Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jensan31

långsegla val av båt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

hej jag har en ansö 31 motorseglare i aluminium är den bra å segla typ jorden runt i vad bihöver jag tänka på

Redigerad av jensan31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att du har gott om tid.😂 Och att allt rostar mer i fuktigare miljöer.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter rutorna i gummilister lär du ju behöva bygga om detta då de kan tryckas in i båten vid en översköljande våg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev pseudonym:

Att du har gott om tid.😂 Och att allt rostar mer i fuktigare miljöer.

tid har jag aluminium rostar ej på de viset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jensan31:

tid har jag aluminium rostar ej på de viset

Vet du vilken aluminiumlegering båten är byggd av. Aluminium rostar inte med det korroderar om det är en olämplig legering. Legeringen kan klara de låga salthalterna i nordiska vatten men få problem på sydligare latituder. Så försäkra dig om att legeringen tål den högre salthalten.

 

Yrvind (eller Sven Lundin som han hette på 80-talet) svetsade för många år sedan en aluminiumbåt hos SAPA för att göra en världsomsegling. Trots hans försiktighet och noggrannhet så blev det fel legering och båten sprang läck på grund av korrosion utanför Sydamerika så resan fick avbrytas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

Vet du vilken aluminiumlegering båten är byggd av. Aluminium rostar inte med det korroderar om det är en olämplig legering. Legeringen kan klara de låga salthalterna i nordiska vatten men få problem på sydligare latituder. Så försäkra dig om att legeringen tål den högre salthalten.

 

Yrvind (eller Sven Lundin som han hette på 80-talet) svetsade för många år sedan en aluminiumbåt hos SAPA för att göra en världsomsegling. Trots hans försiktighet och noggrannhet så blev det fel legering och båten sprang läck på grund av korrosion utanför Sydamerika så resan fick avbrytas.

vet ej det män tack för tipset ska kolla på det

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag trodde att ansö 31 var stålbåtar, är detta ett specialbygge?

 

alla ansö jag har kollat på är stål å hittar inte någon på goggel som är i aluminium så vet ej riktigt varför den är i aluminium är 8 mm i skråvet å 5 mm i decket å överbyggnaden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlar man lite så hittar man info om att båtarna ofta är självbyggen och att de även byggts i aluminium. Barlasten i kölen verkar variera både i vikt och typ.

 

Jag skulle nog inte ge mig jorden runt i ett självbygge som jag misstänker är svårt att besiktiga skrovet på invändigt.

 

Stora rutor i en styrhytt kan slås in av vågor, svårt att få att hålla.

 

Vad händer om man rullar runt med en motorseglare?

Segelbåtar klarar ofta det, men gör en motorseglare det?

 

Sedan är ju det där med farten också, eller brist på fart.

Det blir lång tid till sjöss över oceanerna och då är frågan om man får plats med den mat man behöver. Nu vet jag inte hur långsamt just denna båt seglar, men motorseglare brukar vara relativt långsamma. Samtidigt är det mest segling mellan läns och halvvind så det kanske funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fast frågan är vad som är en långsegling..? Vill man gå kanalerna genom Europa till Medelhavet är det där ett himla bra val. Att korsa oceaner och segla ”typ jorden runt”... det finns båtar som är bättre anpassade för. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast frågan är vad som är en långsegling..?

Långsegling kan absolut vara lite allt möjligt och på kanalerna i Europa är en motorseglare ett bra val, men frågan gäller ju...

2020-04-30 vid 12:10 skrev jensan31:

hej jag har en ansö 31 motorseglare i aluminium är den bra å segla typ jorden runt i vad bihöver jag tänka på

Då går motorseglare bort för min del. Oftast går största delen av en jordenruntsegling längs ekvatorn och man är sällan sugen på att vistas "inomhus". Det viktiga är att ha bra däcksytor och en öppen luftig sittbrunn med skugga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Långsegling kan absolut vara lite allt möjligt och på kanalerna i Europa är en motorseglare ett bra val, men frågan gäller ju...

