Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Då var den första sugtömningen för säsongen avklarad i hemmahamnen efter lite bryggsegling för att göra båten semesterklar.

Pumpen i Hönö Klåva gjorde sitt jobb som vanligt

Fyll gärna på tråden med hur funktionen är på anläggningarna längs kusten.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skönt att inte vara trådstartare varje år.

Jag skall kolla pumpen på Donsö idag eller i morgon.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inte tömt på Rörö där vi ligger nu men vid inspektion av tömningspumpen så sitter det ny slang och nytt munstycke.

Sen ser vi fram emot en rapport från ”södern” 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Donsö, fungerar, det vill säga, den startar och det är sug i slangen, slangen ser ny ut.

Flytbryggan intill finns kvar och utgör ett hinder om man besöker sugtömningsanläggningen från sjösidan, och det gör man ju.... 

 

Rörö fick ju ny pump förra våren, en sådan där Armstrong, eller vad den nu heter, namngiven efter någon högt flygande person iallafall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi testade Rörös pump med den nya slangen och det var bra drag i den som vanligt.

Men allt höll tätt och kändes bra, dessutom har de fixat matningen till pumpen så man slipper koppla in trefashandsken inne i det lilla skjulet, nu är det bara att trycka på start och tömma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Vi testade Rörös pump med den nya slangen och det var bra drag i den som vanligt.

Men allt höll tätt och kändes bra, dessutom har de fixat matningen till pumpen så man slipper koppla in trefashandsken inne i det lilla skjulet, nu är det bara att trycka på start och tömma.

Det var ju bra. För er som inte vet delade hamnkranen, högtryckstvätten och sugtömingen på samma trefasuttag, så om man såg att det hängde en båt i kranen kunde man vara säker på att sugtömningspumpen var spänningslös.

Du kollade inte pumpens räkneverk, jag noterade antalet tömningar i 2019s sugtömningstråd.

23 augusti 2019 visade räkneverket 1678  tömningar, ja eller i alla fall start av pumpen.

men det är väl fortfarande 1,7 m djupt (=grunt) vid bryggan. SSRS bygger väl nytt stationshus så det kanske kan vara trångt av den anledningen?roro.jpg.543b5964065df1614de8bef117bdf917.jpg

Rörös sugtömning 23 augusti 2019.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hade inte koll på att det fanns ett räkneverk ens, och det stod en man och körde högtryckstvätt under tiden vi tömde tanken så jag hoppas att kranen också har en egen anslutning nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yttre Saltholmen för några timmar sedan, fungerar bra, men det ligger en arbetsbit delvis i vägen, ”Jolly Bob” en slags pråm med grävmaskin på. Såg ut som dom muddrar och slår ner nya pålar.

 

Hinsholmskilen, sugtömningen vid mastkranen är avstängd. Men den som ligger på en jättelåg flytbrygga vid nocken av Q-bryggan skall enligt uppgift fungera, det ser ut som en sådan där ”Fogelsångspump” eller om den nu hette Fuglesang? Man jag har inte tittat närmare. Bryggan är så svår att lägga till vid, den är väl endast 20-30 cm hög (=låg) över vattenytan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömningspumpen på Knippla klarade sig från branden som härjade där för några veckor sen och funkar bra men det är fortfarande ett maxdjup på 1.7m men plus för fasta förtöjningstampar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Makro:

Tömningspumpen på Knippla klarade sig från branden som härjade där för några veckor sen och funkar bra men det är fortfarande ett maxdjup på 1.7m men plus för fasta förtöjningstampar.

Man kan ju tycka att det voro lika bra om den strök med, så att kommunen eller hamnföreningen tvingats bygga en ny på en mer lättillgänglig brygga på acceptabelt vattendjup.

Jag blir någon nervös så jag tvingas backa in mot grunt vatten med drev och alu-prpellrar var gång jag tvingas tömma på "Kneppla". Närbelägna Rörö och Hypplens lokaliseringar är inte mycket bättre, men med mer i lä iallfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan ju tycka att det voro lika bra om den strök med, så att kommunen eller hamnföreningen tvingats bygga en ny på en mer lättillgänglig brygga på acceptabelt vattendjup.

Jag blir någon nervös så jag tvingas backa in mot grunt vatten med drev och alu-prpellrar var gång jag tvingas tömma på "Kneppla". Närbelägna Rörö och Hypplens lokaliseringar är inte mycket bättre, men med mer i lä iallfall.

Jo, det är tråkigt att tömningsstationerna ofta hamnar på platser som kan vara grunda eller svåra att lägga till vid.

Kajplatser är ju alltid värdefulla i en hamn och tömningsstationerna inte tillräckligt prioriterade, än i varje fall.
Men det finns ju platser där man lyckats också för all del.

