Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Pilletant447

Tips på bra motorbock som klarar minst 275kg.

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder så är jag i ganska stort behov av en så kallad motorbock, den ska klara minst 275kg gärna med marginal 300 kg då jag ämnar att häkta av utombordaren från båten för förvaring. Men problemet är att jag inte hittar något lämpligt mer än på drev och den tar de 20 lax för. Är ganska rudis på just motorbockar (ja hör och häpna pilletanten kan inget om bockar men tjata det kan han). Tacksam för finfina tips.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner du ingen som kan svetsa? Eller kanske själv? Byggde en egen bock till min utombordare som ett L. Google så kommer du hitta massor som har byggt egna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Jorgen01:

Snickra ihop en själv.

Ja tack du men föredrar en färdig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev patrikflink:

Känner du ingen som kan svetsa? Eller kanske själv? Byggde en egen bock till min utombordare som ett L. Google så kommer du hitta massor som har byggt egna.

Tyvärr mina vänner går på krogen och spelar kort de kan inte svetsa. Ja att jag hittar massor på google det tvivlar jag inte på, problemet är väl snarare att jag inte vill/kan bygga själv. Har inte svetsat på 23 år så man är ju lite ringrostig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta måste vara det billigaste sättet.

 

BOATSTUFF001.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det ser ut att vara det, ser också att vikten är jämt fördelad. Dina utombordare? Frågan är ju också hur man flyttar på ekipaget, inga hjul? 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säker sett de här L bockarna som säljs i båttillbehörs affärer.

 

Enligt Tyresövaggans hemsida så tillverkar dem även en bock som tål 325 kg. Men det löser bara halva problemet eftersom deras lyftvagn som används för att förflytta bocken bara tål 225 kg.

http://www.tyresovaggan.com/se/page33.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Pilletant447:

Ja det ser ut att vara det, ser också att vikten är jämt fördelad. Dina utombordare? Frågan är ju också hur man flyttar på ekipaget, inga hjul? 

Kompletterar med lämpliga hjul, ebay.de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kane:

Detta måste vara det billigaste sättet.

 

BOATSTUFF001.jpg

En väldigt snarlik sådan där har jag också snickrat ihop (men bara till en motor), använde en kraftigare regel och begagnade formplywoodskivor. Anpassade höjden så att riggen kunde stoppas ned i en plasttunna.

Jag brydde mig aldrig om att sätta hjul på min, men det hade ju underlättat.

Det är viktigt att se till att stöden, "fötterna" även sticker ut en bit framför motorn då den annars kan tippa framåt. Tyngdpunkten hamnar ju högt upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kalle, Kane och Georg. Skall se om jag får tag i en lämplig snickare (som känner nån som i sin tur känner nån, borde ju bli kompispris då). Ja hjul måste jag ha på min. Ska kolla in tyresövaggan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man tittar på denna tyresö så ser den ut att kunna välta ganska lätt eller? Den har ju inget stöd bakåt eller blir det nån slags jämnvikt när man förflyttar motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett denna lösning ett par ggr...

Dessa ställ är ofta listade för ca 400kg så vikten är nog inga problem. Jag är dock inte helt övertygad om hur stabila de blir med den höga tyngdpunkten.

37D9F108-474A-4104-8726-F3B4A097D158.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Pilletant447:

När man tittar på denna tyresö så ser den ut att kunna välta ganska lätt eller? Den har ju inget stöd bakåt eller blir det nån slags jämnvikt när man förflyttar motorn?

Hade förut en 190kg motor på en Tyresövagn och den är som att köra en mycket tung pirra. Det fungerar helt ok, men att flytta motorn själv annat än på plan mark var ingen fest. Jag lade ner den själv på en släpkärra och hade varit lite kul att se mitt ansiktsuttryck sista 2-3dm, haha...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Det är viktigt att se till att stöden, "fötterna" även sticker ut en bit framför motorn då den annars kan tippa framåt. Tyngdpunkten hamnar ju högt upp.

Och de går ju att göra dessa demonterbara för att få bocken stuvbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Och de går ju att göra dessa demonterbara för att få bocken stuvbar.

Japp, det är många år sedan nu, men jag hade vagnbultar och vingmuttrar, efter några år ersatte jag vingmuttrarna med vanliga muttrar som ha drog med hylsa och spärrnyckel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Mange249:

Har sett denna lösning ett par ggr...

Dessa ställ är ofta listade för ca 400kg så vikten är nog inga problem. Jag är dock inte helt övertygad om hur stabila de blir med den höga tyngdpunkten.

37D9F108-474A-4104-8726-F3B4A097D158.jpeg

Den skulle haft stöd framför hjulen ifall den välter ser mera ut som en vagn till växellåda/motorblock för bil eller inombordare men jag kan ju ha fruktansvärt fel.:unsure::rolleyes:

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få ner tyngdpunkten kan man ju luta motorn och göra lyften lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar idén med motorstativet och som ni säger kan man välja höjden med storleken på plyfan. Det vore intressant att veta hur stadig/ostadig den blir. Funkar det bra, tror jag det är en av de bättre budgetlösningarna. Man ska dock inte underskatta faran av 2-300kg motor som står ostadigt.
 

Biltemas kostar 599kr och sen är det bara lite plyfa, så billigt blir det och sedan kan man ju använda stativet till annat när inte motorn hänger där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...