Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nettan1111

Teak behandling med Silver teak

Rekommendera Poster

Tänkte prova Kayoba Silver Teak behandling på vårt teakdäck på en 28 fots Aquador DC som är 12år.

 Ska slipa däcket först lite grann... (det har blivit grovt, känns mycket torrt o perforerat alltså vågigt i träådringen, kanske pga av tidigare högtrycks tvätt? ... Aja baja ... eller tvätt med tex Owatrol Deepcleaner utan efterbehandling ?)

Tänkte höra om det finns några tips ?

Kayoba Silverteak är ju en tvåstegsbehandling med 1.tvätt samt  2. påstrykning av medel som ska hjälpa träet att hålla sin fina silverfärg ;-)

Jag hoppas då att det även ska vara lite smuts frånstötande / vårdande och jag ser ett lite vit / grått sobert snyggt däck framför mig.... undrar om det blir så ?

Någon som har tips? Jag ska ta lite före och efter bilder. Har även tittat på trådar om slipmetoder  och lackning av teak samt div såptvätt så det har jag greppat här i forumen, super bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev fel.... heter Kanaboat 

Silver teak clean och silver teak protect  179kr/st fr Kanaboat

 

Seaside där vi köpte kapellet säljer också

Kanaboat m Bra Miljöval utan syror som bryter ner teaken o ej tensider.

Silver teak clean 179kr

Silverteak protect 179kr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi slipat däcket rel. fint (40+80+120 papper)och verkligen ett super bra tips i annan länk om att inskaffa en excenterslip så det blev en gul Dewalt och vi är verkligen supernöjda med den. Komplementet är en grön Ryobi som jag vill rekommendera då den går ca 2 timmar med ett 4Ah batteri och den kommer åt på de flesta ytor med sin smala spets. Känns hemskt att tänka att däcket ska bli grått nu när det ser så ny-fint ut med träfärgen men jag tror på den här idéen m silver under organiserad form 😉

Idag fick jag äntligen skura på cleanern på däcket med en vit scotte som steg 1. Däcket var då först avspolat med vanlig vattenslang och sen på med cleanern som skulle dra i 15 min för att sedan sköljas av och torka helt innan steg 2 kan föras på.  Bifogar lite bilder  .... bilden på smala däcket visar före och efter cleanern lagts på, det mörknade alltså i första steget .... det här blir spännande

IMG_0105.jpg.79f0faa5784d81af01ed14d559115b83.jpgIMG_0117.jpg.fd00817e99814fbd3f95e3b77aea738e.jpgIMG_0122.jpg.5ea2e16cdc3b3f0640df633bf4e5c739.jpgIMG_0124.jpg.dc2ba879b643d15a603931a82db3f9ba.jpg

forts. följer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört på med steg 2. Protect och det blev fortfarande en mörkare ton direkt vid behandlingen samt flammigt / fläckigt på de ställen som ligger i skugga efter torkning men det tror jag ändå på sikt kommer bli bra med sol och regn. En hel flaska protect gick åt till första varvet på all teaken inkl. badbryggan så jag köpte en flaska till då jag ville ha på två lager som ströks ut flödigt med en jetstrykare o pensel i träets fiber riktning båda gångerna och det var en bra metod. Produkten är inte olje kladdig och blir inga klet tendenser (som överflödig icke bort torkad olja kan bli om man missat att torka bort sån). Står att det innehåller Silicat borde vara det som bildar smutsfrånstötande yta alltså inget överflöd behöver torkas bort bara sånt som råkar rinna ut på gelcoaten så klart.

 

G l ö m d e  att säga att vi innan allt med teakarbetet började så rubbade vi och vaxade överbyggnaden helt klar på kanter och allt och vinningen med det är att vår dubbeltapade maskering svart eltape och Biltemas Silvertape på det för att inte skada plastkanterna under slipning efteråt nu lossnade utan klister rester kvar fungerade himla bra..

Nedan bild på när Steg 2 Protecten lagts på .

 

 

 

IMG_0125.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande. Finns ju lika många behandlingssätt som det finns teakdäck i det här landet. Själv har jag gått från efterbehandling och kör naturell. Tvättar ofta med såpa (ibland teakcleaner) men i övrigt obehandlat och absolut ingen olja. Man kan använda Boracol ibland. Detta då jag stävar efter den silverljusa (nästa vita) looken. 

