Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
BergsKalle

Skillnad på 4hk tvåtakt och 6hk fyrtakt?

Rekommendera Poster

Hejsan! 
Jag har idag en 4hk tvåtakt som milt sagt är sliten och går nu i tankarna på att köpa en ny motor. 
Jag kollar främst på 6hk fyrtaktare då jag vill ha ner ljudnivån men samtidigt orka bära motorn till och från båten ca 500m då jag inte vågar lämna en ny båtmotor på båten.
Tror ni att man kommer märka skillnad 4 och 6 hästkrafter? Jag vill kunna åka lite fortare än jag gör idag men allt över 6hk verkar ha två cylindrar och väga en hel del mer och därav bli jobbig att bära. Båten går idag i hiskeliga 5,5knop...
 

Märke och tillverkare är för mig okänt men jag bifogar bilder på båten så kanske någon kan komma med en kvalificerad gissning.

85B785EA-5469-41FF-8735-5FF7B277D58D.jpeg

623C68B0-4747-47AA-9E7F-2B3671B4C4FF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väg din befintliga motor och kolla vikten på de nya du tittar på? Kan det vara ett svar på din fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev olag:

Väg din befintliga motor och kolla vikten på de nya du tittar på? Kan det vara ett svar på din fråga?

Tack för tipset. 
Vikten verkar vara ungefär densamma. 
Jag är mest nyfiken på om man märker skillnad på effektökningen, jag kanske var lite otydlig i mitt inlägg 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sex hästars fyrtaktare är rätt trött och går ganska orent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Jorgen01:

En sex hästars fyrtaktare är rätt trött och går ganska orent.

Okej! 
Vad tror du kan vara en lämplig motorstorlek på min båt? Vill som sagt gärna ha fyrtakt för att få ner ljudvolymen. Som det är nu så är det svårt att prata med den som sitter i fören. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att 4-taktare är tystare på lägre varv men ungefär lika högljudda på högre varv.

Din båt ser ut att klara uppåt 20 hk (killgissning!) och skulle säkert gå bra med en sån om akterspegeln är juste men att bära den 500 m tror jag ingen är road av.

Inte heller en motor på 20-25 kg skulle jag vilja bära 500 m.

Seasea har en Selva på 2,5 hk som väger 13,5 kg. Där skulle min gräns gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Min erfarenhet är att 4-taktare är tystare på lägre varv men ungefär lika högljudda på högre varv.

Din båt ser ut att klara uppåt 20 hk (killgissning!) och skulle säkert gå bra med en sån om akterspegeln är juste men att bära den 500 m tror jag ingen är road av.

Inte heller en motor på 20-25 kg skulle jag vilja bära 500 m.

Seasea har en Selva på 2,5 hk som väger 13,5 kg. Där skulle min gräns gå.

Aha! Akterspegeln är rätt fräsch! Ja båten känns rejäl så upp mot 20hk kanske kan funka i mina killögon också. Men fegar nog och  kör på 10-15hk om jag hittar något objekt i så fall.

35 minuter sedan skrev Jorgen01:

Köp en säckkärra.

Det var fan inte en dum idé! 
 

 

Någon som har en gissning på hur stor skillnad det kan vara mellan 4 och 6hk? Har fått ett rätt bra pris på en 6hk 4takt men om skillnaden är näst intill obefintlig så skippar jag det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att en 6 hk fyrtakt är ungefär lika stark som en 4 hk tvåtakt. Självklart är 6 hk en starkare motor, men fyrtakt väger ju mer så att det är nog fullt jämförbart.

 

Men jag tror att det stora problemet är transportera motorn. Ska du verkligen bära den 500 meter? I så fall så skulle jag verkligen vilja ha en så lätt motorn som möjligt och en fyrtaktsmotor kan du inte heller bära hur som helst pga. oljan i motorn. Skulle en elmotor och ett litiumbatteri vara ett alternativ? Torqeedo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vara lättare att i framtiden avyttra båten om du har en större motor än fyra hk.

Du kanske skall ha åtta eller tio hk. I alla fall inte mindre än sex hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Honda BF20 vid sommarstugan som väger närmare 50 kilo och den är ett mindre h-e att transportera.

 

Jag prövade först med en säckkärra men har nu en Easy-Motor-Toter som Erlandsons brygga sålde ett tag. Den är betydligt stabilare än säckkärran men bägge kärrorna kräver plan mark för att kunna rullas.

