Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ancan-af-Argos

Gasolkök Bavaria 33 Sport -07

Rekommendera Poster

23 timmar sedan skrev Ancan-af-Argos:

Någon som bytt ut originalköket till ett gasolkök i en Bavaria?

Läste precis din tråd om hur du fått igång din kenyon spis. Har själv stora problem med samma spis i min bavaria. Så tänkte försöka rengöra min, har innan varit inne på att byta till gasol också. 

 

Problemet i 35 sport modellen jag har är vart man ska placera gasoltuben på ett säkert sätt, samt att det saknas lämpliga gasolkök som passar det gamla hålet.

 

Första problemet har jag sett löst via några som byggt om ett skåp i sittbrunn så det fungerar som gasolförvaring, med dränering via befintliga genomföringen till wetbaren. Rätt mkt jobb att bygga ett sånt skåp och dra fram gasolen till pentryt dock. 

 

För att lösa monteringen har jag fått tips att man kan lägga en extra bänkskiva i köket ovanpå den gamla som man sågar ut i rätt form, i den tar man ut ett mindre hål som passar ett gasolkök. Finns lämplig tunn bänkskiva på ikea som inte blir för dyr.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Eykoon:

Läste precis din tråd om hur du fått igång din kenyon spis. Har själv stora problem med samma spis i min bavaria. Så tänkte försöka rengöra min, har innan varit inne på att byta till gasol också. 

 

Problemet i 35 sport modellen jag har är vart man ska placera gasoltuben på ett säkert sätt, samt att det saknas lämpliga gasolkök som passar det gamla hålet.

 

Första problemet har jag sett löst via några som byggt om ett skåp i sittbrunn så det fungerar som gasolförvaring, med dränering via befintliga genomföringen till wetbaren. Rätt mkt jobb att bygga ett sånt skåp och dra fram gasolen till pentryt dock. 

 

För att lösa monteringen har jag fått tips att man kan lägga en extra bänkskiva i köket ovanpå den gamla som man sågar ut i rätt form, i den tar man ut ett mindre hål som passar ett gasolkök. Finns lämplig tunn bänkskiva på ikea som inte blir för dyr.

 

 

Har konstaterat att köket som sitter i är ganska ”värdelöst”, har verkligen försökt få det att duga men nu har jag ledsnat så måste hitta ett alternativ.

Antingen så letar jag upp ett nytt spritkök utan el, eller så ska jag försöka installera ett gasolkök.

Satsar ju på att ha denna båt kvar ett tag framåt så just nu lutar det åt ett gasol.

Men precis som du skriver så finns det två bekymmer som måste lösas.

1. Hitta ett kök som passar i det hål som redan finns, helst med glaslock.

2. Var placera tuben.

Dragning av kopparrör tror jag inte är något större bekymmer varken i din 35:a eller i min båt.

 

Hmm, finns lite att fundera på, uppdaterar här när det har hänt något i denna fråga ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väldigt få som kan svara på detta om ni inte lägger upp bilder. Kanske slänga med några mått också. 
Gör ni det kan alla som inte hänger i Bavarior så ofta hjälpa till 🙂 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ut en trött fotogenspis i en Fjord till gasol. Det är ganska mycket jobb om man vill få det rätt. Men skillnaden är enorm!

Det finns färdiga "skåp" för dom blå småflaskorna eller blå hinkar att ställa gasolflaskorna i med dränering som man kan dra med en bordgenomföring.

Placeringen är alltid ett problem - och olika i alla båtar. Fördelen med hinken är att man kan placera den i ett generellt stuvutrymme utan problem (originalmonterat så i många båtar).

Spishäll kan man hitta på olika ställen - jag köpte en "hemma" spishäll och satte in, fick byta munstycken på spisen då det fräste en massa - olika tryck från flaska och "hemgas" enligt fogas.

Det kan vara stökigt att hitta en spis som ha precis rätt mått och utseende efter eget tycke - börja med att leta efter en med rätt mått.

 

Gör man installationen rätt så finns det inget att oroa sig för enligt mitt tycke.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-03 vid 22:39 skrev Peter_K:

Det blir väldigt få som kan svara på detta om ni inte lägger upp bilder. Kanske slänga med några mått också. 
Gör ni det kan alla som inte hänger i Bavarior så ofta hjälpa till 🙂 

Hålet där nuvarande spis sitter är 55*33 cm.

51F58D75-55E9-4C69-A5B4-0E8AB19D5568.jpeg

9431E945-22B6-4916-BCFF-95B0CE2EAA22.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Ancan-af-Argos:

Det som sitter där är ganska djupt, men visst går det att ta ur lite till.

646689BE-8749-4FB7-9C5D-D5F79783F4FA.jpeg

Hmm, nu fattade jag vad du menade med djupet, inte höjden alltså 🤪

På djupet finns det inte mycket att spela på, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha dammsugit nätet efter storlek som skulle passa så har jag inte hittat något som passar plug and play.

