitta bra lösningar eftersom alla stuvar har olika mått och form.

 

Vi letar efter backar att ha till stuvarna under våra soffor - det är stora utrymmen som blir röriga. Inte det lättaste.

Som jag ser det är det bästa sättet att ta alla måtten och gå till ställen där dom har dessa och sen se hur man kan pussla ihop det på bästa sätt, kanske tom dags att rita upp det på ett papper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var liten hade vi ingen hink på båten, men vi hade en katt som spann. 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ett gäng gamla kundkorgar som förvaring till tampar och liknande i det största stuvfacket. Bra med handtag eftersom facket är rätt så djupt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på Ikeas källsorteringskärl. De finns i olika storlekar och djup och passar ganska väl i mått i några av våra stuvfack, med lite pusslande. De känns ganska oömma. Har dock inte kommit längre än till att fundera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering här, riktad mest till @stavhammar: Finns det något sätt att splitta en tråd i två? Här har vi fått två helt olika diskussioner ihopblandat (ja, jag vet, det är mitt fel). Jag tycker båda är intressanta, men de har ju egentligen inte med varandra att göra. Skulle ju behöva flytta språkdiskussionen till en egen tråd så vi kan diskutera stuvförvaring här.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

47 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

En fundering här, riktad mest till @stavhammar: Finns det något sätt att splitta en tråd i två? Här har vi fått två helt olika diskussioner ihopblandat (ja, jag vet, det är mitt fel). Jag tycker båda är intressanta, men de har ju egentligen inte med varandra att göra. Skulle ju behöva flytta språkdiskussionen till en egen tråd så vi kan diskutera stuvförvaring här.

Ny tråd under off topic, Dialektala olikheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev RikardE:

Det är knepigt att hitta bra lösningar eftersom alla stuvar har olika mått och form.

Det är just därför jag tittar på Eurobackarna. Om de har ett gemensamt måttsystem ex. 30 x30, 30 x 60 etc. så kan man ju regla upp horisontala system med standardmåttet och sedan se om man vill ha flera små, en stor eller stapla? Jag vet ju inte exakt vad som skall vara i vilket stuvfack förrän jag seglat en säsong och provat mig fram. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev BSven:

Det är just därför jag tittar på Eurobackarna. Om de har ett gemensamt måttsystem ex. 30 x30, 30 x 60 etc.

Hahaha... Diskuterade det här lite med min fru och visade henne en bild på eurobackarna. Hennes kommentar var egentligen bara: "Fula."

 

Så gick det med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Hahaha... Diskuterade det här lite med min fru och visade henne en bild på eurobackarna. Hennes kommentar var egentligen bara: "Fula."

 

Känner igen detta🥴

 

Vad jag tycker är bra med smartstore är att de är täta och har lock så det är enkelt att stapla samt även flytta runt. Tex briketter, tändvätska, gallerborste i en box, enkelt att slänga iland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Hahaha... Diskuterade det här lite med min fru och visade henne en bild på eurobackarna. Hennes kommentar var egentligen bara: "Fula."

 

Så gick det med det.

Men de finns ju i gult, rött, blått, det är ju rena legobitarna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Känner igen detta🥴

 

Vad jag tycker är bra med smartstore är att de är täta och har lock så det är enkelt att stapla samt även flytta runt. Tex briketter, tändvätska, gallerborste i en box, enkelt att slänga iland.

Mmm, vi har typ hela huset fullt med smartstore, skulle tro att det slutar med det i båten också. Det tråkiga tycker jag är att det är en så bred kant upptill, ställer man två bredvid varandra så går mycket plats till spillo mellan dem.

 

9 timmar sedan skrev BSven:

Men de finns ju i gult, rött, blått, det är ju rena legobitarna!

Ah, I see what you're doing. Du försöker med logik. Biter inte.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smartstore är väldigt sköra tycker jag, går sönder väldigt lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...