Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Lasse-L

Seapilot´s affärsmetod

Rekommendera Poster

Varning för Seapilots affärsmetod 
Köpte Seapilot till min Iphon
Och sjökort för 289 Skr, engångsköp.
Sjökorten var min privata egendom och användes under många år.
År 2015 ändrade Seapilot sin affärsmodell från engångsköp till 12 månaders abonnemang.
I år försvann mina sjökort!
Seapilot hade ”uppdaterat” appen!
Kontakt togs med Seapilot, som tycker att jag skall vara tacksam för de ny funktioner i appen.
Men någon ersättning för de stulna korten får jag ej.
Vilken affärsmetod! Först sälja korten och sedan tvinga in mej i ett abonnemang för att kunna använda appen.
(Det här handlar inte om pengar eller att segla med gamla kort.)
Utan om affärsmetoden, jag känner mej lurad och bestulen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma verkar gälla för OpenCPN och deras app. Dealen var att de kartor man laddade ner inte försvann från telefonen och alltså var i kundens ägo. Men vips så blev appen uppdaterad och de nedladdade kartorna omöjliga att använda. Jag var tidigare en stor tillskyndare av OpenCPN men har nu svängt 180 grader och skall köra Eniro på sjön istället. Inte för pengarnas skull utan p g a att detta agerande inte är rumsrent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev segelbagaren:

Samma verkar gälla för OpenCPN och deras app. Dealen var att de kartor man laddade ner inte försvann från telefonen och alltså var i kundens ägo. Men vips så blev appen uppdaterad och de nedladdade kartorna omöjliga att använda. Jag var tidigare en stor tillskyndare av OpenCPN men har nu svängt 180 grader och skall köra Eniro på sjön istället. Inte för pengarnas skull utan p g a att detta agerande inte är rumsrent.

Vad är det för kartor/sjökort du inte kan använda? Jag har både gamla rasterkort och var med i början när vektorkorten (O-Charts) kom och dom fungerar fortfarande, både i dator och på platta (den köpta appen). Förresten, har du laddat ner senaste versionen av oeSENC Plugin som hanterar vektorkorten?

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev ABC:

Vad är det för kartor/sjökort du inte kan använda? Jag har både gamla rasterkort och var med i början när vektorkorten (O-Charts) kom och dom fungerar fortfarande, både i dator och på platta (den köpta appen). Förresten, har du laddat ner senaste versionen av oeSENC Plugin som hanterar vektorkorten?

Inga vektorkort fungerar. Har senaste versionen av plugin.  Allt slutade fungera i samband med att en ny version av appen installerats under vintern. På min dator så fungerar det fortfarande för där styr jag själv över versionshanteringen. Tänker ej lägga mer möda på detta utan har övergått till Eniro som funkar utan att behöva nya versioner av plugin och utan att behöva ändra utseende (sjökortets färger) efter varje uppdatering av appen.  Helt enkelt mycket mer konsumentvänlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att återställning av färgerna är irriterande. Att sjökorten inte fungerar är märkligt och låter som en bugg eller konfigurationsmiss någonstans. Det har lyckligtvis inget med affärsmodellen att göra i alla fall vilket var fallet för Lasse-L och SeaPilot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd och oroligt att Eniro hela tiden balanserar på konkursens brant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ABC:

Håller med om att återställning av färgerna är irriterande. Att sjökorten inte fungerar är märkligt och låter som en bugg eller konfigurationsmiss någonstans. Det har lyckligtvis inget med affärsmodellen att göra i alla fall vilket var fallet för Lasse-L och SeaPilot.

Oaktat om det beror på affärsmodellen eller någon av orsakerna som du indikerar så kan jag ju fundera på vad hur kul det hade varit under pågående navigering. Nej nu får det bli Eniro så får vi se hur det fungerar i sommar. Nu är ju moderbolaget under rekonstruktion så vi får se hur detta påverkar leveransen av karttjänsterna som jag tror kunde vara en mer bärande affärsidé än att försöka vara nån sorts fattigmans Google.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tro att man kan köpa hela Sveriges sjökort för evigt för 289:- är väl lätt optimistiskt? 
Var glad för den tid det varade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev coppertail:

Att tro att man kan köpa hela Sveriges sjökort för evigt för 289:- är väl lätt optimistiskt? 
Var glad för den tid det varade. 

