Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
douakh

När kommer båtar ut till försäljning?

Rekommendera Poster

Jag sålde häromdagen min båt och kan äntligen ta tag i att finna en ny.

 

Den senaste veckan har jag flera gånger om dagen kollat Blocket men känner att inga intressanta objekt kommer ut.

Budgeten ligger på 500 000: - till 650 000: - och det ska vara kabin eller coupebåt.

Jag misstänker att många inte sjösatt ännu o väntar tills dess innan de annonserar ut sina objekt.

 

Någon som har känsla och erfarenhet av hur utbudet av båtar brukar vara på vårkanten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det brukar komma igång ordentligt vid denna tiden, eller tidigare. Likadant med bilar och bostäder. Men det tycks vara någon internationell kris, något smittosamt virus som tycks påverka precis allting överallt i hela världen. Måhända har detta påverkat även försäljningen av begagnade båtar?

 

utbudet brukar vara hyggligt, men sinar framåt jun, eller tidigare, Sedan är det marknadskrafterna som styr, efterfrågan påverkat priset, och tvärtom, nu vet man inte vad det är mer än Coronan som påverkar.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stängda gränser och förväntat ökat nationellt sommarturism är det nog många båtägare som omprövat sina försäljningsplaner. Bättre med en egen båt att fira semestern i än att åka runt o bo på hotell/vandrarhem.Många permitteringar och andra nedskärningar inom jobbområdet innebär minskat ekonomiskt utrymme för att skaffa större båt så även uppgraderingar i båtstorlek minskar nog i omfattning och gamla båten kommer inte ut till försäljning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev douakh:

Jag sålde häromdagen min båt och kan äntligen ta tag i att finna en ny.

 

Den senaste veckan har jag flera gånger om dagen kollat Blocket men känner att inga intressanta objekt kommer ut.

Budgeten ligger på 500 000: - till 650 000: - och det ska vara kabin eller coupebåt.

Jag misstänker att många inte sjösatt ännu o väntar tills dess innan de annonserar ut sina objekt.

 

Någon som har känsla och erfarenhet av hur utbudet av båtar brukar vara på vårkanten?

Väldig skillnad i utbudet i år jämfört med tidigare.  Vid den här tiden ska det vara hur mycket som helst ute.  Det lär nog inte bli så mycket bättre är jag rädd.  Letar själv i samma prisklass och det finns i princip inget intressant i hela Sverige för min del. Har förvisso en rätt stor kravlista😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tidigt är det nog ändå. Såg ut som att ca 1/4 av båtarna låg i sjön vid min hemmahamn för ett par dagar sedan när jag var där. Tror det lossnar lite mer om 1-2 veckor.

 

Det blir intressant att se hur Corona påverkar. Vissa behöver nog sälja pga sviktande ekonomi, men som andra varit inne på väntar också en del och kör en säsong till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker också att många i år tänker om kring att behålla båten och en hel del nya människor kanske ger sig in i båtlivet eller återvänder.

Samtidigt borde det även finnas ett segment av båtägare som ser oro till framtida sämre ekonomi och säkrar sig genom att i ett tidigt stadium sälja båten innan marknaden svämmas över av ett högt utbud av båtar. 
Vi får väl se om ca 2 veckor om utbudet ökar i takt med sjösättningar.

Jag tror som sagt att det finns både starka skäl till att behålla som att sälja sin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ett antal år på Blocket med några olika båtbevakningar i 300-700 KSEK klassen skulle jag säga att nu är det som mest säljtryck. Tex alla utlagda Ryds 23 DC under mars-april (+10) är sålda finns inga på Blocket idag. Lite samma läge med liknande DC båtar i 500 KSEK klassen. Bäst köpläge hade varit för några månader sedan perioden okt-feb. Just nu får man vara snabb och förmodligen betala några kronor extra för att det snart är sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog lite regionalt också. Här i mellersta delen av Sverige är det kyla och frostnätter. I går kom snö. Folk tänker nog inte på båtar än.

