Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Carlsonn

El på Maxi 77

Rekommendera Poster

5 timmar sedan skrev Carlsonn:

- - -

Men jag har ändå en fråga ang. solcellen som följer med den båten. Det är en solcell på 100W och ska enl. säljare ge ungefär 4-5A en solig dag. Batterierna är 95Ah(förbr.batteri)+63Ah(startbatteri). Jag tittar på att installera en kyl som det på hemsidan står Effekt: 42W(3,5A). Snittförbrukning: 0,65A. Hur tolkar man det? Drar den 3,5A per dag? Isåfall går nästan hela solcellsladdningen till kylen?

När kompressorn går så drar den 3,5A. Sen står den stilla o drar 0A. Snittförbrukningen under en dag (enligt något driftfall som endast tillverkaren känner till...) beräknas till 0,65A. För ett dygn går det då åt 0,65A gånger 24 timmar = 15,6 Ah.  Medelförbrukningen för kylen kommer att variera mycket beroende på inställd temperatur i kylen, hur varmt det är där kylboxen står, hur ofta du plockar upp/ner varor i kylen o liknande (det är det jag avser med driftfallet, 0,65A i snitt är ingen absolut sanning).

 

Ett båtbatteri brukar vara på minst 80-90Ah. Solcellen som ger 4-5A producerar bara dagtid när solen lyser starkt. Antag att du har 8 timmar sol så ger solpanelen 32-40Ah. Du bör gå på plus vad gäller solpanel och kyl.

 

Sen går det såklart lite effekt även till andra elförbrukare men gör en motsvarande kalkyl för effekt o drifttid på samtliga förbrukare o lägg samman så ser du om batteriet kommer att räcka till. Sen återuppladdas batteriet av solpanelen även när båten ligger stilla vid bryggan så när du ska åka ut igen så är batteriet troligen fulladdat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Carlsonn:

Effekt: 42W(3,5A). Snittförbrukning: 0,65A. Hur tolkar man det? Drar den 3,5A per dag?


Du har fått flera bra svar redan men vill lägga till skillnaden mellan Ampere (A) och Ampere-timmar (Ah). 
Om vi säger att tillverkaren av kylskåpet har räknat lite lägre än vad det verkligen blir i din installation och kylskåpet drar 1A i snitt över dygnet så drar det 1A x 24 h (Ampere x timmar) och då drar ditt kylskåp 24 Ah på ett dygn. Ah är alltså ett effektmått över tid. 

Ska man krångla till det ytterligare så används både A (Ampere) och W (Watt) av batteritillverkarna där 1A är samma som 12 W för ett 12 Volts batteri där W egentligen är det vedertagna måttet på energi. Ta tex ett element som drar 1000 W. På en timme förbrukar detta element 1 kWh vilket är det mått energibolagen brukar fakturera i.

 

Om jag återgår till din energikalkyl som @Lintott rekommenderar dig att göra (och som jag fullt instämmer i) så ska du se till så att du aldrig kommer under 50% av din batterikapacitet  Kommer du fram till att dina el-grejer drar 100 Ah per dygn så behöver du minst 200 Ah av batterikapacitet för att kunna ligga still ett dygn. Detta för att de allra flesta batterier inte mår bra om de blir urladdade till en nivå som är lägre än 50%. (Jag är lite nördig vad gäller elbehov och kapacitet ombord så jag har så stor batteribank så jag drar för det mesta aldrig ur mer än 25% vilket sparar på batteriernas livslängd. Det finns många andra fördelar med stor batterikapacitet men de går jag inte in på nu.)

Redigerad av ChristerN
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att göra några matematiska beräkningar kan jag berätta för sig att i förra båten hade jag bara en 50w solcellspanel, en stor batteribank och ett standard 42liters kylskåp av känt fabrikat. Båten var 27 fot lång och hade en motor på 150 hk, hur många flaskor vin fick det plats i ett av stufacken...?🤧

 

Nej vi skall inte ha några matematiska gåtor.

Med den kombinationen av solcellspanel, batteribank (260Ah) och det kylskåpet ungefär en timmas motorgång per dygn gick det inte riktigt jämt upp, kylskåpet (och övriga förbrukare) behövde mer än 50w solcellspanel. Tack vare den väl tilltagna batteribanken funkade det, men vid stillaliggande några dagar utan landström så gick det på minus. Då gick inte an att glömma lampan tänt inne på toan eller titta på TV för länge. Mitt på dagen kunde den panelen under väldigt goda förhållanden korta stunder ge 3,5A.

 

Nu har jag inalles 250w solcell och likadan batteribank, och nu kan jag köra både kylskåp och kylbox, kolla på repriser av ”Morden i Midsomer” och Leif GW Person utan problem, och det spelar ingen roll om man glömmer ljuset på inne på toan. Jag har mer laddning än vad jag behöver.
 

-Älskling, smörj på barnbarnen med solskyddsfaktor femtio, solcellerna ger nio ampere!

 

Så utifrån det, utan att räkna eller föra en kalkyl, så mellan tummen och pekfingret är jag övertygad om att 100w solcellspanel räcker. Men du bör väl inte ödsla med elen. Glöm inte ljuset på toan! En bra grej att ha är ju en ”batteritankmätare” som berättar hur mycket du har kvar i batteriet och hur lång tid du kan förbruka i nuvarande takt innan det är dax att ladda. Det finns flera olika, varav NASA BM-1 är den vi skrivit mest om på detta forum, och den är lätt att förstå sig på även om man är lyckligt ovetande om de elektriska lagarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...