Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anette1967

Anette albin21

Rekommendera Poster

Hej. Någon som har ett kopplingsschema ??? Blir snart galen. Andra året jag försöker få igång min albin21. Behövde byta tändlås.  Är inte människa till att fixa detta. Är en mb10. Med startgenerator startrelä o startregulator. Någon som kan hjälpa mej hur det ska kopplas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Anette1967,
Snälla, bli inte galen. Finns hjälp här på forumet, det är jag övertygad om! ; -)

Gamla motorer glöms ju sakta bort men exempelvis albin O21 tillhör väl klassikerna i Sverige?
    Många är vi `åldringar´ som ägt eller brukat en sådan motor då det begav sig. Kämpat med dess dess olater m.m. (Själva varumärket Albin lever vidare, nya innovationer görs ännu, detta tack vare ALBIN MOTOR, f.d. Fors Marin i göteborg!)

     Det är en superenkel motor av klassiskt snitt, inga `datorer´ krävdes eller ens fanns, alltså för att övervaka eller serva. (Varje intresserad båtbrukare kunde själv fixa med dess robusta och fåtaliga beståndsdelar. Och med tiden utveckla viss mek-skicklighet, exempelvis själv kunna laga saker i nån naturhamn.)


Äh, gillar inte att ranka oss forummedlemmar!
Men allra bäst respekterar jag proffset "sanktanna" som svarade i ett av dina tidigare inlägg! (Vi hade våra små tekniska duster i forumet "träbåtsakuten" om Albins elektriska detaljer innan det forumet försvann.)
Som nummer två i rankingen, vad gäller elektriska grejor hos just albins bensinmotorer, är jag nog SJÄLV rätt insatt? (Bara glad amatör, inte proffs, men har i.a.f. skrivit åtskilligt om ämnet genom åren här i MG, googla t.ex. "dynastart thomas-1 site:maringuiden.se" eller nog ännu här hellre  "tändsystem albinmotor::site maringuiden.se".)


[Guestson ovan är absolut en annan mina favoriter som jag har högsta respekt för, och därmed läser med intresse! Fast vad gäller det just åldrig motor som O21 så är nog Sanktanna och jag själv (thomas-1) en bättre källa!? Alltså förutom länkade AlbinMotor.com enligt länken  ovan?)]


Kan jag fundera.
Fast jag tvivlar inte det minsta på att du inte behöver bli galen! Knepigt javisst, men men. Om vi alla hjälps åt i i forumtråden nedan så får du nog bukt med med din krånglande albin!? 🙂

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Kabeln a på startgeneratorn finns ej på min . Ingen startrelä på skissen?

1 timme sedan skrev sanktanna:

 

 

15884340357462179832590849273851.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommit så långt som att de klickar i startrelä när jag vrider t den återfkädrande hacket på nyckeln. Men går inte ström t startregulator eller startgenerator

15884343502661249077021644699546.jpg

15884343882813345559410155251506.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon jord i tändningslåset. Eller behövs inte de? Hoppas ni inte tröttnar på alla mina frågor.

15884346072902673220151981185904.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har försökt att lägga in ett schema med separata reläer men den filen är för stor.

Om du kontaktar mig på epost kan jag sända det den vägen.

sankt.anna.marin@telia.com

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Anette1967:

Finns det någon jord i tändningslåset. Eller behövs inte de? Hoppas ni inte tröttnar på alla mina frågor.

Nej, du har batteritändning och har därför inget behov av jord i tändningslåset. Du bör undvika att dra fram jord till tändningslåset. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen . Nu har jag kommit så långt att jag kunnat starta med nyckel. MEN helt plötsligt klickar bara startrelä . Ingen klick i regulator eller startgenerator. Vad är det som händer????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om du har oxid någonstans. Kolla alla anslutningar, lossa, gör rent dem och dra åt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Nej, du har batteritändning och har därför inget behov av jord i tändningslåset. Du bör undvika att dra fram jord till tändningslåset. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för svar. Va batteriet tror jag som va urladdat  men en ny fråga. Någon som har kopplingsschema t tändningslåset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Anette1967:

Hej. Tack för svar. Va batteriet tror jag som va urladdat  men en ny fråga. Någon som har kopplingsschema t tändningslåset. 

Du har tre kablar. 
En är ström in. 
En är tändningen. 
Den sista är till startmotorn. 

Köp en multimeter på Biltema, Clas Ohlson eller Kjell eller liknande för en hundralapp eller två, så kan du mäta batteriets spänning och vilka kablar som är vilka på tändningslåset. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du anger märkningen på startlåsets anslutningar, så kan säkert någon hjälpa dig att översätta detta till de siffermärkning som låset i schemat @sanktanna kopierat in ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkningen på det nya låset är acc    batt   ign    st. Någon som vet hur o med vilka trådar det ska kopplas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Anette1967:

Märkningen på det nya låset är acc    batt   ign    st. Någon som vet hur o med vilka trådar det ska kopplas?

Följde det inte med instruktioner med nya låset..? Var köpte du det..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm minns inte vart jag köpte de. Va förra året o vi köpte flera st innan vi hittade ett som möjligtvis skulle funka. Hmm inte lätt när man e totalkorkad när de gäller el. Ett stort steg för mej att ge mej på detta. Lyckad i normala fall ej koppla en lampsladd utan kortslutning. Så att jag fixat detta är ett rent under. Men skam den som ger sej. Och man lär sej ju lite under tiden man håller på. Har alltid varit livrädd för ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara tacka er alla hjälpsamma för all hjälp. Hade aldrig fixat detta annars. Hade blivit ytterligare en sommar utan båt utan er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Anette1967:

Hmm minns inte vart jag köpte de. Va förra året o vi köpte flera st innan vi hittade ett som möjligtvis skulle funka. Hmm inte lätt när man e totalkorkad när de gäller el. Ett stort steg för mej att ge mej på detta. Lyckad i normala fall ej koppla en lampsladd utan kortslutning. Så att jag fixat detta är ett rent under. Men skam den som ger sej. Och man lär sej ju lite under tiden man håller på. Har alltid varit livrädd för ström.