 

easy-motor-toter-outboard-trolley-4648-p[1].jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Jag skulle tro att en 6 hk fyrtakt är ungefär lika stark som en 4 hk tvåtakt. Självklart är 6 hk en starkare motor, men fyrtakt väger ju mer så att det är nog fullt jämförbart.

 

Men jag tror att det stora problemet är transportera motorn. Ska du verkligen bära den 500 meter? I så fall så skulle jag verkligen vilja ha en så lätt motorn som möjligt och en fyrtaktsmotor kan du inte heller bära hur som helst pga. oljan i motorn. Skulle en elmotor och ett litiumbatteri vara ett alternativ? Torqeedo?

Okej! Om jag köper något nytt så blir transporten någon slags pirra som jag fick tips om ovan. 
 

Elmotor är tyvärr inte på kartan då jag har en rätt lång transportsträcka till själva fisket, men kanske till trollingen när jag väl är framme. 
 

15 minuter sedan skrev Jorgen01:

Har sex hk en eller två cylindrar?

En cylinder verkar det som. Därav är de ca 10kg lättare än 8hk på de modellerna jag tittat på. 
 

11 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det måste vara lättare att i framtiden avyttra båten om du har en större motor än fyra hk.

Du kanske skall ha åtta eller tio hk. I alla fall inte mindre än sex hk.

Det var smart tänkt! 
 

10 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Jag har en Honda BF20 vid sommarstugan som väger närmare 50 kilo och den är ett mindre h-e att transportera.

 

Jag prövade först med en säckkärra men har nu en Easy-Motor-Toter som Erlandsons brygga sålde ett tag. Den är betydligt stabilare än säckkärran men bägge kärrorna kräver plan mark för att kunna rullas.

 

easy-motor-toter-outboard-trolley-4648-p[1].jpg

Aha! Då får jag nog kolla på typ 10hk för att få ner vikten lite! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enstånka går hårdare,  en två cylindrig  har mjukare gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev BergsKalle:

Aha! Då får jag nog kolla på typ 10hk för att få ner vikten lite! 

Vikten på båtmotorer är inte alls linjär beroende på hästkrafterna utan den beror helt på vilken "grundmotor" som motorn tillhör.

 

Jag har bäst koll på Hondas motorer och där skiljer det 4 kilo i vikt mellan 8 hk och 20 hk (42–46 kg) eftersom det är samma motor i grunden och det enda som skiljer sig är växelhuset tror jag.

 

För Yamaha så väger 4-6 hk 27 kg, 8-10 hk 40 kg, 15 hk 51 kg och 20 hk 57 kg om jag läste broschyren rätt.

Redigerad av Kalle_Anka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Jorgen01:

En enstånka går hårdare,  en två cylindrig  har mjukare gång.

Det låter rimligt. Men lite ”ruff” gång gör mig inte så mycket om jag kan spara en hel del vikt och en del pengar. 
 

12 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Vikten på båtmotorer är inte alls linjär beroende på hästkrafterna utan den beror helt på vilken "grundmotor" som motorn tillhör.

 

Jag har bäst koll på Hondas motorer och där skiljer det 4 kilo i vikt mellan 8 hk och 20 hk (42–46 kg) eftersom det är samma motor i grunden och det enda som skiljer sig är växelhuset tror jag.

 

För Yamaha så väger 4-6 hk 27 kg, 8-10 hk 40 kg, 15 hk 51 kg och 20 hk 57 kg om jag läste broschyren rätt.

Oj! Så pass. I så fall har ju som sagt en 6hk lite fördel. I värsta fall får jag gå på tvåtaktare, men antar att det inte tillverkas några nya tvåtaktare längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev BergsKalle:

men antar att det inte tillverkas några nya tvåtaktare längre. 

Evinrude tillverkar två-taktare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Evinrude tillverkar två-taktare

Okej! Jag hittar bara större tvåtaktare från Evinrude! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog tänka ett varv på det där med fart i relation med vattenlinjelängd också. Båten går 5,5 knop nu. Det är rimligtvis båtens max deplacementsfart. Deplacementsfarten ökar med ett längre skrov. Vill du åka fortare med en så kort båt ska båten plana vilket den bör göra vid drygt 15knop. Det ser ut som ett planande skrov av bilden att döma. Alla hastigheter däremellan är extremt energikrävande då båten kommer peka upp med fören, lägga aktern nere i vågdalen som fören bildar, och alltså kämpa i uppförsbacke som den aldrig tar sig ur. Det blir stora svall och skyhög bränsleförbrukning. 