På Knippla borde den vara placerad i andra änden av den ganska långa ”tankbryggan” istället, tycker jag.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, Makro said:

Jo, det är tråkigt att tömningsstationerna ofta hamnar på platser som kan vara grunda eller svåra att lägga till vid.

Kajplatser är ju alltid värdefulla i en hamn och tömningsstationerna inte tillräckligt prioriterade, än i varje fall.
Men det finns ju platser där man lyckats också för all del.

På Knippla borde den vara placerad i andra änden av den ganska långa ”tankbryggan” istället, tycker jag.

Jag tycker de flytande tömningsstationerna som finns är väldigt bra. Alltid lätta att lägga till vid, tar ingen plats i hamnen och så får man motion när man tömmer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rejas:

Jag tycker de flytande tömningsstationerna som finns är väldigt bra. Alltid lätta att lägga till vid, tar ingen plats i hamnen och så får man motion när man tömmer.

Javisst!

Har ni sett hur man tömmer järnvägsvagnar? ja personvagnar med toalett då.

Det finns på vissa järnvägsstationer en perrongtruck, plattformstruck med pump, slang och tank på flaket, ibland finns denna utrustning på en vagn som kan dras för hand eller dras efter truck.

Det kan ju vara en lösning för större hamnar, med betongkaj och utrymme. Då kan man tömma båtar vid kaj utan att lämna platsen för att gå till tömningsstationen.

Inget för Knippla eller Rörö, men kanske för Strömstad, Kungshamn, Lysekil och sådana orter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det kan ju vara en lösning för större hamnar, med betongkaj och utrymme. Då kan man tömma båtar vid kaj utan att lämna platsen för att gå till tömningsstationen.

Ligger man i gästhamn så är det ju kalas att kunna tömma vid sin plats. Väldigt smidigt. Jag har dock bara stött på det i Nagu. Där kan man tömma tanken vid samtliga platser. Det är dock inte så lämpligt när man vill tömma om man bara passerar förbi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Javisst!

Har ni sett hur man tömmer järnvägsvagnar? ja personvagnar med toalett då.

Det finns på vissa järnvägsstationer en perrongtruck, plattformstruck med pump, slang och tank på flaket, ibland finns denna utrustning på en vagn som kan dras för hand eller dras efter truck.

Det kan ju vara en lösning för större hamnar, med betongkaj och utrymme. Då kan man tömma båtar vid kaj utan att lämna platsen för att gå till tömningsstationen.

Inget för Knippla eller Rörö, men kanske för Strömstad, Kungshamn, Lysekil och sådana orter.

 

 

Med en tank på en flakmoppe eller golfbil hade det varit ett perfekt sommarjobb.

En tur på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Eller kanske en RIB med en tank ombord som kan åka ett par vändor och tömma gästbåtarnas tankar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev rejas:

Ligger man i gästhamn så är det ju kalas att kunna tömma vid sin plats. Väldigt smidigt. Jag har dock bara stött på det i Nagu. Där kan man tömma tanken vid samtliga platser. Det är dock inte så lämpligt när man vill tömma om man bara passerar förbi.

Mina geografiska kunskaper var tydligen inte på topp eftersom jag trodde Nagu var nån fjärran ort i tropiskt klimat men nu vet jag bättre :)

Men det är fortfarande lite exotiskt för en västkustbo, men jag kanske tar mig dit nån gång och provar sugtömningarnas Rolls Royce :D

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

I Lerkil fungerar det riktigt bra, bra sug och placerad längst ut på yttersta piren.

Hälsningar Ove

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Någonting sådant här, hade kanske passat i större hamnar.

Antingen med egen tank eller med anslutning till kommunalt avlopp.

Detta är en Vogelsang.

 

Iofs har en av hamnarna på Dyröns norra hamn en mobil sugtömningen monterad på en traktorkärra. Om den nu finns kvar i år.

 

86C3C3AE-782B-4CF7-92C2-FAFA1550FABA.gif.198c3bad49823b4f377ae5beb91d6385.gif
ja denna är väl ”litet” stor, passar väl bättre för Finlands-och Stenafärjor.
Men jag har sett mindre smidigare modeller.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Nagu fungerar det så att de har en central pump i land med rör ut på bryggorna med snabbanslutningar. Sedan hämtar man en vagn med bara slangen på som man kopplar in vid sin båt på bryggan och tömmer. Mycket smidigt. Eftersom man har el, vatten och sugtömning vid bryggan medan man ligger där så minskar belastningen på servicebyggnaden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använt sugtömningen vid KSS i Karlstad idag och den var skapligt fräsch och fungerade utmärkt. Bra drag på färskvatten, det var kallt och gott så bra läge att både tömma och fylla 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Slowrider:

Använt sugtömningen vid KSS i Karlstad idag och den var skapligt fräsch och fungerade utmärkt. Bra drag på färskvatten, det var kallt och gott så bra läge att både tömma och fylla 😁

Uuum

Jag blir väldigt paranoid på vattenslangar som finns på sugtömningsbryggorna.

