Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JonisM

Marknad för båtar

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är spekulant på båt för att erbjuda mina barn att se västkusten från sin rätta sida. Har tillbringat själv hela min barndom längs kusten, Norge och även ostkusten vilket är minnen som jag inte är ledsen för...samma med min fru. Vi är bägge uppväxta med segelbåt som varit helger under säsong samt 4-5 veckor varje år på semestern där våra föräldrar kuskat runt oss. 

 

Vi är på väg att köpa båt men vi är mer intresserad av motorbåt i ca. 30 fots klassen än segelbåt. Inte allt för gammal 2005 eller nyare, en motor....

 

Sen kommer man då in i det läget att vi inte har en båt att byta in (en styrpulpet för 100tkr iofs) och jag ser att en Aquador 28HT eller kanske den vi fastnat för Grandezza 31OC ligger på 1-1.3MSek. Helt hanterbart men det jag funderar på är hur det ser ut om kanske 3-5 år när vi erbjudit barnen den upplevelse som vi vill ge och göra annat istället.

 

Hur resonerar ni kring priser idag, priser sen...det är ju saker som händer därute med Covid-19, permitteringar, framtida arbetslöshet....påverkar ju "vårt" pris i nästa steg med all säkerhet.

 

Har ju inte lust att tappa enorma summor på ett antal år för att man går in fel idag.

 

Kul att höra hur ni resonerar 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en evig pessimist och anser att denna gräddan av lyxkonsumtion är i en bubbla som bara väntar på att brista.

 

Med det sagt väntade vi tio år med att köpa hus och fick se priserna på intressanta bostäder öka från runt en miljon till ca. 5 (okej, smaken och preferenserna ändrades väl också).

 

Ingen vet med säkerhet hur framtiden kommer att bli hellre friskt vågat än att ni ångrar er i framtiden. En miljon är faktiskt inte speciellt mycket pengar längre, så länge ni inte behöver låna eller pantsätta era liv så ser jag inget som talar emot att ni ska satsa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hus är kanske en annan sak......inte det första man säljer oavsett konjunktur. Motorbåtar däremot....

 

inte frågan om att ha råd med ett pristapp, då hade det inte varit aktuellt. Mer frågan jag ställer är vad ni tror om båtmarknaden på 3-4 års sikt. Givetvis beredd på att det tappas i värde men inte intresserad av att tappa 100-200 tkr per år om det skulle vara ”worst cash” eller mer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns väldigt svårt att sia om båtmarknaden. Just nu lär du nog få betala lite mer än normalt eftersom utbudet är så grymt dåligt.  Vi letar, och har letat, sen förra sommaren men haft svårt att hitta rätt. Brukar annars räkna värdeminskning på 3%/år. Stämde skapligt på förra båten. En annan uppskattning är att båten inkl allt, även värdeminskning, kostar ca 10% på inköpspriset.  Känns dyrt men båt är inte billigt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är väldigt svårt att förutspå hur det ser ut om tre-fyra år. 

 

Just nu ser det ju väldigt ljust ut. Fungerar QE och helikopterpengar som västvärldens banker hoppas på så borde vi se ytterligare prisuppgångar i flera år till. Det är väl det positiva och kanske (hoppas hoppas) det mest realistiska senariot.

 

Det kan dock inte hålla på hur länge som helst, FED har redan under några få veckor tryckt pengar motsvarande en halv miljon per amerikansk invånare och vi vet inte hur länge de måste fortsätta, säkert ett bra tag till. Hur länge ska resten av världen låta det ske? 2-3 miljoner per invånare? När alla länder i västvärlden gör det (ingen vill vara sämre än någon annan...) kommer inte något land utan den möjligheten att säga stopp? Iran? Kina? Ryssland?

 

Å andra sidan så har vi då större problem än förlorade pengar på ett båtköp :)

 

 

 

Min slutsats är alltså - go for it så länge du klarar det. Räkna inte med pristappet utan snarare att du ska kunna undvara pengarna även om du tillfälligt blir av med jobbet.