Så jag tror du får välja. Fortsätt med 4hk, kanske ännu mindre, en 2,5a ger kanske samma fart som nu. Eller hoppa upp till 20hk+ som ser ut att vara rimligt för att komma upp i plan. Ytterst få båtar presterar bra i nåt mellanläge. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Crescent 434 vilken hade en liknande akter där räckte det med 15 hk.

Då fick jag upp båten i 16 knop med två pers, 14 med tre pers.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Du bör nog tänka ett varv på det där med fart i relation med vattenlinjelängd också. Båten går 5,5 knop nu. Det är rimligtvis båtens max deplacementsfart. Deplacementsfarten ökar med ett längre skrov. Vill du åka fortare med en så kort båt ska båten plana vilket den bör göra vid drygt 15knop. Det ser ut som ett planande skrov av bilden att döma. Alla hastigheter däremellan är extremt energikrävande då båten kommer peka upp med fören, lägga aktern nere i vågdalen som fören bildar, och alltså kämpa i uppförsbacke som den aldrig tar sig ur. Det blir stora svall och skyhög bränsleförbrukning. 

Så jag tror du får välja. Fortsätt med 4hk, kanske ännu mindre, en 2,5a ger kanske samma fart som nu. Eller hoppa upp till 20hk+ som ser ut att vara rimligt för att komma upp i plan. Ytterst få båtar presterar bra i nåt mellanläge. 

Aha! Man lär sig något nytt varje dag. Ska jag åka fortare får jag nästan kolla på tvåtaktare med andra ord då så stora fyrtaktare bir på tok för dyra! 

6 timmar sedan skrev Jorgen01:

Hade en Crescent 434 vilken hade en liknande akter där räckte det med 15 hk.

Då fick jag upp båten i 16 knop med två pers, 14 med tre pers.

Okej! Ja det verkar luta åt 15-20hk! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Jorgen01att skrovformen liknar Crescent. Jag hade en Crescent 425 som också liknade din väldigt mycket, men med annan layout på insidan. Den körde jag med 20hk tvåtakt vilket var lagom för 2-3 pers. Den hade nog planat med 15hk också, men när man väl planat vill man gärna gå ner på ca 80% gas, för ljudet, bränsleförbrukning och slitagets skull. 

 

Om du fortsätter med tvåtakt föreslår jag att du tankar Aspen, eller annan alkylatbensin. Mycket bränsle går oförbränt genom motorn och ut i vattnet med tvåtakt. Med alkylatbensin minskar miljösabotaget enormt. Tvåtakt med alkylat är t.o.m renare än fyrtakt med blyfri95. Ännu bättre är givetvis fyrtakt med alkylat. Googla lite så hittar du säkert en lantbrukshandel eller dylikt i din närhet där man kan tanka alkylatbensin/Aspen direkt från pump, då kostar det inte så mycket mer än vanlig bensin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Håller med Jorgen01att skrovformen liknar Crescent. Jag hade en Crescent 425 som också liknade din väldigt mycket, men med annan layout på insidan. Den körde jag med 20hk tvåtakt vilket var lagom för 2-3 pers. Den hade nog planat med 15hk också, men när man väl planat vill man gärna gå ner på ca 80% gas, för ljudet, bränsleförbrukning och slitagets skull. 

 

Om du fortsätter med tvåtakt föreslår jag att du tankar Aspen, eller annan alkylatbensin. Mycket bränsle går oförbränt genom motorn och ut i vattnet med tvåtakt. Med alkylatbensin minskar miljösabotaget enormt. Tvåtakt med alkylat är t.o.m renare än fyrtakt med blyfri95. Ännu bättre är givetvis fyrtakt med alkylat. Googla lite så hittar du säkert en lantbrukshandel eller dylikt i din närhet där man kan tanka alkylatbensin/Aspen direkt från pump, då kostar det inte så mycket mer än vanlig bensin. 

Aha! Tack, det var ett superbra tips! Tål gamla tvåtaktare att helt plötsligt köras på aspen? Har hört att man inte ska byta på gamla gräsklippare, men det kanske bara är ett rykte. Finns det färdig tvåtaktsbensin eller behöver man blanda olja? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BergsKalle:

Aha! Tack, det var ett superbra tips! Tål gamla tvåtaktare att helt plötsligt köras på aspen? Har hört att man inte ska byta på gamla gräsklippare, men det kanske bara är ett rykte. Finns det färdig tvåtaktsbensin eller behöver man blanda olja? 

