Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jole

Penta, EVC Multidispaly svagt ljus

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en D6, 2008, med en multidisplay där det är  ytterst svårt att tyda displayen vid dagsljus . Jag har justerat kontrasten samt maximerat dimmern till bakgundbelysningen men det svaga göna ljuset räcker inte till.

 

Är detta normalt och belysninge endast är till för att gör nytta nattetid?

Har någon upplevt det samma, finns det någon lösning?

 

Exempelbild bifogad, "Lånad från annan tråd på forumet"

 

// Jole

EVC dispaly.JPG

Redigerad av Jole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som känner till om  displayens bakgundsbelysning skall synas tydlig även idagsljus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du råkat ut för ett välkänt problem som dock mest verkar manifestera sig i värme: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Guestsson.

Jo, jag kikade genom den tråden men min display fungera som den skall i överigt. Det är enbart den gröna bakgrundsbelysningen som är mycket svag. Även då jag ställer in den på maximal styrka,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, detta är väl ett välkänt ”Volvo-Penta problem” eller hur?

Displayen i varvräknaren blir mörkare och mörkare för att tillslut inte visa någonting.

En annan deltagare här på forumet ägde firma Boatstuff, av honom köpte jag en ny display och monterade, lite småpilligt men inte speciellt svårt. Minnet ligger inte i displayen, så om du sätter i en ny kommer korrekt antal motortimmar att visas. Jag skrev en instruktion om hur man byter, det var nån gång 2016, minns inte rubriken, men det är möjligt att man kan finna det inlägget. Firma Boatstuff har sålts, och finns nu på Stryrsö, och nuvarande ägare hoppas på att kunna öppna i nya lokaler på Styrsö Sandvik under 2021, om han har denna display i lager det vet jag däremot inte, men det kanske finns andra som vet det, eller var man får tag i dessa displayer om man nu inte vill spendera en förmögenhet på en originalreservdel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skrev en instruktion om hur man byter, det var nån gång 2016, minns inte rubriken, men det är möjligt att man kan finna det inlägget.

Om man inte hittar den finns det en artikel i dagensbatliv.se hur man byter displayen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...