...precis; jag försökte bara vända på steken - vilken långsegling passar till båttypen, snarare än vilken båttyp passar till långseglingen. 
Om TS nu har en motorseglare hen tycker om är det kanske ett bättre alternativ att välja en segling som passar båten snarare än att byta båt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänkte åka danmark spanien acorerna mm jag har all tid i värden den har två rig mm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev jensan31:

tänkte åka danmark spanien acorerna mm jag har all tid i värden den har två rig mm

 

Det handlar inte bara om tid som man tycker man har. Båten skall också vara säker att korsa oceaner med, och det är den lite tveksam att göra. Du behöver också mer mat och vatten som det skall finnas plats för och som skall hållas färsk för att kunna göra den längre resan. 
 

Men du kan väl börja att åka till Danmark och fara kors och tvärs över Östersjön några gånger och se hur båten funkar för det..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Det handlar inte bara om tid som man tycker man har. Båten skall också vara säker att korsa oceaner med, och det är den lite tveksam att göra. Du behöver också mer mat och vatten som det skall finnas plats för och som skall hållas färsk för att kunna göra den längre resan. 
 

Men du kan väl börja att åka till Danmark och fara kors och tvärs över Östersjön några gånger och se hur båten funkar för det..?

låter som en bra plan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Men du kan väl börja att åka till Danmark och fara kors och tvärs över Östersjön några gånger och se hur båten funkar för det..?

Utmärkt idé, samt gå ut i kuling eller storm någon gång på ett försiktigt och kontrollerat vis.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-01 vid 12:44 skrev Mackey:

Googlar man lite så hittar man info om att båtarna ofta är självbyggen och att de även byggts i aluminium. Barlasten i kölen verkar variera både i vikt och typ.

 

Jag skulle nog inte ge mig jorden runt i ett självbygge som jag misstänker är svårt att besiktiga skrovet på invändigt.

 

Stora rutor i en styrhytt kan slås in av vågor, svårt att få att hålla.

 

Vad händer om man rullar runt med en motorseglare?

Segelbåtar klarar ofta det, men gör en motorseglare det?

 

Sedan är ju det där med farten också, eller brist på fart.

Det blir lång tid till sjöss över oceanerna och då är frågan om man får plats med den mat man behöver. Nu vet jag inte hur långsamt just denna båt seglar, men motorseglare brukar vara relativt långsamma. Samtidigt är det mest segling mellan läns och halvvind så det kanske funkar.

hon är byggd på ett varv i kalsborg i salttålig aluminium

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick du bra för de här killarna i en liknande båt.

 

http://www.expeditionsvalbard.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer en del grejer med en båt  när man hamnar i storm eller bara står och stampar mot flera meter höga vågor i timmar.

Att korsa Östersjön i tveksamt väder ett antal ggr är både kul och bra för att hitta alla fel, det kan bli rätt stökigt där ute ibland.

Jag har en "motorseglare typ" av 30fots båt, men förlängd ketch rigg ett par fot så den seglar hyffsat. Jag har varit ute mitt på Östersjön i dåligt väder och åska några ggr. Flera segel revs mit itu (i storm, gamla), Generatorn lossat. Roder lossat och pajat, autopilot kaput, däckventiler försvunnit etc etc.

Jag har en mindre verkstad ombord med reservdelar både för rigg och motor. 

Jag skulle heller inte ge mig iväg längre utan ett riktigt bra vindroder

Redigerad av Guggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nauticat 331 är ingen snabbseglare men det gick att segla ett varv runt globen för en ”writer” för Yachting Monthly så det borde gå med liknande båtmodeller att göra detsamma.

 

https://www.yachtingmonthly.com/news/nauticat-round-the-world-cruiser-for-sale-1259

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ens på den största av oceaner är det oftast inte mer än 2000 meter till land, rakt ⬇️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det ett problem med modern cruising yacht när styrplatsen i princip sitter längst bak i aktern, med havet alldeles inpå ryggen? Det kanske mer är psykologiskt skrämmande, än en reell fara? Man kanske vänjer sig. Ständigt blöt rygg?

 

En annan sak är sprayhood. Den går väl inte ha uppe i hårda vindar? Trasas sönder och flyger all världens väg. Då får man väl sätta på sig cyklop istället. : )

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...