Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skuten

Förtöjning y-bom i hemmahamn

Rekommendera Poster

Är nybörjare och skall ordna fasta förtöjningslinor till y-bommarna på vår andrahandsplats. Frågor uppkommer. Någon som har tips på sida där man kan läsa allt om föredömlig förtöjning?

 

1. Köper ni färdig förtöjningslina med integrerad ryckdämpare och färdigsplitsad kaus eller måttanpassar ni själva och splitsar?  (Svårt att få igenom en "färdig förtöjningslina" genom de små hålen på en ryckdämpare?)

2. Hur gör ni i änden som är mot båten och som skall läggas kring båtens knap - pålstek? Splitsad ögla? Vill kunna ändra längden till nästa säsong då vi endast har andrahandsplats.

3. Hur mycket "svaj" har ni på linorna? Dom skall ju inte vara spända. Hur mycket kan man räkna med att vattenståndet varierar på västkusten? Vill inte påträffa båten hängande i bryggan.

 

Tacksam för tips!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schackel i y-bomsfäste till inspltsad kaus  i ryckdämpad förtöjningstamp.

 

Hur spänt det ska vara avgörs ju hur brett det är mellan bommarna kontra båten. Båten ska inte komma åt bommarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade använt insplejsad kaus och schackel. Lös ryckdämpare av "forsheda typ". Helst splejsad lgla mot båten men om du vill kunnaändra längden så hade jag bara lagt fast på knap i båten.

Du undrar över vattenstånd. Har du y-bom på en fast brygga? Om det är en pontonbrygga är ju höjdförhållandet mellan brygga och båt konstant och då kan du ha ganska tighta förtöjningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, StyrmanKarlsson said:

Jag hade använt insplejsad kaus och schackel. Lös ryckdämpare av "forsheda typ". Helst splejsad lgla mot båten men om du vill kunnaändra längden så hade jag bara lagt fast på knap i båten.

Du undrar över vattenstånd. Har du y-bom på en fast brygga? Om det är en pontonbrygga är ju höjdförhållandet mellan brygga och båt konstant och då kan du ha ganska tighta förtöjningar.

 Tack för svaren i tråden.

 

Ja, det är y-bommar på en fast brygga. 

 

Alternativet som du beskriver verkar bra. Jag hade dock hellre haft någon typ av färdig ögla i båt-änden istället för att lägga kring knap. Detta för att få samma längd varje gång (om någon klantig gäst lånar båten och förtöjer) samt för smidighet/tidsbesparing (bara haka på). Är pålstekar lämpliga för långtidsförtöjning? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de är lämpliga. Skälet till att jag förordar splejsade öglor är att de är nästan lika starka som linan själv medan knopar reducerar brottstyrkan ganska rejält.

Tidningen Praktiskt båtägande gjorde dragtester för typ tjugo år sedan och jag vill minnas att resultatet var ungefär att hållfastheten minskade med runt 5% för splejsad ögla och 50-60% beroende på knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyra linor. Två till fören, med färdiga öglor. Två i aktern, med raka ändar som jag lägger åtta med halvslag runt förtöjningsknaparna. Detta för att kunna justera hur långt båten ligger från bryggan (fören mot bryggan, aktern ut i vårt fall). Inga ryckdämpare. Dels ligger båten skyddad, dels är y-bommarna i sig väldigt bra ryckdämpare genom att de böjer sig i ändarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Skuten said:

Ja, det är y-bommar på en fast brygga. 

 

Detta låter ganska ovanligt.

Vattenståndet kan säkert variera någon meter under sommarhalvåret.

Nog bäst att inhämta råd från andra båtägare i hamnen/se efter hur de förtöjer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska ge båten rätt fria tyglar att guppa omkring mellan bommarna. På så vis undviker man att det blir så mycket ryck i linorna.

 

Splitsade öglor är praktiskt, men inte så bra om man ska flytta till ny plats.

Ett alternativ är att göra en markering på varje lina (med tejp eller tagelgarn) som ska ligga i ett visst läge när man gör fast båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tycker man ska ge båten rätt fria tyglar att guppa omkring mellan bommarna. På så vis undviker man att det blir så mycket ryck i linorna.

Hur tänker du nu? 
Är linorna tighta från början blir det inga ryck. Töjningen i linor/ryckdämpare tar ut momentet.  Vid slack hinner båten bygga upp fart tills det tar stopp med ett jätteryck. 

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev coppertail:

Hur tänker du nu? 
Är linorna tighta från början blir det inga ryck. Töjningen i linor/ryckdämpare tar ut momentet.  Vid slack hinner båten bygga upp fart tills det tar stopp med ett jätteryck. 

Såhär!