 

Det är generellt inga problem. Du ska däremot inte köpa aspen-2 (dvs den som är färdigblandad med tvåtaktsolja) för oljan i den är gjord för luftkylda motorer, utan du ska köpa aspen-4 och blanda i egen olja för marint bruk (den ska vara märkt "TC-W3").

 

Här där jag bor köper jag Aspen på tapp (kolla här så ser du om du kan det också: https://www.aspen.se/kopstallen/hitta-aterforsaljare/). Frågade häromdagen, just nu kostar den 23:90. Så det är klart, med dagens bensinpriser är den ju ganska dyr. Förra året kostade den typ 23 och vanliga bensinen uppemot 20 så då var det inte mycket skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BergsKalle:

Aha! Tack, det var ett superbra tips! Tål gamla tvåtaktare att helt plötsligt köras på aspen? Har hört att man inte ska byta på gamla gräsklippare, men det kanske bara är ett rykte. Finns det färdig tvåtaktsbensin eller behöver man blanda olja? 

Har aldrig hört att någon fått problem med en båtmotor som bytt till aspen. Tvärtom är den mer åldersbeständig så efter vinterförvaringen blir det inga problem med gammal bensin. Ibland kan blyfri 95 bli dålig ganska fort pga etanolinblandningen. 

 

Däremot när jag gick över till aspen i motorsågen fick jag justera förgasaren något. Men det är inget ovanligt på en motorsåg, det finns tre justerskruvar man kan få pilla lite på även vid väderförändringar så det är nog inte jämförbart. 

 

Precis som Daniel skrev är det den oblandade Aspen för fyrtakt du ska köpa och blanda i tvåtaktsolja för utombordare. Det är för att lyftkylt och vattenkylt jobbar i lite olika temperaturområden som oljorna skiljer sig lite åt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

 

Det är generellt inga problem. Du ska däremot inte köpa aspen-2 (dvs den som är färdigblandad med tvåtaktsolja) för oljan i den är gjord för luftkylda motorer, utan du ska köpa aspen-4 och blanda i egen olja för marint bruk (den ska vara märkt "TC-W3").

 

Här där jag bor köper jag Aspen på tapp (kolla här så ser du om du kan det också: https://www.aspen.se/kopstallen/hitta-aterforsaljare/). Frågade häromdagen, just nu kostar den 23:90. Så det är klart, med dagens bensinpriser är den ju ganska dyr. Förra året kostade den typ 23 och vanliga bensinen uppemot 20 så då var det inte mycket skillnad.

Aha, super. Det verkar finnas en som säljer på tapp i mina hemtrakter. Tack för hjälpen.

22 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Har aldrig hört att någon fått problem med en båtmotor som bytt till aspen. Tvärtom är den mer åldersbeständig så efter vinterförvaringen blir det inga problem med gammal bensin. Ibland kan blyfri 95 bli dålig ganska fort pga etanolinblandningen. 

 

Däremot när jag gick över till aspen i motorsågen fick jag justera förgasaren något. Men det är inget ovanligt på en motorsåg, det finns tre justerskruvar man kan få pilla lite på även vid väderförändringar så det är nog inte jämförbart. 

 

Precis som Daniel skrev är det den oblandade Aspen för fyrtakt du ska köpa och blanda i tvåtaktsolja för utombordare. Det är för att lyftkylt och vattenkylt jobbar i lite olika temperaturområden som oljorna skiljer sig lite åt. 

Okej, det låter ju kanon! Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla! 
 

Tänkte berätta att det blev en 20hk Yamaha som ett avslut på denna tråd.

Jag är hittills supernöjd, det blev en helt annan båt!

 

Tack för hjälpen alla som svarat!
🙂


Avslutar med en bild på pärlan! 

2039CD90-489D-4743-9B8C-1B89084FE734.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Och tack för att du återkopplar och berättar hur du gjorde. 
Kul att båten går bra med den motorn, som jag ”killgissade”. 
Men den motorn bär du inte 500 meter, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev ChristerN:

Grattis! Och tack för att du återkopplar och berättar hur du gjorde. 
Kul att båten går bra med den motorn, som jag ”killgissade”. 
Men den motorn bär du inte 500 meter, eller?

Tackar! 
 

Hehe nej vi fick vara två för att montera den då båten låg kvar i vattnet! 
Det blev kätting och hänglås istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...