Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Peter1980sth

Renovera akterspegel Ryds 480S 90-tal

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Ryds 480S från tidigt 90-tal.

Båten har sen start haft en 30hk Johnsson påhäng baktill men sen förra året en ny 4-taktare. 

 

Skillnaden mellan dessa är att den nya är bultad igenom akterspegeln.

Redan vid första montering nämnde firman att akterspegeln är mjuk, har aldrig märkt nåt av det tidigare.

 

Det har alltid suttit en plåt bockad över aktern på utsidan samt i uppkant på insidan som förstärking.  Har aldrig märkt att det sviktar, finns inga sprickor eller liknande men när man drar åt bultarna till nya motorn så märker man på insidan att det är mjukt, så distansmaterialet är med all sannolikhet dåligt.. Har förstärkt även på insidan med en bred , 5 eller 6mm tjock plåt vid motorfästena.

 

För att komma till poängen så har jag börjat fundera på att renovera detta.

 

Tittar jag inifrån i brunnen där bensindunken förvaras så kan man se att det sitter en tjockare skiva under plasten i mitten av aktern, dvs där motorn sitter. 

Som är tjockare och som verkar vara en egen "del" i förhållande till resten av skrovet så att säga. Troligtvis är detta en distansskiva.

 

Min fråga är om man kan renovera detta från insidan för att få en Quick fix, t ex genom att skära ut plasten där den gamla skivan tydligt sitter, få ut resterna av den, montera in en ny och plasta ihop det inifrån?

 

Jag förstår att rätt sätt är att göra om det helt från utsidan, men jag känner att det blir väldigt mkt mer jobb i om att det är viktigare att få utsidan snygg så det känns mer som ett vinterprojekt.

 

Vet någon hur en sån här båt ser ut inne i akterspegeln? Och hjälper en kraftig plåt som förstärkning?

 

Alternativet är såklart om man kan lämna bort båten för ett sånt jobb, men magkänslan är att det blir för dyrt i förhållande till båtens värde?

 

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Befarar att att lägga ut jobbet blir dyrare än vad båten är värd.

Nackdelen att jobba inifrån är att det är svårt att komma åt akterspegeln, du måste komma in genom öppningen till stuvfacket och det är en väldigt obekväm arbetsställning.

Frågan är om du skall i stället bara laminera (eller bara limma in) en extra plywoodskiva (eller metallskiva) utan att ta bort den gamla, akterspegel blir något tjockare, men det löser man med längre bultar.

Det som gör akterspegeln mjuk är antagligen att plywoodskivan har blivit fuktig och ruttnat. Glasfibern borde vara i gott skick med 30 hk Johnson på akterspegel.

 

Sen är jag tveksam till en 4-takt på en 480:an, den är inte byggd för så tunga motorer. Den kommer att ligga med aktern långt nere.

 

Jan, ägare av 480S i 23 säsonger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-28 vid 21:14 skrev jan_af_lisoe:

Befarar att att lägga ut jobbet blir dyrare än vad båten är värd.

Nackdelen att jobba inifrån är att det är svårt att komma åt akterspegeln, du måste komma in genom öppningen till stuvfacket och det är en väldigt obekväm arbetsställning.

Frågan är om du skall i stället bara laminera (eller bara limma in) en extra plywoodskiva (eller metallskiva) utan att ta bort den gamla, akterspegel blir något tjockare, men det löser man med längre bultar.

Det som gör akterspegeln mjuk är antagligen att plywoodskivan har blivit fuktig och ruttnat. Glasfibern borde vara i gott skick med 30 hk Johnson på akterspegel.

 

Sen är jag tveksam till en 4-takt på en 480:an, den är inte byggd för så tunga motorer. Den kommer att ligga med aktern långt nere.

 

Jan, ägare av 480S i 23 säsonger

Hej!

 

Tack för svar!

 

Jo,  det är min magkänsla också, att kostnaden för att lämna bort jobbet blir högre än vad båten är värd.

 

Jag antar att du menar att man sätter den extra skivan på utsidan isåfall och limmar den mot skrovet?

 

Var ute till hamnen i dag och kikade lite och såg faktiskt en annan liknande styrpulpetare men med en betydligt större motor. Där hade de gjort något sådant och monterat någon sorts plastskiva bak utanpå aktern just där motorn sitter som var kanske 1 cm tjock. (påminde lite om en skärbräda i plast).

 

Vad gäller 4-taktaren så hade jag lite samma oro när jag skaffade den, men köpte den lättaste 4-taktaren jag kunde hitta, en Tohatsu 30hk. Väger ca 20kg mer än den gamla Johnson och jag kör oftast bara själv eller med kanske 1 vuxen passagerare på fisketurer så måste säga att det fungerade väldigt väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest att ha plattan på insidan, men utsidan är kanske en bättre ide, även om den måste skyddas mot vattnet. 

 

30 hk fyrtakt ska gå, jag har sett denna modell med 40 hk honda fyrtakt och det såg groteskt ut. Personligen tycker jag att båten funkar bäst med 40 hk, hade en 40 hk aTohatsu 2-takt. Den vägde 86 kg om jag inte minns fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...