Problemet med ryck i linor gäller vid riktigt blåsigt väder med förhållandevis höga vågor, annars finns ju inget problem om man inte har båttrafik som ger stora vågor.

 

Jag har aldrig sett en förtöjd båt - varken med slacka eller spända förtöjningslinor - bygga upp något som kan kallas "fart tills det tar stopp med ett jätteryck". Då avser jag horisontell fart.

 

Däremot har jag sett båtar med spända förtöjningslinor där varje våg ger ryck i linorna. Särskilt tydligt är detta när pontonbryggor ofta gungar i otakt med båten. Då är det vertikal fart som är problemet.

 

Ska man förtöja helt enligt skolboken i y-bommar ska aktern (som i Sverige oftast ligger längst från bryggan) förtöjas spänt så att båten inte kan röra sig framåt eller bakåt (två spring på varje sida) och förtöjningen i fören ska vara lite lösare men ändå hålla fören på plats.

Varför?

Jo, yttre delen på bommarna gungar mera i båtens takt och är inte lika stumma som som vid infästningen i bryggan.

 

Bäst är att testa vad som funkar bäst någon dag med blåst och höga vågor.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen bytt båt så har ej ordnat något ännu. men jag brukar ha fasta öglor mot båten gärna lite långa så jag kan dra in båten lite vid behov. 

Annars  kastar jag på öglan och gör en 8a så är det "lagom" (spännt).

Jag ligger vid ybom och kör helt utan slak på alla (6st tampar ) Tycker båten ligger lugnare då. 

Y bommar är ju som ryckdämpare i sig själva 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger också vid Y-bom mot fast brygga. 7 meters båt med 5-6m Y-bommar, (inte mätt exakt men båten är längre än Y-bommen iallafall. Ligger rätt utsatt men måste förtöja med aktern utåt pga vattendjup mot bryggan och att vattenståndet varierar och vill inte sätta drevet berget under.

 

Vi har 2 st tampar med ryckdämpare i fören till knape, dessa håller bara fören i sidled och jag brukar dra dessa lite löst så båten kan följa vattenståndet. Har sedan 2 spring från yttre öglan på Y-bommen till midskeppsknapen. Sen 2 st tampar från yttre ögglan till aktre knapen. Vi drar åt tight på springen samt på de till aktern så Y-bommen guppar med aktern på båten.

 

Just nu har jag bara fäst tamparna genom att dra den fasta öglan på tampen "genom sig själv" runt de fasta ringarna på Y-bommen men borde väl byta ut till tamp med kaus och schakel? Mot båten lägger vi bara tampen runt knapen och låser som vanligt men vill gärna ha fasta öglor iallafall på springen. Då sätter de båten position i djupled i Y-bommen och sen tightar man till de andra 4. Blir väl svårt att ha fasta öglor till allt när man vill ligga tight?

 

 

båt.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip så förtöjer jag så där också, båten är ca 40-50 cm längre än y-bommarna. Dock så har jag ryckdämpare även på akterförtöjningen. Blir ganska påfrestande för knap och bom när det är stumt förtöjt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta ok? Eller man ”ska” ha kaus?

inte så stor belastning på de i fören tror jag?
 

Till springen tänkte jag isåfall tamp med kaus och schakel i Y-bommen och sen en stor pålstek som man trär genom och runt knapen?

 

26BBAEF7-EBE7-4E73-8717-CDC3BBEEAF63.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev frankdaycruiser:

Har du det på springen också?

Som jag skrev "förtöjer i princip så" dvs jag har ingen spring utan bara förtöjning akter och för men dessa är ryckdämpade.

Men är springen också stumt spänd så skulle nog jag också sätta ryckdämpare där. Behöver du verkligen ha springfötöjning om du spänner upp fören bättre.

Sliter ju mindre med schakel och kaus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkeln blir så dålig i fören så utan spring kan den dra in i bryggan känns det som.  Plus läget är lite utsatt så hellre fler än färre tampar tänker jag 😀

 

Ja jag får nog byta till tamp med kaus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyra fasta linor. Två fram två bak, med stora gummiryckdämpare. 

Förtöjer med åttor på båtens knap. 

Har märkt upp linorna med tejp, så jag vet hur hårt jag ska dra linorna. När tejpen kommer till relingen... 

 

Vid avfärd så hänger jag upp linorna på typ 1 meter höga y-gafflar nästan ute vid änden på y-bommarna. De två främre linorna, lägger jag upp på bryggan. 

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på fråga 2.

En splitsad ögla runt båtens knap blir förstås bäst. Men så till problemet att detta inte är din ordinarie plats och du vill kunna ändra längden. Sätt kätting på en halvmeter eller nåt närmast Y-bommen, då är det lätt att reglera längden nästa år eller när du nu flyttar till en ny plats.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...