 

Sen är det ju reseförbud. Att åka runt i landet och kika på båtar är oansvarigt, så at vara spekulant är inte helt lätt i dessa dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sålde min gamla 575:a på Blocket förra veckan. Hade samma båt ute i höstas utan några resultat, så jag tänkte att jag snabbar mig på nu när alla ska ha "svemester" i år. Fick 27 bud första dagen annonsen låg ute, blev helt överrumplad. Så nog är det en bra vår för att sälja båtar 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var samma läge för mig, skulle sälja båten i slutet av augusti men lyckades inte. Fick nu båten såld efter knappa 24 timmar o en rad av spekulanter. Känns som förr i tiden innan Blocket då folk annonsera i Lila tidningen och det gällde att vara först på plats med pengar i hand. Kul ändå att det svänger och kränger här i världen😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

2 timmar sedan skrev douakh:

Jag tänker också att många i år tänker om kring att behålla båten och en hel del nya människor kanske ger sig in i båtlivet eller återvänder.

Samtidigt borde det även finnas ett segment av båtägare som ser oro till framtida sämre ekonomi och säkrar sig genom att i ett tidigt stadium sälja båten innan marknaden svämmas över av ett högt utbud av båtar. 
Vi får väl se om ca 2 veckor om utbudet ökar i takt med sjösättningar.

Jag tror som sagt att det finns både starka skäl till att behålla som att sälja sin båt.

Pratade med en kollega om det där med framtida sviktande ekokomi. Hon var helt inne på att den stora massan lever för dagen och inte tar alltför mycket beslut baserade på att man inom kort skulle kunna förlora jobbet, jag är benägen att hålla med. Sedan, med alla pengar som staten just nu häller ut på allt och alla gör ju att väldigt få sitter i en tuff sits i dagsläget.  A-kassans tak som ändrats från 910 till 1200 kronor gör ju en enorm skillnad för väldigt många. Surt att ha blivit arbetslös i höstas...

 

Tror största anledningen är att alternativen är få så man kan lika gärna ha kvar båten. Det har i princip blivit säljarens marknad, framförallt på de lite mindre båtarna.

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag delar fleras syn på den tunna marknaden, men främst så tror jag att eftersom många reser iväg på sommaren, kanske har en båt som dom använder lite omvärderar kommande sommar till att behålla båten och nyttja den fullt ut - så man får semester. 

Därav att folk inte ens funderar på att sälja sin båt. 

En annan viktig spekt i detta är att vi männsiskor som har så höga tankar om oss själva är väldigt primitiva flockdjur - vi gör som alla andra.. Om inte "folk" sätter ut sina båtar till försäljning, struntar fler i att annonsera. 

Samma fenomen sågs i mataffärerna - någon började hamstra - "alla" hamstrar. Samma fenomen avseende fastuighetsförsäljningar - inget bud till någon är intresserad - då blir fler intresserade.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev douakh:

Ja det var samma läge för mig, skulle sälja båten i slutet av augusti men lyckades inte. Fick nu båten såld efter knappa 24 timmar o en rad av spekulanter. Känns som förr i tiden innan Blocket då folk annonsera i Lila tidningen och det gällde att vara först på plats med pengar i hand. Kul ändå att det svänger och kränger här i världen😄

Mmm... Det svåra är ju när det väller in mail med folk som vill köpa och man inte kan säga till dem att den är såld (för att ingen har hunnit komma och provköra än), men samtidigt kan man inte säga att de får komma och provköra imorgon, för de är ju inte först på tur. Och inte vill man säga som det är (att någon kommer och provkör den om några timmar) för då om den personen INTE köper så kommer de att undra vad det var för fel den första spekulanten hittade.

