Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
TedTurner

Tvätta däcket

Rekommendera Poster

Har i några år ägt en båt med teakdäck, men nu köpt en (förhoppningsvis mer lättunderhållen) båt med plastdäck. Något jag upptäckt tämligen omgående är att på vit plast syns smuts väldigt snabbt. Hur sköter ni era däck under säsong? Jag har nu under två veckor i sjön tvättat däcket med sjövatten två gånger och infört skogräns, men hur gör ni andra? 

 

Tvättar ni med sjövatten och bara slänger ut en hink?

Tvättmedel? 

Skurar ni?

Hur ofta?

 

Måste erkänna att detta har jag faktiskt aldrig funderat över och mitt förra teakdäck var säkert smutsigare än det såg ut... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövatten och såpa.

Gärna när det regnar, då löser sig smutsen väldigt bra.
Vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här gör vi

  1. Vid sjösättning tvättar vi ordentligt och vaxar med LeFant Non Slip Wax.
    Vaxet gör att smuts inte fastnar så bra och framför allt skyddar det mot solens UV-strålning.
  2. Under säsongen sköljer vi med sjövatten och borstar om det behövs.
    Inga medel eftersom de flesta tvättmedel tar bort vax, även när de rinner ner längs friborden.
  3. Vi har en "entrémata" som vi lägger i fören så att man kan torka av skor och fötter.
    Vi går nästan alltid barfota så det naturliga är att skölja fötterna i vattnet innan man går ombord. (Ligger sällan i gästhamn.)
  4. Vi är inte så petnoga med att däcket ska vara 100 % rent, det underlättar om man kan komma förbi den mentala spärren. 😉

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat det mesta.

Höveling teak olja - blir gyllene, Nordwest/ HR/ Najad brukar ha det på sin teak - absolut snyggt, men ser risigt ut efter en tid och blir lite halt.

 

Kinesolja - snyggt, men blir lätt lite mögligt.

 

Såpa och vatten - borsta med mjuk eller om det är riktigt skitigt en hårdare borste - tvärs fibrerna.

 

Det senare, såpa och vatten, är det som jag upplever fungerar bäst över tid. Gör samma sak med altanerna hemma.

 

Som Andra säger - torkar man av fötterna innan man går på eller tar av sig skorna så brukar det hålla sig ganska rent. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båten står på land höst och vår går jag lös med högtryckstvätten och lämpligt högtrycksmedel.

En rotborste kan vara bra att ha till hands också.

 

Under säsongen spolar jag däcket regelbundet, jag har installerat en spolpump med slang som når hela däcket, vattnet tas utifrån, alltså saltvatten. Nån gång kan det bli litet såpa också och en levang med anslutning till vattenslangen.

Jag har vanligt halkskyddat plastdäck.

 

Några gånger finns det sandstrand i närheten då ställs en hink eller balja ut på bryggan där hela besättningen inklusive små barnbarn och hund får tvätta fötter och tassar innan ombordstigning, tja, funkar väl si så där, det samlas ju en del sand på botten av hinken i alla fall.

 

Entrématta på fördäck har också provats, den har blåst överbord....

 

Efter besök i diverse "vragvigar" =vrakvikar som vätter mot sydväst eller väst har det dragits ombord "tjära" som är ett samlingsnamn för diverse miljövidrigt klet som man ofrivilligt får på fötter och skosulor. Det ser iofs dekorativt med svarta hundspår på däcket, men det måste bort. Bromskivespray (isopropanolalkohol) brukar fungera, annars är ju aceton bra att ha ombord för diverse kladdiga fläckar, fenderrengöring eller gummibåtsshampo kan i vissa fall fungera, liksom då såpan.

 

Måsskit, trutbajs, löser sig i allmänhet med vatten, men många gånger blir det någonting blått kvar, kanske från musslor, dessa fåglar har en sjuhelsikes matspjälkning, men får man inte bort skiten i tid blir det svårt senare. Vatten och såpa brukar funka, får man bajset på kapellet gäller det att vara snabb och impregnera efteråt.

 

Jord, löv och barr har jag nog bara fått båten nedsmutsad med under vistelsen på Dalslandskanal och närliggande sjöar där. Det är synnerligen ont om löv- och barrträd längst ut i Bohusläns skärgård, och enligt snapsvisan finns det inga päronträd heller.

 

Men spolpumpen är nu inne på tredje säsongen och den har varit värdefull, mitt däck är ju nedsänkt i båten och lättare smuts, sand och sådant blåser ju inte bort utan samlas, men kan lätt spolas ned i självlänsarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en liten mini-ångtvätt på b-tema för något år sedan . Som en liten vattenkokare bara i storlek. Nästan allt går bort med den å det  blir jätterent.

Enda nackdelen är att det kräver 220V~.

Det som det inte löser tar jag med lacknafta.

Svarta skomärken går bort med  lite bensin på en trasa å gnugga. Bra även för bytulgummi, kolla Thallathas inlägg, tipsar honom härmed.

Å när jag är inne på tråden, ta bort smuts, epoxi på fingrarna går bort med vanlig T-röd om man tar det omedelbart. Samma för PU lim.

Ha e n skön sommar.

Ruskiga Pricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Köpte en liten mini-ångtvätt på b-tema för något år sedan . Som en liten vattenkokare bara i storlek. Nästan allt går bort med den å det  blir jätterent.

Enda nackdelen är att det kräver 220V~.

Den köpte jag också! Funkar inte ett skit!

Exakt vad är den bra till?

Känns bra att kunna berätta det för frugan som tycker jag har för mycket prylar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra tips! Härligt! Ska testa mig fram. Sedan får man väl som Mackey skriver ovan kanske skippa den mentala spärren om kritvita däck. Med en 9-åring, en 7-åring och en 1-åring plus två klumpiga vuxna får man väl helt enkelt räkna med lite smuts då och då... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev TedTurner:

Med en 9-åring, en 7-åring 

Som nioåring tyckte jag fortfarande att det var kul att tvätta däcket, så bra att börja träna barnen redan nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorå Chirster, den funkar bra. Man fyller inte helt med vatten. Väntar tills det kokat upp å man har tryck i burken. Sedan sätter man på en lite rund borste, ca 4 cm i diam,  på munstycket, öppnar kran så det sprutar ut ånga å gnuggar med borsten. Spolar av med vanligt sjövatten sen. Det blir kanonrent!

Hur har du gjort eftersom det inte funkar?

Min fru har förrexten använt den till lite allt möjligt så jag har inget problem med att motivera den.

Fnissss.......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...