 

Oljat är ju förvisso fantastiskt snyggt när det är nyslipat men det drar åt sig skit och blir ett helsike att underhålla i längden och ofta krävs mer sliparbete (alt starka medel) och teaken blir allt tunnare.

 

Skall bli kul att se hur ditt resultat står sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det gått ca 1 månad och färgtonen har ändrats till lite mer grå och nu även mindre flammig. Ytan känns slät och börjar få en lite mer lyster / "glans".

Nyansen påminner nu om träslaget Ask i färgen.

Bifogar 2 bilder igen på den nu ca1månads gamla behandlingen 😉 ...

...känns finare i verkligheten än på bilderna.

Återkommer senare i sommar med mer uppdatering / bilder ska då fota när solen skiner så klart.

 

IMG_0234.jpg

IMG_0233.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-10 vid 23:02 skrev Nettan1111:

Nu har det gått ca 1 månad och färgtonen har ändrats till lite mer grå och nu även mindre flammig. Ytan känns slät och börjar få en lite mer lyster / "glans".

Nyansen påminner nu om träslaget Ask i färgen.

Bifogar 2 bilder igen på den nu ca1månads gamla behandlingen 😉 ...

...känns finare i verkligheten än på bilderna.

Återkommer senare i sommar med mer uppdatering / bilder ska då fota när solen skiner så klart.

 

Vore intressant med ny uppföljning. Hur har teaken utvecklats under sommaren efter din behandling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ros och Ris .... berättar nu lite plus och minus ang Silverteaken på vår AQ28.

 

Under hela Juli o halva Augusti hade vi ett mycket fint skick på teakdäcket vi hade då inte gjort något alls. Det kom ett par kraftiga regnskurar under perioden och blev då extra rent och fint (verkligen vit och silver med lyster samt sval platt känsla). Jag var fullständigt nöjd! 

 

Vi är oftast 2 personer ombord och inga husdjur men jag tycker att däcket känns lite känsligt, det suger in rödvins dropp och blod (någon gick omkring med skadad fot) och sånt är svårt att få bort direkt. Gnuggar man med trasa så kommer det bruna "ny träet" fram snabbt under och rödvinet syns lite fortfarande samt att även den bruna fläcken också blir kvar ett par veckor innan solen gör sitt. 

 

Annat minus är att däcket under hela säsongen även nu i Oktober i grunden släpper ljusbruna rinn ränder på det vita och det syns speciellt mycket i de två trappstegen bak. Fördel är att det aldrig missfärgar in utan lätt går att torka bort och jag vet inte om det är en kvarleva från slipningen i våras?...konstigt.. Sista minus är att vår badbrygga bak är låg och ofta får saltvatten på sig och där höll inte behandlingen mer än tom ca Aug sen blev den mer klassiskt grå.

Bilden nedan är från Juli.

 

forts. nedan ang höstfix & mögelstick, hur gör man bäst ?....

11 Juli lägg in.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitten av Aug ser jag mögelstick i teaken. Jag har förberett ett nytt mjukt städkitt, en modifierad smal borste med blått microludd på samt en ide´om att städa med citronsåpa. Aj Aj inte bra !!

Provade bara på babord sida på främre teakrutan och det kom genast fram ny brunträ yta och möglet gick inte bort. Nedan finns bilder på det numera inte så fräscha däcket ;-(

 

Träffade i sommar ett äldre par 80+ med en super fin stor Hallberg R segelbåt fr 90 talet med verkligen toppskick på sitt teakdäck. Han tvättar m brusåpa och ibland Boracol sa han. Fö inget annat.... Jag skulle velat fråga mera.... Hur ofta av de båda & när ?

 

MinbusNimbus verkar göra liknande arb enl tidigare svar till mig ovan.

Frågor:

Nu när det är höst brukar du tex köra Boracol då innan täckning ?

Har du mögelstick nu på hösten ?

Bör man efter Boracol alltid behandla med såpa för återfettning ?

(Ser att SeaSea strax får in en Boracol i 1L flaska m grön vit färg, nyhet! )

 

Ger nog ändå inte upp på Silver teaken... Vi borde kanske alltid ha färskvattenspolat däcket efter varje båt tur ? ... och jag vill hitta brunsåpa (finns ej på Sea Sea)

Ny mjuk tvättutrustning.jpg

14Aug mögelstick.jpg

Möglet syns på babord.jpg

enb babord fixad o torkad.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...