Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Milonga

Ej fungerande Powertrim 290 DP drev

Rekommendera Poster

Hej

Ny här på forumet, verkar vara ett kanonställe att få tips.

Jag har dubbelmontage med 290 DP drev. Ena drevet rör sig ej, powertrimpump går och låter. Möjligen lite mer "skrikande" ljud än andra fungerande powertrim.

Oljenivån är ca hälften i behållaren, kan det vara så enkelt som för lite olja? Hur mycket kan jag då fylla? Hittar ej max/min markeringar. Tycker dock att andra fungerande powertrim har typ lika olja eller möjligen lite mer.

Nån sa att "knacka" på reläer de kan låst sig. Detta gjorde jag utan resultat.

Andra förslag på fel mottages tacksamt. 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Verkar finnas ett par olika modeller av trimpumpar enligt bilden nedan.
Den bilden visar oljepåfyllning för äldre- respektive nyare pump.

Trimpump-systemet är självavluftande (self-bleeding) enligt sid 161/180 men kan behöva efterfyllas ifall det skulle varit isärplockat.
[Hela kapitlet handlar om renovering så "isärplockning" blir naturligt i det sammanhanget.]

Boatinfo.no har tiotusentals verkstadsmanuals-sidor i sitt omfångsrika bibliotek. (Litet omodernt dock för smartphone/padda funkar inte, dator krävs! Men men.)


Bildkälla: denna handbok ur boat.info/lib, länken visar vilka drevmodeller som boken gäller samt innehållsförteckning.
 

290dp.trim.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thomas-1:

Välkommen till forumet!
Verkar finnas ett par olika modeller av trimpumpar enligt bilden nedan.
Den bilden visar oljepåfyllning för äldre- respektive nyare pump.

Trimpump-systemet är självavluftande (self-bleeding) enligt sid 161/180 men kan behöva efterfyllas ifall det skulle varit isärplockat.
[Hela kapitlet handlar om renovering så "isärplockning" blir naturligt i det sammanhanget.]

Boatinfo.no har tiotusentals verkstadsmanuals-sidor i sitt omfångsrika bibliotek. (Litet omodernt dock för smartphone/padda funkar inte, dator krävs! Men men.)


Bildkälla: denna handbok ur boat.info/lib, länken visar vilka drevmodeller som boken gäller samt innehållsförteckning.
 

290dp.trim.png

Är det något du kan eller är det något du googlar dig fram till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för beskrivning. Hittade också beskrivningen igår. Jag har den undre versionen på bilden. Jag köpte olja idag och åker ner och provar att fylla i lite mer. Förhoppningsvis hittar jag min/max med ficklampa. Motorrumsbelysning och mobiltelefon räckte ej. Om nån vet att tex 3/4 av behållaren ska vara fylld vore det kanonbra info.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...