Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Anette1967

Anette albin21

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Du skriver att du inte får någon gnista, har du hakat loss tändkablarna och kollat om de ger gnista när du kör startmotorn?

 

Enligt elschemat som Thomas-1 har klistrat in här så ser man att tändspolen (rund grej, mitten / vänster på bilden,  nr "13") ska strömförsörjas via kabel "E" och den bör vara kopplad till "on"-läget på nyckeln.. (den är sedan kopplad med tändkabel till tändfördelaren i andra änden).

 

Jag hade hakat loss en tändkabel från ett av tändstiften och försökt se om (metallhatten i änden av) tändkabeln gav gnista när jag höll den en/nån millimeter från någon hyffsat ren metallbit på själva motorn.

 

Har du gnista där så är väl nästa fråga om du får fram bränsle till motorn.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det gått framåt. Jag föreslår att du gör följande felsökning.

 

1. Koppla bort den positiva anslutningen till tändspolen (den som går till Ign på tändningslåset). Mät spänningen mellan denna och jord (batteri minus). Du skall ha 12V när tändningen är påslagen OCH när du försöker starta.

 

2. Låt ledningen du kopplade loss under punkt 1 fortsätta att vara bortkopplad. Koppla bort ledningen till negativa anslutningen på tändspolen och anslut en multimeter inställd på resistansmätning mellan denna ledning och jord. Vrid runt motorn sakta för hand. Instrumentet skall visa kortslutning dvs låg resistans för det mesta, men hög resistans under en del av varvet en gång varje varv. Det du mäter är brytarspetsen och i viss mån kondensatorn under fördelarlocket framtill på motorn. Testet ger inget säkert besked men om detta funkar som det ska, så ligger problemet sannolikt på högspänningssidan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhhh tusen tack för er hjälp och ert så grundliga sätt att förklara så jag förstår. Ska testa detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen ditt problem. Det kan ha något med magnetisering av dynastarten att göra.

Denna text nedan kan kanske vara till hjälp.



Jag höll på att bli kort sagt galen. Tog lös generatorn och testade den i provbänk, där den förstås presterade precis som det var tänkt från fabriken... 

Till slut så testade jag att ta ur laddningslampan under drift och då helt plötsligt så fungerade laddningen igen !! 

Detta fick mig att börja felsöka kring indikatorlampan. Det visar sig att förbrukningsgeneratorn tar magnetiseringsspänning via laddningslampan från dynastartkrestsen ! Helt rätt enligt elschemat från Vegaboken. JAg trodde att dessa system var helt separerade sånär som på via samma jordning, men det var dom alltså inte, dynastarten genererar magnetiseringsspänning till förbrukningsgeneratorn. Det verkar som om det finns en liten potentialdiff i de två systemen som gör att förbrukningsgeneratorn tappar magnetiseringen då den uppnår ett visst värde. 

Jag har nu testat att HELT separera de två systemen (förutom samma jordpunkt). Drog magnetiseringsspänningen via en egen brytare i instrumentpanelen från förbrukningssystemet. 

Jag tror det är dumt att ha en punkt där de två systemen använder samma + pol, får återkomma med rapport huruvida det löste problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev vega1959:

Jag känner igen ditt problem. Det kan ha något med magnetisering av dynastarten att göra.

Denna text nedan kan kanske vara till hjälp.



Jag höll på att bli kort sagt galen. Tog lös generatorn och testade den i provbänk, där den förstås presterade precis som det var tänkt från fabriken... 

Till slut så testade jag att ta ur laddningslampan under drift och då helt plötsligt så fungerade laddningen igen !! 

Detta fick mig att börja felsöka kring indikatorlampan. Det visar sig att förbrukningsgeneratorn tar magnetiseringsspänning via laddningslampan från dynastartkrestsen ! Helt rätt enligt elschemat från Vegaboken. JAg trodde att dessa system var helt separerade sånär som på via samma jordning, men det var dom alltså inte, dynastarten genererar magnetiseringsspänning till förbrukningsgeneratorn. Det verkar som om det finns en liten potentialdiff i de två systemen som gör att förbrukningsgeneratorn tappar magnetiseringen då den uppnår ett visst värde. 