Blir nog så att man får göra en ram, kanske i rostfritt, för att få till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev ett Dometic PI8062M

Beställde en ram i rostfritt (blev väldigt nöjd med den).

Satte en dräneringshink bakom ett av skåpen i cockpit med dränering ut i fribordet.

Investerade i en fjärravstängning.

Satte en extra manuell kran inne på toaletten.

 

 

935132C4-6826-4C9E-B405-70F536B460AA.jpeg

109BFCE3-A871-47DD-AC99-6F8FFC7AFD1E.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade släppt tanken på gasolkök för säsongen, men fick tips på bavaria klubbens Facebook sida om ett kök som passar nästan exakt. Ditt blev dock väldigt snyggt också, så ska fundera på vilken lösning som blir bäst.

 

https://www.thetford-europe.com/se/sv/produkter/koksutrustning/hallar/topline-165-glass-lid-middle

 

Bara någon cm extra som ska tas upp. 

 

Problemet med gasolförvaring kvarstår dock, men ser när jag läser på att bavaria har skåp för gasolförvaring. 

 

https://www.svb24.com/en/bavaria-gas-box-without-bavaria-logo.html

 

Har ett sånt skåp i båten under förarplatsen, har dock funderat på hur det fungerar då det inte är en dränerad box. Men läser jag om installationer så ska det fungera att gasen kan dräneras ut i sittbrunn. I mitt fall så rinner gasen vid läckage ut på durken och sen ut på badbryggan. Det ska i sånt fall funka? Sen kommer man lätt åt att alltid stänga av den i det skåpet också.

 

Någon som har erfarenhet? Alternativt får man ställa en dränerad hink innanför det skåpet som dräneras via wetbarens utlopp. Men går det lösa utan är det ju smidigare.

A96294C7-117F-441B-9C4A-3556413C785B.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-23 vid 21:02 skrev Ancan-af-Argos:

Blev ett Dometic PI8062M

Beställde en ram i rostfritt (blev väldigt nöjd med den).

Satte en dräneringshink bakom ett av skåpen i cockpit med dränering ut i fribordet.

Investerade i en fjärravstängning.

Satte en extra manuell kran inne på toaletten.

 

 

935132C4-6826-4C9E-B405-70F536B460AA.jpeg

109BFCE3-A871-47DD-AC99-6F8FFC7AFD1E.jpeg

Kikar lite mer på din lösning med dometic och ram, verkar inte helt lätt att få tag på thetford spisen. Vart köpte du din ram? Specialbeställd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-24 vid 19:35 skrev Eykoon:

Hade släppt tanken på gasolkök för säsongen, men fick tips på bavaria klubbens Facebook sida om ett kök som passar nästan exakt. Ditt blev dock väldigt snyggt också, så ska fundera på vilken lösning som blir bäst.

 

https://www.thetford-europe.com/se/sv/produkter/koksutrustning/hallar/topline-165-glass-lid-middle

 

Bara någon cm extra som ska tas upp. 

 

Problemet med gasolförvaring kvarstår dock, men ser när jag läser på att bavaria har skåp för gasolförvaring. 

 

https://www.svb24.com/en/bavaria-gas-box-without-bavaria-logo.html

 

Har ett sånt skåp i båten under förarplatsen, har dock funderat på hur det fungerar då det inte är en dränerad box. Men läser jag om installationer så ska det fungera att gasen kan dräneras ut i sittbrunn. I mitt fall så rinner gasen vid läckage ut på durken och sen ut på badbryggan. Det ska i sånt fall funka? Sen kommer man lätt åt att alltid stänga av den i det skåpet också.

 

Någon som har erfarenhet? Alternativt får man ställa en dränerad hink innanför det skåpet som dräneras via wetbarens utlopp. Men går det lösa utan är det ju smidigare.

A96294C7-117F-441B-9C4A-3556413C785B.jpeg

Du skulle kunna sätta en dränering i botten som du drar ut genom fribordet. Dock är inte dörren tätad mot skåpet. Du skulle kunna plasta fast en ram/kant i underkant av skåpet som går upp 50 mm eller liknande så gasen tvingas ner i avluftningen om det skulle bli läckage. Det är det enda som jag skulle tänka på - om man skall göra det enligt regelboken - vilket jag kan tycka är vettigt när man har med gas att göra. 

 

Vill man göra det enkelt kan man ta en bit plyfa som man sikar fast i framkant. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev RikardE:

Du skulle kunna sätta en dränering i botten som du drar ut genom fribordet. Dock är inte dörren tätad mot skåpet. Du skulle kunna plasta fast en ram/kant i underkant av skåpet som går upp 50 mm eller liknande så gasen tvingas ner i avluftningen om det skulle bli läckage. Det är det enda som jag skulle tänka på - om man skall göra det enligt regelboken - vilket jag kan tycka är vettigt när man har med gas att göra. 

 

Vill man göra det enkelt kan man ta en bit plyfa som man sikar fast i framkant. 


