Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Georg_Ohm

Destination i AIS-transpondern?

Rekommendera Poster

Hej!

Är det bara i transpondrarna till yrkesfartyg man kan lägga in uppgifter om destination och liknande?

Jag har kollat litat på min True Heading Graphene och i medföljande app för datorn och jag finner ingen ruta att skriva in destinationsort i.

 

Annars har jag nu fått denna transponder att fungera tillsammans med både den gamla Northstarplottern och en fem år gammal Garminnavigator.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt men hittar själv inget i manualen. Har sett många fritidsfartyg som har destination inlagt. Kanske läge att maila https://trueheading.se/contact/ ?

Visst skriver de att man i första hand ska kontakta inköpsstället men skulle inte tro att de vanliga affärerna kan detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte det som skiljer A o B transpondrarna åt.

Jag kör med A kan inte lägga in position

Eller är det tvärt om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klass A transpondrar sänder mer data om fartyget än klass B.

Jag har för mig att destination är en av de som saknas i klass B.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Class B transponders transmit a reduced set of data compared to Class A: IMO number, Draught, Destination, ETA, Rate of Turn, Navigational Status are not included.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag det, det är ju en klass B jag har. 
Nu finns det bara en ruta i programmet där jag kan välja typ av fartyg, jag hade gärna valt ”atomubåt” men det alternativet fans inte, så jag valde ”plessure”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lasse-L:

Oj jag tog fel på A/B transpondrar.

Dåligt, får skylla på Altshaimer light.

Har skrivit lite för läänge sedan om AIS

http://lasselundell.se/ais.html

AIS.jpg

Du får väl se om ”den lilla sjöjungfrun” Ariel, syns i morgon på ovanstående kartbild.

Jag har förvisso kopplat AISen över batterifrånskiljaren, men det är lätt att ändra på. Yrkesfartyg tycks sända AIS-signal alltid, man man kanske inte alltid vill synas.

 

Det finns två saker som jag tycker är väldigt svårt att stava till, det ena är ett i Europa centralt placerat alpland, det anda är då den där demenssjukdomen som är uppkallad efter  läkaren som först beskrev den, Alois Alzheimer, men det var väl Alois son som långt senare förstod att hans far upptäckt en ”ny” sjukdom.

 

Hej Schweiz!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en ny version av klass B som har möjlighet att sända bland annat destination samt att den inte prioriteras ner i ais-trafiken (slottar) mot den tidigare generationen B. 
 

Kan minnas galet dock...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak:

Skall jag lämna AIS:en påslagen då jag lämnar båten?

Kan se att flera båtar i hemmahamnen och annorstädes sänder information även om båten inte används (syns ju även förstås i olika AIS-appar).

Jag kan ju spåra min båt ändå, via larmet om den skulle bli stulen. Men det kanske är bra att låta AIS-transponderns vara påslagen, den har ju ändå ingen strömbrytare, och jag har en kabel framdragen som är spänningsatt även om batterifrånskiljarna är avstängda, så det är lätt att koppla om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev acateon:

Finns en ny version av klass B som har möjlighet att sända bland annat destination samt att den inte prioriteras ner i ais-trafiken...

B+ sänder inte destination men den har en del fördelar jämfört med B. Förutom högre sändningseffekt kommer den till sin rätt vid framförallt lite högre farter (jag seglar så högre farter för mig kan vara krypfart för andra) då den, garanterat, sänder oftare.

 

Här är en bra artikel där man enkelt ser skillnaderna på A, B+ och B i form av tabeller lite längre ner i artikeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

En annan sak:

Skall jag lämna AIS:en påslagen då jag lämnar båten?

Kanske iofs finns en poäng att familj, vänner och bekanta kan se var man är. Personligen tycker jag att det periodvis kan bli väldigt plottrigt i plottern när båtar som även är i hamn sänder.

Visst, det är även ett sätt att hålla koll på båten när man inte är där.

 

Det finns många sidor på det här myntet...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...