Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lasse-L

Simrad plotter

Rekommendera Poster

Haver fått tag på en äldre Simrad CP40 utan antenn

Kör den med extern NMEA 183 signal för positionen.

De flesta funktioner går utmärkt.

Min undran är, kan man köra den med en GARMIN 128 antenn?

Antenn Garmin 1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag älskar sådant här, ja nästan, haver även jag elektrolik ombord som tillhör olika generationer och från olika tillverkare. Men min Garmin 128 med extern antenn har inte fått följa med ombord.

 

Eftersom du frågar finns det ingen passande BNC-kontakt på simraden? Annars hade du väl anslutit garminantennen och testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

elektrolik

Ojdå, låter allvarligt 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ChristerN:

Ojdå, låter allvarligt 😉

Elektrolik= olika sorters elektronik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Elektrolik= olika sorters elektronik.

Du menar den där elektroniken som man har i "skrotlådan"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Eftersom du frågar finns det ingen passande BNC-kontakt på simraden? Annars hade du väl anslutit garminantennen och testat?

Har idag en Garmin 120 som levererar NMEA till CP40.

120an platsar på antikrundan.

Den pratar bara engelska och har inte så många sattelimottagare

Jo Simraden har en BNC ingång

Vill inte testa, vet ej vad som händer.

Friskt kopplat hälften brunnet.

Kul att köra Garminen  i simulator läge.

Bara att lägga in kurs och fart och tuffa runt i skärgården bakom skrivbordet.

http://lasselundell.se/pcnav.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget direkt svar på din fråga, men när jag för länge sedan (15 år sedan) frågade Garmin support om vad som skiljde mellan deras olika antenner så fick jag lite info:

Det sitter en antennförstärkare inne i antennen och nyare generationer klarade av att matas med större spänningsintervall (tror dom sade framför allt lägre spänningar, 3V och inte bara 5V, men jag kan komma ihåg fel). Det kan ju göra att din gamla antenn inte ens skulle fungera mot en nyare Garmin-plotter om den matar med för låg spänning. Däremot skulle nya antenner alltid passa mot äldre plottrar. Den antennen du visar tillhör den äldre generationen, de nyare (tidigt 2000-tal) blev svampformade.

 

För jag antar att din plotter förväntar sig en "vanlig" passiv antenn, annars lär det inte bli mycket av. Jag har dock svårt att tro att plottern skulle skadas av att du prövar 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att plottern skadas, om någonting skulle skada är det i så fall antennen.

Om nu spänningen från plottern som läggs ut i antennkonkatken är mätbar kan du ju koppla mutimeterns dit. Kanske i ge hjälper dig då du kanske inte vet vilken spänning den gamla ickesvampformiga GPS-antennen tål.

 

Jag får litet nostalgivibbar av Garmin 128an, det var den första användbara navigatorn jag hade. Ja jag har den kvar, men tänker inte ta med mig den till Antikrundan då den kommer till stan... jag tvingades förresten byta till den modernare antennen en gång eftersom jag fick ett olyckligt kabelbrott precis där kabeln går in i antennkapslingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog mod till mej, hämtade brandsläckaren och kopplade in den antika Garmin antennen.

Efter ca 20 min fick jag rätt position.

Hurra det gick.

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Lasse-L:

Jag tog mod till mej, hämtade brandsläckaren och kopplade in den antika Garmin antennen.

Efter ca 20 min fick jag rätt position.

Hurra det gick.

 

Bara 20 minuter!? Kanske det gått fortare med sextant?

Men nästa gång du startar plottern har den kanske lagrat dagens position och behöver inte göra en världsomfattande sökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Bara 20 minuter!? Kanske det gått fortare med sextant?

Men nästa gång du startar plottern har den kanske lagrat dagens position och behöver inte göra en världsomfattande sökning.

Jo så är det

Det gäller min andra plottrar och GPSer också.

I Garmin 128an kan man välja land för att snabba upp "hittandet" på våren, sen kommer den ihåg det hela säsongen

Har fuskat med sextant.

Vid första försöket hamnade jag i Sydamerika hade tagit fel på plus o minus vid uträkningen.

Mycket räknande var det.

Som bäst kom jag en sjömil fel.

Hade jag haft kronometer istället för armbandsklocka hade det troligtvis blivit bättre positioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De finns ju en slags vandringssägen eller skall vi kalla det återanvänd historia.

Jag minns den från den norske komikern Arve Opsal ” det dom har det har dom i Lissabon” 

Han skulle räkna ut positionen , då tog kaptenen av sig mössan eftersom man enligt uträkningarna befann sig i St: Peterskyrkan.

Samma historia refererades det till i ”Enhörningens Hemlighet” då kapten Haddock tog av sig mössan efter Dupontarnas positionsangivelser.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...