Om man utgår från att ”BATT” är där du kopplar in strömmen, så kan du använda multimetern jag skrev om och sedan testa var du får kontakt när du vrider på nyckeln i de olika stegen. 
 

Men. 
Skall jag kill-gissa är det ju BATT som är batteri, IGN är tändning och ST är startmotorn. Och kollar du på tändningslåset du la in en bild på som jag gissar är det gamla låset så har du samma text där. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Anette1967:

Märkningen på det nya låset är acc    batt   ign    st. Någon som vet hur o med vilka trådar det ska kopplas?

Nyckeln bör ha fyra lägen som är tänkta att funka på följande sätt. 

 

Off: Allt avstängt. Du kan ta ur nyckeln.

Acc = Accessories (tillbehör), jämför radioläget på en bil. Tändningen är avstängd.

Ign = Tändning på. I detta läge finns ström till tändningen, men även till allt som är anslutet till Acc, så att t.ex. radion fortsätter funka.

St(art): Startmotorn aktiveras, Ign fortsätter vara aktiverat, men på vissa lås stängs utrustning anslutet till Acc av för att ge startmotorn all tillgänglig ström.

 

Med hänvisning till @sanktannas kopplingsschemat ovan skall låset kopplas enligt följande

 

 Bat = 30: skall gå direkt till + på batteriet ev. via säkringen [11].

Ign = 15: Skall gå till tändspolens + anslutning. Ingen säkring och inget annat skall anslutas bara tändspolen.

St = 50: Skall gå till startreläets spole , dvs en av de två klena anslutningarna. Den andra klena anslutningen skall gå till jord, batteriminus. En av startreläets grövre anslutningar skall gå till batteriplus, den andra övre till startmotorns plusanslutning. Vilken du väljer av de två anslutningar du har att välja på spelar ingen roll. 

Not: I schemat är startreläet inbyggt i laddningsregulatorn. Antar att du har en separat laddningsregulator.

Acc = 54, (vänta med att ansluta något hit tills du fått startmotorn att funka) Hit ansluter du sådant som skall sättas på i radioläget. I schemat är laddnings- och oljetrycks-lampa anslutna hit. Om låset har ett radioläge skulle jag överväga att istället ansluta dessa till Ign istället. På så sätt drar de inte ström i radioläget.

 

Jag rekommenderar starkt du skaffar åtminstone svart ledning till sådant som är anslutet till jord. När allt är rött blir det lätt oöverskådligt, svårare än de annars skulle vara och lite av en mardröm att felsöka.

 

Använd gärna isolerade flatstiftskontakter till sådant som kan kortsluta om det kommer i kontakt med jord.

 

Fyll hylsan med vaselin innan du sticker i ledningen, ingen koppar skall vara synlig baktill. Kläm till även över isoleringen. 

 

Hoppas att detta var mer till hjälp än stjälp :-)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var väl Båten en Albin 21, en motorbåt, lite mindre än A25.

Motorn i denna specifika båt är enligt TS i hennes fråga, en MB 10 en tvåcylindrig bensinare från Volvo Penta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-05-03 vid 10:57 skrev Pentax:

Nu var väl Båten en Albin 21, en motorbåt, lite mindre än A25.

Motorn i denna specifika båt är enligt TS i hennes fråga, en MB 10 en tvåcylindrig bensinare från Volvo Penta.

Jamen javisst! (Slarvläste tyvärr och missuppfattade rubrikens båtfabrikat "Albin 21" till motorfabrikatet Albin O21. :()
Tack för påpekandet!

Hittade ett elschema för MB 10A enligt bilden nedan.

Bildkälla: denna pdf
 

mb10.elschema.png

Redigerad av stavhammar
Redigerat bort efter rensing av tjafs i tråden
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm ännu en fråga.... på vilken på på startrelä ska jorden sitta

 

15885004105832434532783780354428.jpg

Redigerad av stavhammar
Redigerat bort efter rensing av tjafs i tråden
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jord på den högra lilla skruven om den röda kabeln på den andra går till tändningslåset.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej igen.

Jord på den högra lilla skruven om den röda kabeln på den andra går till tändningslåset.

Ingemar

Helt korrekt. Detta framgår också vid St=50 i mitt inlägg ovan. 

På en av bilderna saknas skydd i dynastartens bakände där det är ett hål in till kommutatorn. Det syns på den gröna färgen att det suttit ett plåtband runt denna ände. Det borde bl.a. av säkerhetsskäl inte vara öppet där så sätt tillbaka skyddet om du har kvar det annars får du uppfinna något. Dynastarten blir varm så tejp duger nog inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rensat bort lite Off Topic och meningslösheter.

 

//stavhammar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Blev lite avstannat då dynastarten pajade. Nu är den utbytt mot en annan. Tro det eller ej ......men dynastarten gick runt när jag vred på nyckeln..... helt grymt. Dock fick jag ingen gnista men antar att det är nåt fel i min koppling någonstans ???????? Har tom fått lampor o torkade att funka på knapparna. Gissa om jag är stolt.... allt tack vare er hjälp här. Ni har varit guld värda. Nu återstår då att få gnista... börjar lite smått tro att den ska hamna i sjön i år. Tusen tack alla

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...