Fast nu var väl frågan om affärsmässig anständighet att hålla vad man lovar och inte primärt om priset som sådant var skäligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev coppertail:

Att tro att man kan köpa hela Sveriges sjökort för evigt för 289:- är väl lätt optimistiskt? 
Var glad för den tid det varade. 

Vad skulle du säga om jag kommer och slänger dina sjökort oavsett hur gamla dom är.

Jag vet att det jag köpt är min privata egendom.

Som jag skrev tidigare handlar detta inte om pengar eller gamla kort, utan om vedervärdig affärsmetod.

Tvinga mej att teckna ett abonnemang för att få Seapilot´s app fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske går att ladda ner en äldre version av appen som kan hantera dina kort utan abonnemang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lasse-L:

Vad skulle du säga om jag kommer och slänger dina sjökort oavsett hur gamla dom är.

Jag vet att det jag köpt är min privata egendom.

Som jag skrev tidigare handlar detta inte om pengar eller gamla kort, utan om vedervärdig affärsmetod.

Tvinga mej att teckna ett abonnemang för att få Seapilot´s app fungera.

Men du har ju din egendom kvar? 
De fungerar bara inte i den uppdaterade appen. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seapilots affärs upplägg Är tveksamt. 

Jag har köpt hydographica kort tidigare i seapilot appen - dom går bara att använda om man betalar för säsongen - eller om det är som ni säger att dom helt försvinner - oaktat så blir resultatet detsamma. 

 

När Seapilot kom så var det utan tvekan den bästa appen, slog alla med god marginal. Förra sommaren var det uppenbart att dom halkat efter ortoligt mycket. Det är inte alls lika bra sjäkort rent generellt som det varit tidigare. 

 

Förra sommaren var den sista med Seapilot i surfplattan, denna sommar laddas Navionics ner istället. Där köper man dessutom appen med sjökort - så slipper man tramset som Seapilot håller på med.
Vidare är ju abbonemangs upplägg något som blir mer och mer vanligt hos it företag - det är ju samma med office och fasen och hans moster.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seawolf:

SOL-teknik säljer fortfarande BSB-sjökort verkar det som. http://www.soltek.se/db/cgi-bin/db.pl?sok=&id=1694&kid=&q=&s=&o=&l=&mall=db_start.html&template_file=db_artikel.html

 

Kan användas via flera olika sjökortsprogram.....

Solteknik verkar stendött sen dom kom i olag med sjöfartsverket januari 2019.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lasker:

Solteknik verkar stendött sen dom kom i olag med sjöfartsverket januari 2019.

 

Hej

Så verkar det vara, sjökorten går att hämta men det finns ingen regestreringsnyckel att köpa så dom lär inte fungera. Dessutom är sjökorten gamla.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seapilot AB köptes av FLIR Systems 2018: https://www.seapilot.com/news/news/pressrelease-2018-06-25/. Och för bara drygt 14 miljoner kronor som det verkar, vilket är småpengar i sammanhanget. https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/true-heading-kommer-att-stanga-affaren-med-flir-systems-och-seapilot-den-10-oktober

 

Nu har appen inte uppdaterats på 10 månader. Man kan ana att appen är ganska död och att Seapilot/True Heading dödade den på grund av att de gick över till prenumerationsmodellen. Det var åtminstone varför jag övergav den en gång i tiden. Prenumeration i appar funkar bra för vissa saker och för andra inte. Tror inte True Heading hade koll på vad de gjorde riktigt, de gick ju tillbaka till att bli ett teknikbolag och sålde Seapilot. Har ni som gillar Seapilot tur så försöker FLIR starta om alltihop och gör en jätteuppdatering snart. Eller inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/1/2020 at 10:07 AM, Lasse-L said:

Varning för Seapilots affärsmetod 
Köpte Seapilot till min Iphon
Och sjökort för 289 Skr, engångsköp.
Sjökorten var min privata egendom och användes under många år.
År 2015 ändrade Seapilot sin affärsmodell från engångsköp till 12 månaders abonnemang.
I år försvann mina sjökort!
Seapilot hade ”uppdaterat” appen!
Kontakt togs med Seapilot, som tycker att jag skall vara tacksam för de ny funktioner i appen.
Men någon ersättning för de stulna korten får jag ej.
Vilken affärsmetod! Först sälja korten och sedan tvinga in mej i ett abonnemang för att kunna använda appen.
(Det här handlar inte om pengar eller att segla med gamla kort.)
Utan om affärsmetoden, jag känner mej lurad och bestulen.

