Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
oyster

TAMD41 - generator överladdar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Första turen för säsongen och jag ser då att generatorn beter sig märkligt:

1. Först när jag startar så ger den inte ifrån sig nån ström alls, för att helt plötsligt hoppa igång

2. Den gav sen 14v vid tomgång men ökar sen med gaspådrag och landar på strax över 15V vid 3.200 varv.

 

Är den slut? Mätaren är rätt eftersom jag ser samma siffror på min batterimonitor (förbrukarbanken är kopplad med skiljerelä till startbatteriet)

Redigerad av oyster
Ny information

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mina tamd-41 rörde det sig om intern dålig kontakt i generatorn detta gjorde att laddregulatorn inte kände av att batteriet var fulladdat och därmed ökade spänningen okontrollerat. Löste problemet med att lätta på alla skruvar som håller ihop generatorn och skruva åt dom hårt detta löste problemet men hade redan köpt nya laddregulatorer så jag bytte dom också. 

Men det kan ju lika gärna vara att generatorn har andra fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, får kolla på alla kopplingar. Sen beställde jag en ny laddningsregulator, så jag ska pröva att byta den också. Så jäkla trångt på den sidan motorn bara 😞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är kablaget, däremot undrar jag om det är någon mening att byta delar på en sån gammal generator? Kanske är den original till och med?

 

IMG_4223.thumb.jpg.29e8245b1f45f6d3e159fc67ae6836ce.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av renovering av generatorer i Stockholm? Blixtservice eller Elhå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev oyster:

Är det någon som har erfarenhet av renovering av generatorer i Stockholm? Blixtservice eller Elhå?

En ny kostar inte mycket. Jag visade upp min galvaniskt skadade för Norrtälje bilelektriska men där skakade man på huvudet.

Beställde två nya hos Drevdelar trots att den andra generatorn troligen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny nu i våras, var billigare än att renovera den gamla (vilket stör mig). Olssons i Ellös var snabba med leveransen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Volvo Penta original (Valeo) kostar 5.500, jag pratade med El-Hå idag som menade att dom billigare varianterna är kina-tillverkat med låg kvalitet.

 

Problem två, jag har fem anslutningar på den här..har inte sett det på andra. Vet inte vad det är...

 

0E06EAF1-BCA3-4A09-AFA0-EA36540370E9.jpeg.657a8e3a1f3152a9a1b90144b851a2de.jpeg

 

 

Redigerad av oyster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min var en Bosch. Kostade ungefär 2.500kr.

Många gånger är anslutningarna dubblerade för att man skall slippa flera kablar på varje terminal.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, det är dubbla pluspoler!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev oyster:

Helt rätt, det är dubbla pluspoler!

Ja jag har sett det, praktiskt, så slipper man ju en massa kablar på samma skruv, ibland knappt att gängorna räcker till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har den varit inne hos Blixtservice på Södermalm, ny diodbrygga och regulator. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-06 vid 21:20 skrev oyster:

Volvo Penta original (Valeo) kostar 5.500, jag pratade med El-Hå idag som menade att dom billigare varianterna är kina-tillverkat med låg kvalitet.

Skillnaden *lär vara* att dom billiga faktiskt har billigare komponenter som glidlager i stället för kullager, sämre tätning mot damm, skräp och vatten, ej gnistsäkrade, mindre fläkt och klenare ledare. Kostnad kanske 1500 kronor. Så det kanske är så att man får man vad man betalar för?

 

Sedan är ju frågan vad man behöver. Kanske behöver inte livslängden vara 20+ år till en gammal motor.

 

2020-05-06 vid 21:38 skrev Georg_Ohm:

Min var en Bosch. Kostade ungefär 2.500kr.

När jag letade för ett år sedan fanns Valeo 60A (VP original fast inte via VP) för c:a 3.800 kronor och från VP-återförsäljare för 5,200 kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, oyster said:

Nu har den varit inne hos Blixtservice på Södermalm, ny diodbrygga och regulator. 


vilken soppa det här blev! När jag hämtar generatorn ser jag att dom satt på en regulator utan sensorkabel. Den behövs inte sa dom. Men om den satt där innan så är det väl av en anledning tänker jag. För att inte behöva åka dit igen så sa jag åt dom att skruva bort den. Sen iväg till Yourex där jag fick fin support och hittade rätt regulator. Sen skulle jag byta den och upptäcker då att Blixtservice har tagit bort flatstifts-kontakten på plus-polen. Suck, allt gick fel. Jaja, nu är den på plats igen...dags att testa!! 
 

Som vanligt måste man välja hantverkare med omsorg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev oyster:

Som vanligt måste man välja hantverkare med omsorg...

Nja, skall det bli bra måste man göra det själv.....😎

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...