Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jmwa

Floatspänning, vilospänning mm - hjälp mig förstå!

Rekommendera Poster

Batterierna ligger stadigt på 12,84V efter flera dagar i vila. Jag gör det enkelt för mig och kopplar ihop allt igen som det var, så får jag utvärdera i sommar. Har köpt en (beg) Odelco Battmeter, så nu får jag förhoppningsvis bättre koll på verklig laddning resp förbrukning.

Stort tack för all input, och ursäkta den något röriga inledningen på tråden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-05 vid 18:57 skrev Eile:

Rättar dig, försök öppna ett sånt, det går med våld,  fyll på med vatten sen är det efter några dagar stendött.   Lite tråkig batteriutveckling om man har fordon med mycket varmt motorrum, då får man räkna till batteribyte som service. 

Varför är det stendött om man öppnar det o fyller på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-05-08 vid 21:07 skrev tugge:

Varför är det stendött om man öppnar det o fyller på? 

Märkligt nog fungerar inte påfyllnad på underhållsfri, trodde själv inte på det så provade och det var på ett som var ok men utbytt pga av ålder från båten,  Batteriet var ett biltemas silver marin fritid mm de som tidigare hade 4 års garanti på detta var helt ok för 80hk snurran och klarade lätt av att snurra en bilmotor,  så låt säga gav troligen 70% av ursprungs effekten men tvärdött efter på fyllning och nyladdning.  Så varför undrar jag med?

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Eile:

Märkligt nog fungerar inte påfyllnad på underhållsfri.

 

Jag hade två gamla batterier som jag bände upp och fyllde på med vatten i. 

 

Det fungerade bra en stund, men vattnet kokade snabbt bort i de aktuella cellerna igen så förmodligen var det något annat fel som gjorde att de var kass. Testade aldrig som startbatteri men de kunde hålla en H4-lampa tänd flera timmar (tills jag tröttnade).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...