Den appen som du har köpt finns fortfarande kvar med dina sjökort. Du behöver dock en enhet med iOS < 11 för att kunna köra den. Detta beroende på att Apple tog bort support för 32 bitars appar i och med iOS 11. År 2015 skapade vi en ny app med en ny affärsmodell där man hyr sina kort per år, vid denna övergång gav vi alla våra gamla användare 5 års svenska sjökort i den nya appen.  Men som sagt vi har inte tagit bort dina gamla sjökort utan de kan köras i din gamla telefon/platta som du köpte den för samt alla iOS enheter som har version 10 och under. 

 

En nyhet för i år är att vi inkluderat alla hydrographica kort i de svenska sjökort för 95:- per år. 

 

Mvh 

 

Seapilot

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/2/2020 at 4:57 PM, Brunnsviken said:

Seapilot AB köptes av FLIR Systems 2018: https://www.seapilot.com/news/news/pressrelease-2018-06-25/. Och för bara drygt 14 miljoner kronor som det verkar, vilket är småpengar i sammanhanget. https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/true-heading-kommer-att-stanga-affaren-med-flir-systems-och-seapilot-den-10-oktober

 

Nu har appen inte uppdaterats på 10 månader. Man kan ana att appen är ganska död och att Seapilot/True Heading dödade den på grund av att de gick över till prenumerationsmodellen. Det var åtminstone varför jag övergav den en gång i tiden. Prenumeration i appar funkar bra för vissa saker och för andra inte. Tror inte True Heading hade koll på vad de gjorde riktigt, de gick ju tillbaka till att bli ett teknikbolag och sålde Seapilot. Har ni som gillar Seapilot tur så försöker FLIR starta om alltihop och gör en jätteuppdatering snart. Eller inte. 

Vi har nu börjat med att släppa svenska sjökort + hydrographica för 95:- år.  Seapilot har ingen avsikt att lägga ner appen utan den kommer fortsätta att utvecklas även i framtiden. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Seapilot1:

Den appen som du har köpt finns fortfarande kvar med dina sjökort. Du behöver dock en enhet med iOS < 11 för att kunna köra den. Detta beroende på att Apple tog bort support för 32 bitars appar i och med iOS 11. År 2015 skapade vi en ny app med en ny affärsmodell där man hyr sina kort per år, vid denna övergång gav vi alla våra gamla användare 5 års svenska sjökort i den nya appen.  Men som sagt vi har inte tagit bort dina gamla sjökort utan de kan köras i din gamla telefon/platta som du köpte den för samt alla iOS enheter som har version 10 och under. 

 

En nyhet för i år är att vi inkluderat alla hydrographica kort i de svenska sjökort för 95:- per år. 

 

Mvh 

 

Seapilot

Mycket märkligt att jag inte fick den upplysning när jag klagade.

Lätt att skylla på Apple.

Jag har inte uppdaterat min Iphon

Mina kort är borta, stulna av Seapilot´s tvivelaktig affärs metod

Att du inte undertecknade med namn är fegt och tråkigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Lasse-L:

Mycket märkligt att jag inte fick den upplysning när jag klagade.

Lätt att skylla på Apple.

Jag har inte uppdaterat min Iphon

Mina kort är borta, stulna av Seapilot´s tvivelaktig affärs metod

Att du inte undertecknade med namn är fegt och tråkigt.

Nu verkar det ju som att det är ett lösbart problem.

Ta ett snack med Seapilote så kan du säkert få tillbaks dina gamla sjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Nu verkar det ju som att det är ett lösbart problem.

Ta ett snack med Seapilote så kan du säkert få tillbaks dina gamla sjökort.

Jag har "snackat" med Seapilot och skrivit ett flertal mail till dom.

Löser dom detta skall jag bocka och lovprisa dom.

Men hittills så känner jag mej  bestulen.

Om Erik på supporten läser detta vore det märkligt att han inte har kontaktat mej, om det är så "enkelt" att få mina kort att fungera igen.

