Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FeeDLunD

HJÄLP!! mercury 650 3cyl

Rekommendera Poster

Hejsan! Behöver hjälp med min Mercury 650 3 cyl från 1975.

Det började först med att den ej tände så jag bytte cdi boxen och nu tänder den fint. Men nu till nästa problem. När jag vrider på nyckeln för att få igång startmotorn så drar den runt motorn och den vill gå ingång. Den puffar igång ordentligt när jag kör startmotorn. Men när jag släpper tillbaka nyckeln för den direkt. Det är som att den slutar tända... Det är ej orginaltändningslås med bokstäver utan ett från Bosch. Har försökt följa detta elschema men lyckas inte få den att fortsätta gå...

Screenshot_20200422-070253.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt tändsystem beskrivs på sidan 66 i PDF:en jag länkade till, under rubriken: 

Mercury
Battery CD Ignitions without Points
Three Cylinder Engines (With 114-4796/332-4796/393-4797 Switch Box)

 

Jag har ingen erfarenhet av dessa batteri-tändsystem. Av den inledande texten framgår att systemet är mycket känsligt för typen av batteri och att alla anslutningar från batteriet fram till tändsystemet måste vara av god kvalitet, dvs utan onormala spänningsfall. Spänningar under 12 och över 16V kan förstöra tändboxen så det gäller att vara försiktig.

 

Trigger är den komponent som ersätter brytarspetsarna. Var denna sitter i detta system vet jag inte, men här en länk till reservdelskatalogen för vad jag tror är din motor: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1975/1650505

Kolla om du kan hitta triggern där.

 

Jag anar att du inte är så bevandrad i teknisk engelska, men det är för mycket text för mig att översätta, jag föreslår att du provar Google translate och återkommer med specifika frågor om det är något du inte förstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn verkar ha fördelare enl kopplingsschemat och då sitter triggern där i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-29 vid 21:39 skrev Gelis:

Motorn verkar ha fördelare enl kopplingsschemat och då sitter triggern där i.

Ja förstod det så med. Tog isär fördelaren idag men triggern ser helt ok ut. Ser inga konstigheter. Kan det vara att tidningen är fel??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte avgöra med ögat om triggern är fel eller inte. Det är en elektronikpryl och måste mätas på för att avgöra skicket.

Nu kommer jag inte ihåg hur det ser ut på din maskin, men det kan vara så illa att inte bara trggern  går att byta, utan att hela fördelaren måste bytas. Dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...