Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Krille53

Varm motor startar ej efter att varit avstängd i 5-10min.

Rekommendera Poster

Mariner tvåtakt två cyl 30HK år 2003.

Motorn fungerar oftast bra utan problem.

Vid vissa tillfällen (ungefär vart tredje fiskeutflykt) starta inte motorn efter 5 till 10 minuters fiske.

Om man väntar cirka 5 minuter och sedan försöker stara igen så går det nästan alltid bra.

Har kollat att det kommer gnista på bägge tändstiften. Tändstift bytta.

Har bytt bränsleslang inklusive handpumpen.

Har haft den på verkstad. Då fungerade den förstås hela tiden.

Jag har levt med problemet i flera år.

Vågar dock inte åka längre turer då jag inte kan lita på motorn.

Tacksam för tips.

/Christer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på mest på tändfel trots allt och skulle nog testa att spraya kylspray på olika delar under kåpa tills jag hittar felet. Men visst kan man testa att kyla ned delar av bränslesystemet också. CDI-boxen skulle vara min kandidat om det inte vore så att den funktionen verkar vara integrerad med tändspolarna på din motor och de borde inte strejka samtidigt båda.

 

En mindre trolig anledning är att bränsle av någon anledning läcker in i motorn. Kolla därför om stiften är blöta när problemet manifesterar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta med mig en burk kylspray till nästa tur.

 

Följande fenomen verkar inte vara direkt relaterat till startproblemet.

Ibland när jag pumpar fram bränsle vid start blir gummipumpen inte stum!

Type, man kan pumpa hur länge som helst.

Kan det vara kopplat till mitt problem?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Evinrude 70hk från 1989 förut. Jag vet inte hur lik/olik den är din Mariner, men problemet låter som det jag hade. Jag tror på tipset ovan med kylspray för felsökning.

 

Min motor ville bara starta i dåligt väder 🙃. Det var också problem att starta den om den fortfarande var varm men hade varit avstängd i 10-15 minuter. 

 

Felet var något som kallas (tror jag) el-chok. Det var en solenoid som bara fungerade när den var sval. Jag skruvade loss den och la den i frysen och värmde den med värmepistol om vartannat. Däremellan la jag ström på. Den hade en fjäder som den sköt iväg med en väldig fart när den var kall, men när den var varm hände nästan ingenting.

 

Ny solenoid köptes och problemet var löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@FinaKillen Din motor hade antagligen en prime-ventil med röd spak. Om denna läcker blir det problem. Den aktuella motorn har chokespjäll och kan därför inte drabbas på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@guestsson Ok. Du har helt rätt. Man kunde ”nödchoka” manuellt på den röda spaken. Det är den funktionen jag tror att spaken hade i alla fall.  

 

Oväsentligt för ts i alla fall. Synd.

 

 

696977E7-C3C9-44AE-BA81-07576953AB1C.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Krille53:

Följande fenomen verkar inte vara direkt relaterat till startproblemet.

Ibland när jag pumpar fram bränsle vid start blir gummipumpen inte stum!

Type, man kan pumpa hur länge som helst.

Kan det vara kopplat till mitt problem?

Knappast. Det finns två sannolika orsaker. Antingen stänger inte flottörventilen, men då skulle motorn flöda från förgasaren, eller så är backventilen i blåsan kass, vilket är det troligaste. Om backventilen slutar funka helt blir det jobbigt, så byt blåsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsan och slang är bytta i höstast. Felet fanns även innan bytet.

Jag får kolla om det läcker bränsle från förgasaren när jag pumpar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ytterligare en möjlighet och detta är att bränslepumpen läcker in i vevhuset.

När jag nu kollar på pumpen så verkar motorn ha just en sådan primer som @FinaKillen nämner. Det lite märkliga är att det också finns ett Choke kit i reservdelslistan. Om problemet skulle bero på någon av dessa primer eller bränslepump så blir minst ett stift blött efter ett misslyckat startförsök när den startas varm. Det bör dessutom lukta lite av bensin runt motorn.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mariner-outboard/2003/30hp/7031412mb

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara ånglås ?? Hade på min gamla Saab 99 med piratberänslepump. Bensinen kokar i bränslepumpen, det bildas ånga där så det kommer inget bränsle fram till cylindrarna. Efter lite nedkylning så funkar det igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@jan_af_lisoe det skulle man kunna tro, men detta problem är ovanligt på utombordare. Jag kan i vart fall inte minnas att det konstaterats som felorsak. Motorn borde hur som helst starta på det som redan finns i flottörhusen och möjligen därefter stanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Kan det vara ånglås ?? Hade på min gamla Saab 99 med piratberänslepump. Bensinen kokar i bränslepumpen, det bildas ånga där så det kommer inget bränsle fram till cylindrarna. Efter lite nedkylning så funkar det igen.

Ångblåsor inträffar ibland på gamla Mercruiser, men jag trodde att det inträffade i förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade detta inlägg av Thunderbolt i ett annat forum och det är så jag tänkt mig att det hänger ihop också.

 

Vad kan man köra med för startknep när detta händer då..? Lr är det bara att mala o mala tills den hoppas igång?

Man ska nog skilja på ånglås och perkulation.
Har det "perkulerat" (bensinen kokar i förgasaren, det vanligaste värmeproblemet) så medför det att det flödar in bensin i motorn när den är avstängd, och då funkar det bäst att starta med spjällen öppna ganska mycket, och undvika att pumpa i mer soppa med accpumpen.
Ånglås är väl typ när pumpen inte kan pumpa fram soppa pga att bränslet gått över till gasform, men det borde inte medföra startproblem då det finns bränsle kvar i förgasaren att åtminstone starta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en utombordare av hatat märke, den startar efter stopp för att sedan stanna, efter att kylt bränslepumpen en stund med en blöt trasa hoppar den villigt igång igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-03 vid 19:12 skrev Krille53:

Jag ska ta med mig en burk kylspray till nästa tur.

 

 

 

Liten varning angående kylspray:
Ytterst effektiv kylmetod, men spreja bara sekundkorta duttar och gärna från lite håll. Vänta ut temperaturfallet då objektets metall sakta anpassar sig genom intern värmeledning!
     Ifall man förivrar sig och sprejar direkt och intensivt mot heta metaller så kan de spricka, kanske särskilt då gjutgods.

Som sagt, bara en varning i all välmening.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En blöt trasa är bättre och billigare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Thomas-1:

Liten varning angående kylspray:
Ytterst effektiv kylmetod, men spreja bara sekundkorta duttar och gärna från lite håll. Vänta ut temperaturfallet då objektets metall sakta anpassar sig genom intern värmeledning!
     Ifall man förivrar sig och sprejar direkt och intensivt mot heta metaller så kan de spricka, kanske särskilt då gjutgods.

Som sagt, bara en varning i all välmening.

Krille 53 är inte dum i huvudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Jorgen01:

Krille 53 är inte dum i huvudet.

Helt rätt. Född på 50-talet🧐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...