Jag kunde använda de "nya" korten (som jag fick som tröst för de gamla som inte längre fungerar) i några år, men i år gick det inte. Då skulle jag betala årsavgift för dom.

Mina kort var köpta, alltså min egendom, och inte knutna till något abonnemang.

Att hänvisa till Appel och konstiga varianter på operasions versioner hjälper inte mej.

Mina kort går inte. Att Seapilot bytt programvara som inte är bakåtkompativa skall inte drabba mej..

Jag har krävt att få tillbaka pengarna för mina stulna kort.

Men Seapilot vägrar.

Känner mej blåst.

Att göra så här är inte ok tycker Polisen när jag anmälde Seapilot för stöld.

Men inte olagligt sa Polisen.

Det här handlar inte om värdet på mina kort, den förlusten kan jag leva med, utan det sättet som Seapilot tvingar sina kunder att teckna årsabonnemang.

Jag har handlat av "gamla" Seapilot bla. Radar, navprogram, tvenne AISer, mm.

http://lasselundell.se/pcnav.html

http://lasselundell.se/ais.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Lasse-L said:

Jag har "snackat" med Seapilot och skrivit ett flertal mail till dom.

Löser dom detta skall jag bocka och lovprisa dom.

Men hittills så känner jag mej  bestulen.

Om Erik på supporten läser detta vore det märkligt att han inte har kontaktat mej, om det är så "enkelt" att få mina kort att fungera igen.

Jag kunde använda de "nya" korten (som jag fick som tröst för de gamla som inte längre fungerar) i några år, men i år gick det inte. Då skulle jag betala årsavgift för dom.

Mina kort var köpta, alltså min egendom, och inte knutna till något abonnemang.

Att hänvisa till Appel och konstiga varianter på operasions versioner hjälper inte mej.

Mina kort går inte. Att Seapilot bytt programvara som inte är bakåtkompativa skall inte drabba mej..

Jag har krävt att få tillbaka pengarna för mina stulna kort.

Men Seapilot vägrar.

Känner mej blåst.

Att göra så här är inte ok tycker Polisen när jag anmälde Seapilot för stöld.

Men inte olagligt sa Polisen.

Det här handlar inte om värdet på mina kort, den förlusten kan jag leva med, utan det sättet som Seapilot tvingar sina kunder att teckna årsabonnemang.

Jag har handlat av "gamla" Seapilot bla. Radar, navprogram, tvenne AISer, mm.

http://lasselundell.se/pcnav.html

http://lasselundell.se/ais.html

 

 

 

Som sagt din gamla köpta app ligger kvar hos Apple och går att ladda ner och köra på de enheter som stödjs, där finns dina gamla kort kvar. Seapilot appen som ligger uppe nu är en ny produkt som släppts och där krävs abbonemang.   Att Apple väljer att inte stödja den gamla appen på nya enheter är tyvärr inget vi kan göra något åt. Vi försökte göra våra kunder nöjda med att ge dessa 5 år gratis sjökort med den nya appen plus att funktioner som AIS flyttades med till den nya appen och merparten av våra användare var nöjda med detta, så att du känner dig missnöjd är bara att beklaga men att kalla det för stöld som du gör stämmer inte och är inte okey att skriva på forum. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte jag som gjort något utan Seapilot som har saboterat min app så att mina kort är borta.

Att få 3 års gratis sjökort är ingen kompensation om jag nu måste teckna abonnemang för att få appen att fungera.

När något jag köpt är borta, så har ju någon tagit det, det kallar jag stöld / egenmäktigt förfarande, eftersom ingen talade om varför de tog bort mina kort.

Att inte kreditera mej för korten är snålt av ett så stort bolag som säkert vill ha goda relationer med sina kunder. För kund har jag varit i många år.

 

"Att Apple väljer att inte stödja den gamla appen på nya enheter är tyvärr inget vi kan göra något åt."

Vad har det med mej att göra, jag kör med "gammal" enhet.

 

"merparten av våra användare var nöjda"

Är det 51%?

Tolkar det så att det är inte bara jag som tycker att er affärsmetod är förkastlig.

 

"Vi försökte göra våra kunder nöjda med att ge dessa 5 år gratis sjökort"

I mail från Erik på Seapilotsupporten skriver han.

