Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gewont

Identifiera båt "Glader 700"

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är det någon som vet något, eller har information, om båtmodellen "Glader 700" ?

Hittar ingen information alls gällande båtmärket, tillverkare eller annat. Den enda information jag hittar är från en och annan gammal annons.

image%3A30139 _mage%3A30138.d43f62bb34ab4989fba9c948b32095f8

Redigerad av Gewont
Uppdatering rubrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har lite likhet med Kustartilleriets 300-båtar. 300-båtarna fanns med lite variationer i detaljer men grundlayouten såg ut som på bilden nedan från https://archive.is/huMs  De här hade nog alltid två motorer till skillnad från den du letar efter men det kan ju vara en civil enmotorig variant av båten med lägre driftkostnader.

bild.png.b841b95b3640e5429390df37a997bd32.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar vara en udda fågel. 300-båtarna är en linje jag undersökt tidigare. Helt klart liknande, men mer civila linjer. Svårt dock hitta användbar info/dokumentation kring 300-båtarna rörande konstruktör/varv. Gamla Flippers har också kikats på, men tror inte så mycket på det. Har t.o.m scannat genom Per Brohälls designer (Albin, Bonum) där en viss ritning PB 700 sticker ut. 

 

Tack för input. Ska jaga vidare. Har av någon anledning blivit lite kär i denna båts linjer och proportioner 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den byggdes i Kristinehamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Zwen:

Den byggdes i Kristinehamn.

Har du eventuellt mer information? Vilket varv/tillverkare? Konstruktör? Ja, jag är tacksam för all information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett gubben nån gång men minns inte vad han eller varvet hette.

De byggdes i slutet av 80-talet och i norra delen av Vänern där jag bodde tidigare kunde man se någon Glader ibland.

Det fanns även ett test av den i någon av våra båttidningar, minns inte vilken, men den fick beröm för sina gångegenskaper i sjön kommer jag ihåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-03 vid 20:01 skrev Gewont:

Har du eventuellt mer information? Vilket varv/tillverkare? Konstruktör? Ja, jag är tacksam för all information.

Konstruktören heter Eric ”Glader ” Johansson och båten byggdes på hans båtvarv med samma namn i Kristinehamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Test av Glader finns i Båtnytt nr 14 1981

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev neptun:

Test av Glader finns i Båtnytt nr 14 1981

Har du möjligtvis en kopia/foto eller dylikt på testet? Det skulle uppskattas :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...