Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tommytoj

Batteriövervakning funkar bara halvt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Installerat en batteriövervakning.

Shunt inkopplad mellan förbrukningsbatteriminus och minusplint för förbrukare och mäter med klen kabel på förbrukarbatteriplus enl kopplingschema.
Har oxå ett startbatteri som har samma minus men som kopplas ihop av en 1-2-1+2 huvudbrytare.

Innan montage i båt testades allt i garaget o funkade då helt perfekt med mätvärden på ström som kollades med tångamperemeter.
Nu till mina 2 ytterst irriterande fel:
1. Jag får inte med generatorladdning till övervakningen trots stor tjock svart kabel från motor till förbrukarplint.

2. Displayen visar bara hälften av vad förbrukare tar och laddning, (solpanel, landström), ger.

Det spelar ingen roll om jag sätter huvudströmbrytare på 2 eller 1+2!!

Ös på med tips, jag blir galen!!
Ps. jag har ytterst begränsad elkunskap så skriv era svar därefter// Tack på förhand

Redigerad av tommytoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är omöjligt att svara när du bara beskriver vilka felyttringar du upplever. För att ha en aning om vad felen beror på så behövs det någon form av elschema där det framgår hur batterierna (både start o förbrukare), laddning (generator, solcellsregulator och eventuell batteriladdare) är anslutna (både plus o minussida) samt var huvudmatningen till dina förbrukare är anslutna till nyss nämnda komponenter.

 

Jag misstänker att t.ex. minuskabel från laddningsgrejorna är inkopplad så att laddningsströmmen inte passerar din shunt. Men återkom med en enkel skiss över de beskrivna komponenterna så kommer du att få bättre och trovärdigare svar. Det kan t.o.m. vara så att du själv blir klokare efter att ha gjort el-skissen och inser var felet finns.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får inte finnas någon minuskabel ansluten direkt på batteriet, eller mellan batteriminus och shunten! Allting måste passera shunten!

Ja allting som du vill att instrumentet skall känna av och möta alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det där med elschema vore säkert bra....om man kunde!

Men jag tänkte mer uppenbara fel.

Vad kan anledningen vara att jag bara ser hälften av en förbrukade ampereuttag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har två batterier och omkopplaren står i 1+2 så drar du hälften från startbatteriet och hälften från förbrukningsbatteriet vilket är det du mäter på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om huuvudströmbrytaren står på 2 eller 1+2, samma fenomen ändå!!

Och jag har inget inkopplat mellan shunt o batteriminus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev tommytoj:

Det spelar ingen roll om huuvudströmbrytaren står på 2 eller 1+2, samma fenomen ändå!!

Och jag har inget inkopplat mellan shunt o batteriminus.

Och då kan man fråga sig hur huvudströmbrytaren är kopplad. 

Ett enkelt elschema skulle göra susen. Bra för andra saker än just detta också. (Tex lätt att hitta tidigare "tillfälliga" installationer.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är inkopplad på följande vis:

Förbrukare funkar i samtliga lägen. Dvs startbatteriet kan försörja på läge 1 osv.

Det man gör är ju att man väljer vilket/vilka batterier som ska försörja förbrukare.

Samma sak gäller för generatorladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev tommytoj:

Den är inkopplad på följande vis:

Förbrukare funkar i samtliga lägen. Dvs startbatteriet kan försörja på läge 1 osv.

Det man gör är ju att man väljer vilket/vilka batterier som ska försörja förbrukare.

Samma sak gäller för generatorladdning.

Låter fullständigt vansinnigt. Vad är målet med en sån koppling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte likadant först men det är ju det brytaren är till för, att kunna välja!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...