Tänkte i liknande banor, det går att dra en dränering från den boxen ner via avloppet från wetbaren. Måste kolla att fallet blir bra nog, det är någon list som finns innanför också. Sen kan man enkelt såga ut en bit som man sen fäster, som både tätar och håller flaskan på plats!

 

Ska åka förbi Fogas och köpa installationsmaterial, ska kolla med dom om det blir tillräckligt då också.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-23 vid 21:02 skrev Ancan-af-Argos:

Blev ett Dometic PI8062M

Beställde en ram i rostfritt (blev väldigt nöjd med den).

Satte en dräneringshink bakom ett av skåpen i cockpit med dränering ut i fribordet.

Investerade i en fjärravstängning.

Satte en extra manuell kran inne på toaletten.

 

 

935132C4-6826-4C9E-B405-70F536B460AA.jpeg

109BFCE3-A871-47DD-AC99-6F8FFC7AFD1E.jpeg

Är spekulant på en Bavaria med originalspisen vilket inte verkar vara en höjdare...

Hur har du gjort med rördragningen? Misstänker att det kräver verktyg för att kunna böja rören osv? Eller lejde du bort det?

Har du någon bild på hur du menar att du placerade en hink bakom ett av skåpen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-25 vid 14:53 skrev Helleman:

Är spekulant på en Bavaria med originalspisen vilket inte verkar vara en höjdare...

Hur har du gjort med rördragningen? Misstänker att det kräver verktyg för att kunna böja rören osv? Eller lejde du bort det?

Har du någon bild på hur du menar att du placerade en hink bakom ett av skåpen?

 

 

Nä, orginalspisen är inget att rekommendera.

Behövdes inga skarpa böjar så det gick bra att böja bara för "hand", får ta det lite försiktigt och göra så stora böjar det bara går .

Har ingen bra bild nu, men om jag kommer ihåg det så kan jag fixa det i veckan.:-)

 

För nyfikenhetens skull, vad är det för Bavaria du kikat på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-01 vid 12:35 skrev Ancan-af-Argos:

Nä, orginalspisen är inget att rekommendera.

Behövdes inga skarpa böjar så det gick bra att böja bara för "hand", får ta det lite försiktigt och göra så stora böjar det bara går .

Har ingen bra bild nu, men om jag kommer ihåg det så kan jag fixa det i veckan.:-)

 

För nyfikenhetens skull, vad är det för Bavaria du kikat på?

 

0B863F36-7294-4129-B60D-D2547BF8DEBB.jpeg

85A2F41A-5E6A-4C9F-BEE7-213797C22A4E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-03 vid 21:38 skrev Ancan-af-Argos:

 

Ok, där ser man. Är hinken dränerad på något sätt? Eller vart tar gasen vägen vid en eventuell läcka?

 

Jag kikade på en Bavaria 32 och lade faktiskt handpenning på den, men ångrade mig dagen efter och hävde köpet. 😊

Kände att det blev för mycket jobb och att jag inte vill lägga så mycket tid på en båt. Båten var väldigt fin, men importerad, vilket betydde att säljaren inte hade någon kännedom om just den båten, och då kände jag att det säkerligen skulle kunna dyka upp en hel del saker att ta hand om längs vägen, och jag känner inte att jag vill lägga den tiden justnu. Sen hade den dubbla D3:or som ju har väldigt dåligt rykte...

Så vi kör vidare med vår Flipper ett tag till. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade en Thetford Topline 165 i min 32 Sport i våras. Otroligt skönt att kunna laga mat efter alla års svärande över spriten som inte brinner...

 

Det krävdes bara en smula avrundning av hörnen samt ca 1 x 0.5 cm förstoring av det gamla hålet. De flesta spisar jag hittat på marknaden är för små för det gamla hålet.

 

Jag satte gasflaskan på en ny hylla monterad i ankarboxen i fören som har dubbel dränering då jag INTE vill ha den under förarstolen (= direkt kontakt med motorrum) eller men lucka mot cockpit (= läckande gas kan rinna ner i salongen eller motorrum genom luckan). Ankarspelet är alltid strömlöst förutom vid användning och den risken är jag beredd att ta då jag aldrig ankrar med bogankaret...

 

Är man nervöst lagd kan man alltid stänga av gasen på flaskan innan ankring. Regulatorn skyddas från väta och slag innanför kanten i ankarboxen då flaskan monterats en bit upp, utåt styrbord för att inte vara i vägen.

 

Drog sedan rör som hängdes med gummibeklädda klamrar under kojen i förpiken och rakt in i köksdelen genom de öppna skottgenomföringarna för vattenslangar/kablar som finns utsågade. 

 

Det krävdes tre armbågar för att montera läckindikator i ankarfacket, men det blev bra tillslut!

 

image0.thumb.jpeg.576cb10009ac136fc8f43383a6f4805d.jpeg

image1.thumb.jpeg.f6092651e30f99b53a7c2151361ec3d0.jpeg

image2.thumb.jpeg.6806551fb4f83cc9e3df4b80c26b532a.jpegimage3.thumb.jpeg.91e61f1665814fce94f10867212dbfd6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...