Jag har nu testat att HELT separera de två systemen (förutom samma jordpunkt). Drog magnetiseringsspänningen via en egen brytare i instrumentpanelen från förbrukningssystemet. 

Jag tror det är dumt att ha en punkt där de två systemen använder samma + pol, får återkomma med rapport huruvida det löste problemet.

Men oj, hur tänkte du här?

Annette har mig veterligen inte rapporterat något problem med laddningen än och är nog mer hjälpt av kortfattade kokboksbeskrivningar än en inledande kurs i elekromaskinlära. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen ingen  är gladare än jag . Allt funkade nu perfekt. Va lite hjärnsläpp ang elen. Hmm blir så efter ett tag när man varit där ute. Allt bara snurrar. Men hur som helst. Ingen är gladare än jag  trots inte fulländat resultat. Får gnista,,   . Men srartar ej.. en undran. När jag kollar stiften så är där nåt klägg på dom.  ?????  Nej .... inte bensinslut haha har även uteslutit de. Meeeen. Båten har stått på land 15 år innan jag köpte den.   Har ju tänkt plocka isär förgasaren o nya packningar...men kan de va problemet???  Eller bränslepump    typ. Finns de på denna motor. Tacksam för all hjälp jag fått... men haär ni nån aning om vad som är fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kul att det går framåt.

 

Om båten står så länge skall du absolut kassera all gammal bensin. Oljan antar jag att du redan bytt. 

 

Ett sätt att testa om det är liv i motorn är att slå i en två teskedar bensin i varje cylinder genom tändstifthålen. Ge lite gas lite under halv, ingen choke och sedan starta motorn. Du skall vara ganska rask med att sätta tillbaka stiften så att inte besinen hinner dunsta. Om tändningen är OK skall skall motorn åtminstonne gå någon sekund och sedan stanna, men det kan också hända att den vill fortsätta gå om det finns bensin i förgasaren, så var beredd att stänga av. Om detta funkar så bör tändningen vara OK. 

 

OBS: Motorn har antagligen en gummimpeller som kan ta skada av att gå torr. Ta bort denna innan detta test.

 

Tändstiften skulle jag byta så snart som möjligt: Originalbeteckningen är Bosch W175T35 som ersattes av Bosch W7B. Dessa nytillverkas inte. Bosch har säkert andra passande stift, men jag skulle nog välja NGK BP5HS eller BP6HS, de senare kan förväntas funka lite bättre om du kör med eller nära full gas, de förra om du planerar att ta hålla igen på gasen. Ställ in gapet på 0,6 mm.

 

Att göra rent förgasaren och kolla bränslepumpen är säker en bra idé, liksom ayy byta/göra rent bränslefilter, men jag skulle börja med att testa tändningen enligt ovan, så finns det åtminstone någorlunda fast mark på tändsidan om motorn inte vill starta.

 

Du kanske redan har hittat men annars har du:

- Sprängskisser med reservdelslistor: https://www.marinepartseurope.com/sv/e-volvo-penta-587-MB10A.aspx

- Användarhandbok: https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/pentamanualer/mb10a_ins_sve.pdf

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är den igång. Bytte bränslefilter.  Men nu kom nästa milstolpe. Läcker vatten . Där vattenslangen går in i motorn sitter en rund grej. Därifrån droppar det. Hmmm någon som förstår vad de är för pryl på min beskrivning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har tillgång till sprängskisser/reservdelslistor, så lägg in en länk till skissen där detaljen det läcker ifrån finns med och ange detaljnummer. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha fattade ingenting av skissen. Men om du kan tyda genom nr så ska jag kolla igen....tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag fattar de enl skissen så är det nog vattenpump som läcker. Är det någon packning där då tror ni ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det sitter 2 tätningsringar i vattenpumpen som du troligen behöver byta.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torkade rent durken bakom förarstol. Där hittade jag ett hål som det lös in genom. Kollade utsidan. Där sitter ju en skrovgenomföring. Stack in en pinne men gick bara en bit. Alltså hur vet man om alla genomföringarna är täta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...