Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rackarberg

Gelcoaten på däck missfärgad p.g.a. galvanism?

Rekommendera Poster

Jag har råkat ut för något egendomligt.

Båten står på land.

Jag kopplade in landströmmen för att få laddning till batterierna över natten.

Ett lätt regn föll på natten.

På morgonen när jag kommer till båten så är hela däcket täckt av en flammig gråsilvrig hinna. Det ser hemskt ut.

Hinnan går inte att tvätta bort med vanliga medel, Abnet o.s.v. Och den är näst intill omöjlig att polera bort, speciellt där det är halkskyddat.

 

Frågan är nu om jag kan ha råkat ut för galvanism p.g.a. 230V landströmsinkopplingen där metall från relingslisten har avsatt sig på däckets gelcoat via hinnan av regnvatten? Det går en relingslist av aluminium runt hela däcket.

Har mitt däck blivit galvaniserat?

 

Jag ska till båten strax och testa att tvätta med oxalsyra, om inte det fungerar så får jag testa med saltsyra eller i sista hand lackera om hela däcket.

 

Kan 230V installationen vara felaktigt (g)jord?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn här nu... syra och aluminium är en dålig idé till att börja med.
 

Men vi kan väl felsöka lite.

Är t ex din relingslist ansluten till något elektriskt..?

Jag gissar på nej.

Om ingen el går till listen är något annat fel.

Personligen gissar jag på att det är damm från någon som slipat botten eller liknande, det brukar se ut som du beskriver och sätter sig duktigt i plasten. Ibland går det bort med oxalsyra, men annars får man vänta och låta väder och vind ta hand om problemet. OM du använder oxalsyra måste du vara VÄLDIGT försiktig nära aluminium och alla andra metaller som inte är syrafasta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter noggrann högtryckstvätt blev min båts däck och tak över en natt belagda med en röd-gul-grön-brun beläggning, det var frömjöl, antagligen al och björk(?) en del hade fastnat så in i helskotta men det mesta gick lätt att få bort.

Men i ditt fall och med @Peter_Ks svar, kan man ju då undra om någon blästrat eller slipat botten i närheten eller i lovart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rackarberg:

Frågan är nu om jag kan ha råkat ut för galvanism p.g.a. 230V landströmsinkopplingen där metall från relingslisten har avsatt sig på däckets gelcoat via hinnan av regnvatten? Det går en relingslist av aluminium runt hela däcket.

Har mitt däck blivit galvaniserat?

 

Jag ska till båten strax och testa att tvätta med oxalsyra, om inte det fungerar så får jag testa med saltsyra eller i sista hand lackera om hela däcket.

 

Kan 230V installationen vara felaktigt (g)jord?

 

 

 

 

Nix, att ditt däck blivit galvaniserat tror jag inte på. Du kan inte galvanisera gelcoat  via regnvatten.

Regnvatten är en dålig ledare och gelcoat ännu uslare. Men av allt att döma har ditt däck kontaminerats och jag gissar att orsaken finns att hitta i din båts omedelbara närhet.

Vad finns där?

Det är väsentligt att veta  vad du kontaminerats med innan du vidtar vidare åtgärder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad det än var så är det ett mysterium, tyvärr så har jag ingen bild för jag lyckades till sist få bort missfärgningen.

Abnet fungerade inte, rubbing fungerade inte, våtslip fungerade inte, oxalsyra fungerade inte heller, men Biltema snäckborttagningsmedel fungerade däremot utmärkt, troligen innehåller den en annan typ av syra, alternativt högre koncentration.

Inga av de båtar som ligger runt om hade problemet.

Anledningen till att jag misstänker någon form av galvanisk aktivitet är att jag satte i laddströmmen några dagar och såg inget förrän duggregnet kom en natt.

Det var en missfärgning i gelcoaten, ingen beläggning, om det varit en beläggning så borde det gått att gnugga bort det med rengöringsmedel, rubbing eller våtslip vilket inte fungerade.

Dessutom så var missfärgningarna metalliskt silvergråa norrskensskyar flammigt spridda över däcket, mest närmast relingslisterna av aluminium, på båda sidor av dessa.

Nu när det visade sig gå att åtgärda med snäckborttagningsmedlet så är problemet löst för min del.

 

Det är nästan så man börjar tro på teorierna om oral galvanism och annat hokus pokus 😄

 

 

 

 

 

Redigerad av Rackarberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rackarberg:

Det är nästan så man börjar tro på teorierna om oral galvanism och annat hokus pokus 😄

Å du verkar spä på de teorierna....😀

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju ett sätt att få klarhet i mysteriet: Sätt i kontakten igen och sätt dig bredvid båten och vänta på nästa regn 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ABC. Ja det är nog det enda sättet att få klarhet.

Nu har jag tvättat däcket noggrant så om det berodde på att gelcoatytan var kontaminerad med något, intorkat salt eller något medel som innehöll syra t.ex. så får jag nog inte samma effekt igen.

 

Jag ska hur som helst sätta i landströmmen och mäta på metalldelar för att se om jag får något utslag.

Hokuspokusteorier behöver en skjuts framåt ibland så de inte glöms bort och dör ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Rackarberg:

Det är nästan så man börjar tro på teorierna om oral galvanism och annat hokus pokus 😄

 

OT:

Oral galvanism som begrepp är inget hokus-pokus, även om man länge hävdade det innan man begrep bättre och många påstod att de blev sjuka av det när det kanske var annat. Två olika metaller med elektrolyt emellan (saliv) ger ett galvaniskt element (t ex guld och amalgam/kvicksilver), och Oral betyder bara att det är i munnen det händer.

 

Jag lyckades f.ö. precis få igång en LCD-klocka på energin mellan två plomber bredvid varandra av olika metall i min mors mun när hon började få problem på 70-80-talet. Men orsaken till problemen var nog inte spänningen i sig (=galvanism) mellan metallerna i vissa lägen, utan läckande kvicksilverplomber. Men det tog flera år på den tiden innan hon fick någon klinik att ta prov på kvicksilverhalten i blodet, ännu svårare att få någon att tro att det orsakade symptomen.

 

Idag är det vedertaget. Det finns en anledning att man i princip bara lagar med kompositmaterial i munnen numera. Men det är inte i första hand p.g.a. Oral Galvanism utan för att kvicksilver inte är bra att ha i kroppen.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...