Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
seglarfralla

Batterifråga typ av batteri

Rekommendera Poster

Finns det något enkelt sätt att kolla om detta batteri är vanligt eller AGM. Skall byta i båten och den är av märket EAS- Super Calcium Alloy 12 V 115 AH 95900E.

Lyckas inte hitta något kring dessa batterier sitter i en Beneteau Oceanis 41 årsmodell 2014 men batterierna skall vara bytta på garantin år 2015.

IMG_3947.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Går det att fylla på batterivatten så är det ett "vanligt" vått batteri, annars inte.

Då kan det vara AGM eller gel.

 

Har du någon bild på ovansidan av batteriet?

 

Tillägg: Konstigt att ett fem år gammalt batteri måste bytas.

Jag tycker du ska se över hur laddningen av batterierna uppför sig.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om anledningen till frågan är laddspänning så finns följande att läsa på Wikipedia om Super Calcium Alloy batterier:

 

They stand out for its resistance to corrosion and the destructive effects of high temperatures. The result of this improvement is manifested in increased battery life and maintaining a high starting power over time

 

Silver calcium batteries generally require more charging voltage (14.4 to 14.8 V) and deteriorate rapidly in vehicles which do not provide the required voltage range. (Alternators) which never reach required voltage range will cause rapid sulfation

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer tillbaks till frågan nu när hjärnan jobbat på en stund i bakgrunden och meddelade mig att kalciumbatterier är en egen typ av batterier, vilket också ABC skrivit om.

 

Jag tycker du ska börja med att kolla vilka inställningar du kan göra i ditt laddsystem och sedan välja batterityp att byta till. Kalciumbatterier verkar ju inte funka så bra i din båt och det kan ju bero på att det inte går att ladda kalciumbatterier på rätt vis eller att laddare, solcellsregulator, mm är felinställda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...