Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Heliac

Frågor om axeltätningar.

Rekommendera Poster

Helt ny på det här men här läst mig till till och har några frågor. Jag har axeltätning inne i båten enligt bild. Man kan tydligt se åtminstone 3 varv med vad jag tror kallas palmettsnöre. Jag har inte haft båten i sjön ännu, men vill kolla över sakerna innan den åker i. Det är många varv kvar på gängan, om jag förstått rätt så nyper man till muttern med jämna mellanrum (ganska långa) för att sätta press på fyrkantssnöret och på så vis hålla det tätt.

 

Skall jag sätta tillbaka denna historia igen eller ska jag satsa på nåt nyare, typ blackjack?

 

 

F74186AD-13C7-4BA5-A6D8-B356DB6121B8.jpeg

7D51305D-43AB-4B0E-B27D-E0DE5EDA0068.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska behålla, denna som funkat i 40 år? Så kunde det kanske vara idé att byta snöret.

Finns på VVS firma. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att svara på din fråga, det där är en tätning som håller i en mansålder med lite fett och eventuell justering ibland.

Byter " snöre" gör man när som du konstaterat redan när gängorna för glanden är slut.

 

Köper du en Black Jack kommer du att bli nöjd, lite fett under läppen och klämma på den vid sjösättningen så att luften kommer ut, det är allt.

Ja fettet ska vara under BJs läpp, inte din. 😀

 

Sedan finns det jättebra tätningar, underhållsfria, men med en prislapp där efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar! Om man tittar på fettet så ser man att är "vattenblandat" på proppellersidan av snöret. Men på andra sidan ser det svart och fint ut. Så det kanske har varit tätt trots allt?? Får suga lite på om det blir en modern grunka...eller inte.

 

Jag kastade mig handlöst över cutlesslagret då det fanns glapp där. Det satt nåt så in i......klöv det med sticksåg på några ställen, så nu är det ur. Så det blir ett nytt där i alla fall.

 

Drog med hela hylsan ut för att kolla konditionen på skrovet runt utgångshålet...och det var friskt. Vad ska man täta med där när man återmonterar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att svara på min egen fråga..det var ganska bra passning på stävlagret i skrovet, så jag tätade med International TÄT. Gängorna i hylsrörets bägge ändar tätade jag med lin och tjära/linolja. Monterade en RMTA axeltätning inne i båten.

 

Ser nu att linjeringen inte är hundra...när man snurrar på axeln ser man att gummit rör sig liiiite.

 

Självklart vore noll bäst...men vad ska man tolerera här? Förmodar att livslängden på axeltätningen förkortas om det inte linjerar. Motorn har inga kuddar...

Redigerad av Heliac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Heliac:

Helt ny på det här men här läst mig till till och har några frågor. Jag har axeltätning inne i båten enligt bild. Man kan tydligt se åtminstone 3 varv med vad jag tror kallas palmettsnöre. Jag har inte haft båten i sjön ännu, men vill kolla över sakerna innan den åker i. Det är många varv kvar på gängan, om jag förstått rätt så nyper man till muttern med jämna mellanrum (ganska långa) för att sätta press på fyrkantssnöret och på så vis hålla det tätt.

- - -

7D51305D-43AB-4B0E-B27D-E0DE5EDA0068.jpeg

Du ska ha vattenfast fett i smörjkoppen som skruvas ner lite efter varje tur.. Den stora muttern ska du dra åt först när det börjar droppa för mycket från axeln. Det ska komma enstaka droppar från axeln. Om du drar åt stora muttern för hårt blir det för mycket friktion och varmgång i glandet (snöret inne i tätningen som utgör packningsmaterialet).

 

Långlivad komponent som går att underhålla men lite meckigare än moderna tätningar typ Black Jack. Glandtätningen är dessutom inte helt tät utan ska droppa lite, vilket en Black Jack inte behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tätningen kastar (rör sig i sidled) beror det inte automatiskt på linjeringen utan på att axeln är krokig eller inte sitter centrerad mot flänsen på backslaget. 
 

Lite kast är vanligt och inget att oroa sig för. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då jag köpte "nya" motorbåten var det en black jack i den men eftersom man måste skruva loss rodret av hjärtstocken och axelflänsen av axeln varje år så man sedan kan dra ut axeln och smörja blackjacken så blir det en traditionell packbox den här gången om jag bara kan få tag på en som inte kostar en massa pengar.

 

Du skrev att du bytte till en RMTA axeltätning

Innebär det att din gamla packbox blev över?

Är den till salu?

Hur grov är axeln?

 

Jag har redan en lämplig begagnad 25mm packbox men den är utsliten inuti efter många års snednötning då motorbädden hade satt sig i en annan båt. Alternativet är att svarva ur den och passa in en mässingsbussning.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du skall inte ta loss något för att smörja Black Jack tätningen. Det lättaste är att ta ett ganska grovt sugrör och fyll några cm avsett fett, pressa ihop sugröret i ena ändan och stick in det i Black Jacken och pressa ut fetter ur sugröret. Glöm inte att trycka på Black Jacken när du kommit i vattnet så att luften kommer ut så att vattnet kan kyla.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heliac om du vill att din gamla tätning sitter enligt konstens alla regler så ska du sätta två slangklämmor till runt den tjocka slangen. Två i vardera ände, monterade åt var sitt håll. Lossnar en idag kan hela packningen glida undan å vattnet får fri väg in i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är ju TS tätning bytt till en RMTA, men du har helt rätt i fråga om slangklammerna.

 

2 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Heliac om du vill att din gamla tätning sitter enligt konstens alla regler så ska du sätta två slangklämmor till runt den tjocka slangen. Två i vardera ände, monterade åt var sitt håll. Lossnar en idag kan hela packningen glida undan å vattnet får fri väg in i båten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag ska inte sälja den gamla. Tänker putsa upp den och sätt i nytt snöre, kan vara kul att använda den, nästa säsong.

 

Det låter ju onekligen otrevligt om det skulle släppa i slangklämmorna. Undrar om man löser det ensam i båten. Har två länspumpar och ett öskar.

 

Hylsröret har gängor som slangklämmorna drar mot, det borde ju göra det hela lite säkrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-05-03 vid 11:00 skrev Ove-T:

Hej

Du skall inte ta loss något för att smörja Black Jack tätningen. Det lättaste är att ta ett ganska grovt sugrör och fyll några cm avsett fett, pressa ihop sugröret i ena ändan och stick in det i Black Jacken och pressa ut fetter ur sugröret. Glöm inte att trycka på Black Jacken när du kommit i vattnet så att luften kommer ut så att vattnet kan kyla.

Hälsningar Ove

Rmta-tätningen har en liten hatt man lyfter ur där man kan trycka in fett. En gång per säsong enligt manualen. Sen finns det också en slangnippel så att man drar upp en slang över vattenlinjen och därmed blir av med luften. Det sitter även gummirillor i rmta:n, precis som i ett cutlesslager, så fettet är bara i den delen som är närmast motorn. Körde ca. 3 timmar igår och det var helt tätt.

 

Den förra ägaren hade målat igen hålen för vattnet i stävlagret, och hela hylsröret var i princip fyllt med gammalt fett. Men nu är det rengjort och cutlesslagret är nytt. Så det skall nog funka ett tag 😊

Redigerad av Heliac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...