"Alla användare som inte redan hade bytt till nya appen erhöll som kompensation 3 års fria sjökort"

Är det 3 eller 5 år?

5 år ser bättre ut här.

3 eller 5 spelar ingen roll mina kort är borta, att nu 5 månader senare påstå att jag kanske kan hämta ner den "gammal" appen är inte intressant längre.

Varför fick jag inte den informationen, från Erik på Seapilot supp., när vi hade "pratstunder" via mail i april??

Er affärside passar inte mej, jag vill inte, ev., bli bestulen igen.

 

""att kalla det för stöld som du gör stämmer inte och är inte okey att skriva på forum. 
Vad som är okej att skriva avgör moderatorn inte du anonyme på Seapilot.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasse-L:

Nu är det inte jag som gjort något utan Seapilot som har saboterat min app så att mina kort är borta.

Nu verkar det ju som att den gamla appen ska ligga kvar hos Apple och där ligger säkert dina gamla sjökort också.

 

Ta hjälp av någon på Apple så kan du säkert få tillbaks sjökorten.

Det brukar vara svårt att "tappa bort" något när man använder Apples produkter.

 

Det ordnar sig säkert!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du är så positiv till mitt problem.

Jag har valt en annan navigeringsapp.

Seapilot har inte mitt förtroende längre.

Det är inte förlusten av korten, den smällen kan jag ta.

Det är Seapilots affärsmetod som jag protesterar mot.

Deras konstiga mumbojumbo om hur bra dom agerar mot sina kunder.

Deras agerande mot mej är stöld eller egenmäktigt förfarande.

Nu kan ni få det en bättre version, ladda ner och bli glad.

Skall detta forum vara en reklamplats för storföretag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är sanningen att man inte äger digitala saker på samma sätt som fysiska. Apple gör uppdateringar som gör att det som funkade för några år sen inte funkar längre. Utveckligen går snabbt och Apple gör inte saker bakåtkompatibelt speciellt länge på iPhone/iPad. Det är verkligheten idag. Tyvärr får du nog känna dig bestulen @Lasse-L om du inte accepterar Seapilots erbjudande att få den uppdaterade appen med gratis kartor i ett antal år. Det är ett rimligt erbjudande i mina ögon, eftersom det troligen inte går att backa tillbaka till den gamla appen pga hur Apple funkar.

 

@Seapilot1 folk får kalla företag för vad de vill på forum. Det är tufft, men så är det. Vem är du förresten? Det skulle se mer professionellt ut om du presenterade dig med namn och vilken relation du har till företaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Brunnsviken:

"Tyvärr är sanningen att man inte äger digitala saker på samma sätt som fysiska. Apple gör uppdateringar som gör att det som funkade för några år sen inte funkar längre."

 

Nu var det inte Apple som stökade till min app utan Seapilot.

Jag äger innehållet som ligger i mina datorer eller Iphon, om det är köpt ärligt.

 

 "Det skulle se mer professionellt ut om du presenterade dig med namn och vilken relation du har till företaget."

 

 Håller med, mycket oprofessionellt att skriva anonymt här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-09 vid 19:08 skrev Lasse-L:

Kul att du är så positiv till mitt problem.

Jag har valt en annan navigeringsapp.

Seapilot har inte mitt förtroende längre.

Det är inte förlusten av korten, den smällen kan jag ta.

Det är Seapilots affärsmetod som jag protesterar mot.

Deras konstiga mumbojumbo om hur bra dom agerar mot sina kunder.

Deras agerande mot mej är stöld eller egenmäktigt förfarande.

Nu kan ni få det en bättre version, ladda ner och bli glad.

Skall detta forum vara en reklamplats för storföretag?

Själv har jag svikit Seapilot efter många år. 
Inget fel på appen egentligen men jag tycker att dom börjar bli dyr att anlita.
Jag ska köra skarpa versionen av Eniro på sjön i sommar. De funktioner jag vill ha och använder finns där till mycket humanare abbonemangsavgifter. Om det visar sig vara kasst så kan jag ju alltid lätta på plånboken och gå tillbaks till Seapilot igen.
En markant skillnad är att man måste ladda ner offlinekorten områdesvis i Eniros app. Men det ser jag inte som ett stort problem.
Ska bli spännande att jämföra i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...