Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Helihakan

Skillnad på drev 290 och SP-C

Rekommendera Poster

Hej,

Undrar om någon som är kunnig i det här med de olika dreven kan hjälpa mig.

Fakta: Anlitade en firma för översyn och service av drevet på båten då jag köpte den 2017. De sa att det är ett 290 drev i dåligt skick och att jag bör hitta ett bättre begagnat. Fick haveri förra sommaren (tappade styrhjälmen) och jakten på ett bättre drev tog fart. Efter många turer slog jag till på ett 60 mil hemifrån och körde o hämtade det. Har själv påbörjat operation byte och körde fast nästan direkt. Det som sitter på båten är ett SP-C drev och inte likadant som det 290 drev jag nu köpt. Kan jag montera ett 290 drev istället för SP-C på min gamla sköld och utan att det blir för komplicerat?

Tack för ni orkade läsa 😉

Mvh Håkan

20200505_122433.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att det är rätt utväxling på drevet du köpt? För att få 290- drevet att passa måste du använda mellanhuset och upphängningsgaffeln från ditt nuvarande drev. Det är ganska lätt att flytta över underväxel och övre växel till mellanhuset. Man behöver inte ens ta bort upphängningsgaffel och mellanhus från skölden. Det man måste göra är att shimsa så att man får rätt förspänning på övre lagret i underväxeln, och rätt spel mellan övre växel och mellanhus.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-05 vid 15:53 skrev Rollen:

Har du kollat att det är rätt utväxling på drevet du köpt? För att få 290- drevet att passa måste du använda mellanhuset och upphängningsgaffeln från ditt nuvarande drev. Det är ganska lätt att flytta över underväxel och övre växel till mellanhuset. Man behöver inte ens ta bort upphängningsgaffel och mellanhus från skölden. Det man måste göra är att shimsa så att man får rätt förspänning på övre lagret i underväxeln, och rätt spel mellan övre växel och mellanhus.

Tack Rollen!

Jo utväxlingen har jag lyckats med även om jag inte visste helt säkert så hittade jag instansningen på undre växeln nu 1.61.1 på båda 👍...

Skiljer sköldarna sig mellan 290 och SP-C? 

Ska inte byta skölden i år men fick ju med en bättre i köpet av 290 drevet.

Vilket drev är "bäst"? 290 eller SP-C?

/Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Håkan,

 

Fick du rätt på ditt nya drev? Jag är själv på jakt efter ett begagnat 290 drev så som ditt ser ut, om du får ett över... 🙂

Med vänlig hälsning, Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...