Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jllen

Ha loss förtöjningslinan under färden?

Rekommendera Poster

Hej, 

Min man har precis köpt båt och hävdar att man måste ta loss linan från stävöglan när man kastar loss från hamnen. Vi har en gammal öppen båt med utombordare. 

 

Jag har seglat som yngre och minns att jag aldrig någonsin tagit loss förtöjningslinan eller förtampen ur öglan, utan bara förvarat repet spänt och surrat inne i båten. Nu gjorde jag "som vanligt" och gjorde ihop linan överskott till en ordnad "knut" och lade den SPÄNT i förvaringsboxen i fören. Låste locket. 

 

Senare fick jag skäll av gubben då han menar att det är farligt att inte ta loss repet helt från stävöglan. Jag fattar ingenting. 

 

Vem av oss har rätt/fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta loss den. Mest för att jag inte vill att den ska glida ner i vattnet om båten lutar. Men måste? Neeeh, man gör som man vill. Finns inga måsten kring detta. Tycker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också uppväxt med små snurrebåtar och jag har aldrig lossat förtampen från stävöglan, men våra förtampar brukar vara så korta så att de inte når fram till propellern.

 

Sen så är det bra att alltid ha en längre lina ombord som man kan skarva på ifall behovet uppstår. Jag har löst det genom att ha ett ankare med en lång tamp med mig som reserv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enda risken är nog att linan dras ut av bogvattnet/vågor och ner i vattnet för att slutligen släpa under båten och fastna i propellern. Problemet är att man inte alltid ser när det händer, den kan se spänd ut upp-/bakifrån när man tittar fram mot luckan. Men om man seglar som du gjort är ju risken obefintlig (i alla fall tills man startar ev. motor). Eller om linan är så synlig så man ser att den är surrad (det var ju en liten båt).

 

Om den är ordentligt surrad o.s.v. kan man tycka risken uppvägs av omaket att haka ur och i den ur stävöglan uppifrån båten. Men det är nog en diskussion ni får fortsätta ha inom familjen ;-).

 

Sedan finns andra aspekter som mer grundar sig på principer och hur man alltid har gjort, mer än faktabaserade reella risker. T ex att det inte ser snyggt ut eller att någon tycker det signalerar "här kommer en latmask". Jag har själv missat att skjuta upp stävstegen under peket flera gånger när vi varit ute, men det bjuder jag på.

Däremot att inte ta in fendrarna kan - beroende på omständigheterna - faktiskt vara ett reellt problem och inte bara estetik. I Göta kanal bryr vi oss numera aldrig om att ta in dem mellan slussarna, men fråga mina barn hur många fendrar pappa tappat då han glömde ta in dem innan vi drog på i 20 knop....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ju ha klart för dej av vilken anledning du gör som du gör.

Finns det en tanke/anledning till varför "gubben" vill/ska ha det bortkopplat?

Min erfarenhet är att det är bättre att ha en plan/strategi och följa den, även om den skulle vara dålig, istället för att inte ha en plan/strategi.

Sen är jag lagd åt det hållet att jag ogillar uttryck som "man ska" "tänk om alla" "så har man alltid gjort" i förhållande till att man jämför anledningar och utfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju att det kan vara precis livsfarligt att ge sig in i skottlinjen mitt i en inom-äktenskaplig konflikt 😛 men det vore intressant att veta exakt vad som skulle vara det farliga? Som har skrivits ovan så är det ju en sak om den ligger löst på fördäck, men vad skulle kunna hända i ditt fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör dem som alltid lossar tampen från pollare på båten för att det ser slarvigt ut att ha den kvar, men huvudskälet är att den kan sakta krypa ur och fastna i propellern. På den tiden jag lät den sitta kvar hände det flera gånger att den mot alla odds krupit ut men inte helt så jag har klarat propellern men risken är inte värd latheten så alla tampar lossas och läggs i avstett fack och alla fendrar tas in för att slippa tappa någon. 

Jag har även en eka utan pollare, den här stävögla och även där tas tampen in av ovan skäl. Men det är jag.

Är tampen så kort att den inte kan nå propellern så gör som ni vill, kan den nå propellern så ta loss den. Det är mitt tips. Lite mera arbete men en tamp i propellern är och kan bli både besvärligt och farligt. Och mycket arbete. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I praktiken handlar det bara om en sak, riskerar linan att gå överbord och hamna i propellern? Lina i propeller är obra.

Kan du säkra linan ombord på ett tillfredsställande sätt så är det lungt. 

Beroende på båt kan det röra sig om flera olika linor men inte i ditt fall med titen snurrebåt gissar jag.

Jo jag vet att det kan finnas en estetisk aspekt men det bryr jag mig inte om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig några linor lösa så att dom kan komma i vattnet, alla linor som är i vattnet kommer förr eller senare att hamna i propellern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men alltså, nu handlar ju fortfarande alla svar om tampar som ligger löst och riskerar att plurra. Om jag förstår det rätt så handlar ju frågan om en tamp vars ena ände fortfarande ligger om en knap men där resten av tampen ligger i en stängd förvaringsbox. Då riskerar den ju inte att hamna i vattnet. Det enda som möjligen skulle kunna hända som jag ser det är väl att någon snubblar över en lilla bit tamp som är mellan knapen och förvaringsboxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får skilja på ”gamla sanningar” och vad som fungerar i praktiken.


Detta gäller exvis att fendrarna skall tas in under gång. Så länge de inte faller av, gör de ingen skada.

Samma sak gäller linor. Är linan säkrad, är det inga konstigheter.

 

Sen tycker jag nog personligen att det ser snyggast och mest sjömannamässigt ut med en båt utan fendrar och fladdrande linor under gång.

 

Kikar man sedan på bofasta i skärgården har de ofta fendrar ute(med vettig fastsättning) och även linor redo för förtöjning. De som åker båt året runt gör ofta det som fungerar, så helt fel är det nog inte.

 

Trådskaparen har som flera andra påpekat en genomtänkt plan och då brukar det mesta fungera. Sen kan husfriden ibland vara värd att beakta från båda håll när båda alternativ fungerar skapligt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

Kul att få lite familjeterapeutiskt orienterade frågor på MG. 😉

 

Har ni inget annat att "bråka" om så tror jag ni får ett långt och lyckligt liv tillsammans.

 

Om det ofta är viktigt vem som har rätt och fel har ni mera att jobba på än om förtampen ska tas bort under färd eller inte.

 

Ingen av er har rätt eller fel vilket du säkert redan sett på de svar du fått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Mange249:

Detta gäller exvis att fendrarna skall tas in under gång. Så länge de inte faller av, gör de ingen skada.

Fendrar brukar jag alltid ta in (även om jag förstås har glömt det ibland). Lite för det rent estetiska, men även för att det blir mindre skvätt då. Mindre risk att folk i båten blir blöta helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt gubbe😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Fendrar brukar jag alltid ta in (även om jag förstås har glömt det ibland). Lite för det rent estetiska, men även för att det blir mindre skvätt då. Mindre risk att folk i båten blir blöta helt enkelt.

Brukar ta in mina också av samma anledningar. 
Ibland sneglar jag dock lite avundsjukt på mina bofasta grannars oömma hyttbåt med fast monterade fendrar, mobilstyrd värmare osv. Bara att vrida om nyckeln och kasta loss, oavsett väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...