Vem vet var den slangen varit någonstans?

Jag hart ibland sett att det funnits skyltar som förkunnar att vattnet inte är avsett som dricksvatten, och då skyltuppsättaren låter folk outtalat förstå att man skall spola bort septikspill från båten med dessa slangar.

Jag hade nog hellre tankat dricksvatten någon annanstans.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Georg_Ohm said:

Uuum

Jag blir väldigt paranoid på vattenslangar som finns på sugtömningsbryggorna.

Vem vet var den slangen varit någonstans?

Jag hart ibland sett att det funnits skyltar som förkunnar att vattnet inte är avsett som dricksvatten, och då skyltuppsättaren låter folk outtalat förstå att man skall spola bort septikspill från båten med dessa slangar.

Jag hade nog hellre tankat dricksvatten någon annanstans.

Vi fyller inte heller vatten vi sugtömning efter att ha sett en herre stoppa ner vattenslangen i bajstanken. Oklart varför. Troligen för att skölja ur den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev rejas:

Vi fyller inte heller vatten vi sugtömning efter att ha sett en herre stoppa ner vattenslangen i bajstanken. Oklart varför. Troligen för att skölja ur den.

Sedan finns det "vanliga" vattenslangar litet här och var som ser läbbiga ut, dom skall ju hålla livsmedelskvalitet, men om dom får hänga på bryggorna i ur och skur, kanske ibland även vintertid, släpas efter bryggor och båtdäck, kanske även i hamnens skitiga vatten och då utsättas för solens UV-stålning och annan miljöpåverkan, dessutom står det väl gammalt vatten i slangens vindlingar. Jag brukar alltid (och det tror jag alla ni andra också gör) tappa ur slangen innan jag fyller tankarna.

Nu såg jag att man hade bytt den 5 år gamla slangen på hemmabryggan, bravo Grefab! det var inte en dag för tidigt. (Ibland pratar vi skit, och nu pratar vi slang!)

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Uuum

Jag blir väldigt paranoid på vattenslangar som finns på sugtömningsbryggorna.

Vem vet var den slangen varit någonstans?

Jag hart ibland sett att det funnits skyltar som förkunnar att vattnet inte är avsett som dricksvatten, och då skyltuppsättaren låter folk outtalat förstå att man skall spola bort septikspill från båten med dessa slangar.

Jag hade nog hellre tankat dricksvatten någon annanstans.

Vari hela världen fyller du vatten då, du vet ju aldrig var slangen har varit innan du kom dit? Nä det måste finnas lite sans i paranoian, ser slangen ren och fin ut spolar jag ur en stund och sen fyller jag. Här kommer ju vattnet från komunnätet och jag förstår att det kan vara annorlunda på öar ute i skärgården. 

Men nu var ju detta en tråd om sugtömning och jag tänkte bara att det var bra information för folk i Vänern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev rejas:

I Nagu fungerar det så att de har en central pump i land med rör ut på bryggorna med snabbanslutningar. Sedan hämtar man en vagn med bara slangen på som man kopplar in vid sin båt på bryggan och tömmer. Mycket smidigt. Eftersom man har el, vatten och sugtömning vid bryggan medan man ligger där så minskar belastningen på servicebyggnaden.

De sugtömningsanläggningar jag använt på Åland är generellt bättre på olika vis.

Just nu tänker jag på placering...

 

På några ställen där vi bunkrat (tankat på landkrabbespråk 😉) har man samtidigt kunnat tömma toatanken och fylla färskvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske är bortskämda här, men här i O-län finns det långa vattenslangar med kommunalt dricksvatten på var och varannan gästbrygga. Det kan väl vara lite si och så på det tre (!) Kosteröarna förstås. Men vi är inte bortskämda med fungerande sugtömningsanläggningar, dom är lätträknade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysekil idag:

Södra hamnen vid kallbadhuset, var rödmarkerad i Hamnkartan redan förra året, men jag chansade, det är ju inte säkert att hamnkaptenen ens känner till Hamnkartan existens och därför inte grönmarkerar.

Men den är avstängd, trasig, en skylt förkunnar att den ”snart skall bytas ut” så hänvisas man till norra hamnen, som är rödmarkerad och en hamn längre in nord ost om Lysekil.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kungshamn, Guleskär, ny sugtömningspump, nu slang. Fungerar!

Förra sommaren hade en gaffeltruck kört över slangen, i år finns det en upprullningsanordning inte olik den i Hunnebo.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamburgsund.

Fungerar mycket bra, det kom upp en Fugelsong förre sommaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjällbacka:

Manuell pump, riktigt kladdig på gränsen till klistrig slang, men den fungerar bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...