 

Men det är klart, den stora fördelen mot förr är ju att när den väl ÄR såld så kan man åtminstone ta bort annonsen ifrån Blocket.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

41 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Mmm... Det svåra är ju när det väller in mail med folk som vill köpa och man inte kan säga till dem att den är såld (för att ingen har hunnit komma och provköra än), men samtidigt kan man inte säga att de får komma och provköra imorgon, för de är ju inte först på tur. Och inte vill man säga som det är (att någon kommer och provkör den om några timmar) för då om den personen INTE köper så kommer de att undra vad det var för fel den första spekulanten hittade.

Sorry för OT

Sålde en motor (billigt!) för några år sedan och bestämde mig för att den förste som sa att han skulle köpa den oprutat skulle få den. Men sen kunde jag inte visa motorn på några dagar och då fortsatte det att välla in mail med spekulanter. Tror jag fick ca 30 spekulanter.

Jag skrev som det var att motorn skulle visas på lördag för den förste spekulanten som lovat köpa den och att de andra skulle komma på tur om denne inte dök upp (vilket man kan ta till om man vill köra en vit lögn om att någon inte ville köpa). Då skrev flera att de ville betala mer än det jag gått ut med men jag insåg att det skulle bli trassel och vara omoraliskt så jag inväntade lördagen och sålde den direkt till den förste spekulanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som först står med pengarna i hand får ta varan.

Skulle aldrig lova att hålla en vara x antal dagar till någon som säger att de skall ha den.

 

Och skulle ni dra till med en lögn att ni har köpare och som sen inte tar den, dra till med att de inte hade pengar. De brukar göra susen på nästa spekulant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lördag 2 maj och det är fortsatt tunt utbud på Blocket. Det blir minst sagt spännande och se hur båtmarknaden denna vår utvecklar sig.

Redigerad av douakh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast brukar det vara i maj eller juni/juli. På vårkanten brukar det oftast vara båtar som blev svårsålda förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tänkte sälja vår båt i år men behåller den med tanke på begränsningarna att resa och vistas bland folk i övrigt denna sommaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med anledning av Covid-19 och diverse reseförbud kommer förmodligen båtlivet locka många i år. Perfekta karantänen😀. Tycker mig se en tydlig trend att båtar upp till 500 KSEK just nu säljs snabbt och till ett högre pris än 2019. Många som kanske tänkt sälja behåller med anledning av läget vilket gör att även utbudet minskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare. Sparar ner rätt mycket annonser på blockdroid och får då också notifiering när de blir borttagna. Det går mycket båtar och det är oerhört tunt utbud över hela Sverige. I år tror jag mig ha sett 2st Forbina 9000 och 0 Forbina 11 000. Förra året hade det vid det här laget varit ute minst 10 av vardera. Hade verkligen sett fram emot att hitta "rätt" båt efter förra årets miss att sälja på våren och sedan inte hitta rätt båt under hela säsongen. Börjar så smått inse att det nog blir en säsong till utan båt för några budstrider i juni är jag då inte intresserad av. Vem vet, kanske blir en hel del folk påminda under sommaren om varför de trots allt ville sälja och/eller hoppade av båtlivet tidigare och så blir det säljtryck till hösten istället. *Optimist* :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Olleman82:

Vem vet, kanske blir en hel del folk påminda under sommaren om varför de trots allt ville sälja och/eller hoppade av båtlivet tidigare och så blir det säljtryck till hösten istället. *Optimist* :)

Kanske, kanske inte?

 

Passa på att köpa i sommar eller i höst innan det blir allmänt bekant att man inte kan resa utomlands sommaren 2021 heller. Pessimist!? 😟

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Mackey:

Kanske, kanske inte?

 

Passa på att köpa i sommar eller i höst innan det blir allmänt bekant att man inte kan resa utomlands sommaren 2021 heller. Pessimist!? 😟

Dyker bara rätt båt upp så är jag beredd, det har jag varit sedan juni förra året :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...