 

 

Vad säger alla andra kloka här på MG?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill vara lite försiktig kan man ju köpa en lite mindre och billigare båt.

 

Jag är säker på att barnen inte märker särskilt stor skillnad på en 20 fotare och en 30 fotare. Det är upplevelsen att vara tillsammans med sina föräldrar samt uppleva och utforska nya platser/öar som är upplevelsen för dem.

 

Båtmarknaden om 3 - 4 år är extra svårt att gissa något om just nu.

Blir alla dödstrött på svensk båtsemester eller blir alternativen så fruktansvärt dyra så att de flesta inte har råd med något annat än hemester?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör nog resonera som så att det i princip inte finns något värde alls kvar efter köpet. Både vad gäller bilar och båtar. Om man inte kan hantera det så tar man en risk.

Lite för ostadigt nu för att kunna säga något annat med säkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev JonisM:

Sen kommer man då in i det läget att vi inte har en båt att byta in (en styrpulpet för 100tkr iofs) och jag ser att en Aquador 28HT eller kanske den vi fastnat för Grandezza 31OC ligger på 1-1.3MSek.

Väldigt fina båtar.. Min bedömning är att du nog får räkna med ca 100 KSEK per år i värdeminskning för båtar i den storleken/prisklassen (även utan Covid-19). Vill du minska risken gå ner i storlek till 23/26 fot. Just i år ser jag en lätt prisökning på populära 23 fots DC båtar i prisklassen 3-600 KSEK då efterfrågan är hög och utbudet är lågt.

 

Men jag säger som barnen, YOLO!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Freez:

Väldigt fina båtar.. Min bedömning är att du nog får räkna med ca 100 KSEK per år i värdeminskning för båtar i den storleken/prisklassen (även utan Covid-19). Vill du minska risken gå ner i storlek till 23/26 fot. Just i år ser jag en lätt prisökning på populära 23 fots DC båtar i prisklassen 3-600 KSEK då efterfrågan är hög och utbudet är lågt.

 

Men jag säger som barnen, YOLO!

 

Min uppfattning som köpt båt precis är att det varit ett jäkla tryck (hög efterfrågan). Det normala vore det motsatta eftersom få verkligen behöver en båt för att klara vardagen. Det verkar helt drivet av att folk vill ha alternativ nu när det inte går att resa. 

 

Om 3-4 år kanske det börjar gå att åka charter igen, därmed finns det kanske en chans att folk tröttnat på att lägga hela semestern på att åka båt i Sverige och därmed kan utbudet öka (priserna falller). 

 

 

 

Jag skulle övervägt följande alternativ:

 

1.) Hyra isommar, köpa nästa

Boka hyra av 2-3veckor isommar (kan ju boka olika båtar/båttyper). Låt säga att det kostar 15k/vecka. 

 

Det är inte samma sak som att äga båten såklart men det blir kanske billigare än att äga? Svårt att se att man kan få in försäkring, sommarplats, vinterförvaring, service, värdeminskning etc. under 45k på en nyrare 30 fotare.

 

2.) Köpa något äldre / ha som projekt att fixa till:

Köpa nått äldre som har ok maskin. Vi pratar kanske 300-400 k för en äldre Nimbus 2600 / Storebro etc. Lägg ca 100-200k på att modernisera och rusta upp den. Då har du samma funktion till halva priset. Detta kräver ju dock att man har tiden / intresset att greja med båten.

Resten av pengarna kan du ha på börsen 🙂

 

3.) Köp och fundera inte så mycket

Fundera inte så mycket och köp. Vem vet, kanske Corona sätter käppar i hjulen för nyproduktion av båtar och att detta driver upp priset på bättre beg. exempelar. Omöjligt att säga vad framtiden har att bjuda på ändå:

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar. Intressant med debatten och jag förstår att ingen vet.....det är ju inte en vanlig påverkan som Corona kommer ha. Inte en finansiell bankkris(än) kris på det sättet, ingen direkt historik kring hur det kan slå.....men jag kollar vidare 🙂 Blir väl alternativ 3 ovan kanske....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...