Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cronchyboy

Volvo Penta MD17

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Joda Tur 24 med volvo penta MD17.

 

Den har nu börjat läcka kylvatten enligt bilden nedan.

Mina frågor:

Går det att laga/byta delar?

Hur lagar man det?

Är det värt att laga?

 

Mvh

Christofer

 

IMG_1777.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ovanligt att kylkanalerna i cylindern rostar hål utåt, det brukar vara inåt som går först (mindre material). Vanligare är frostsprickor som ger läckage liknande det på bilden. Du kan ju t ex ha en spricka mellan cylindrarna som du inte ser förrän det demonteras. Nu verkar läckaget finnas högre upp, och det är ovanligt att toppen frostskadas utan att cylindern gör det. Är motorn färsk- eller sjövattenkyld ?  Fast även i det förstnämnda fallet kan man ju få frostsprängning om glykolkoncentrationen är nära obefintlig.

 

Om det är värt att reparera beror ju på motorns status i övrigt och inte minst vad läckaget beror på. Cylindrarna går ju byta en och en, likaså topparna. Lyft den toppen så du ser hur det ser ut (det verkar ju läcka i skarven topp/cylinder), innan dess kan man bara göra dåliga gissningar. Har du riktig, riktig tur räcker det att göra rent och byta topplockspackning.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar Ingemar. Jag har väldigt liten kunskap om detta så tacksam för bra och tydliga svar :)

Jag kan köpa en Volvo Penta MD17 i bra skick för 6000kr, exkl nedmontering av gamla motor och montering av den nya.

 

Båten är både färskvatten och sjövattenkyld.

 

Eventuellt byte av cylinder/topp som du skriver, är det en stor grej och vad ca skulle det kosta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cronchyboy:

Jag kan köpa en Volvo Penta MD17 i bra skick för 6000kr, exkl nedmontering av gamla motor och montering av den nya.

Det är ju vad man bruka begära för en (1) begagnad topp, många gånger obetydligt bättre än den man man är nödd att skrota.

 

Jag skulle undersökt den maskinen du har idag innan jag köpt en annan i samma ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Pentax.

Ursäkta min okunskap men du skriver det man "brukar begära för en begagnad topp". Vad menar du med topp?  Menar ny motor eller ny topp/cylinder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar ett topplock komplett med ventiler, brukar kosta begagnat 5000.

Säljer man då en komplett maskin med tre toppar för 6000 blir jag i alla fall lite fundersam.

 

Det är ju 40 år sedan man slutade tillverka maskinerna, visst många är bra men många är nära rostdöden.

 

Kolla vad det är för reparationsbehov på den du redan har innan du börjar leta en annan, det kan finnas risk för att du får en som är sämre i något avseende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt förtydligande.

 

Jag följer ditt råd och börjar med att ta reda på reparationsbehovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser ut att läcka vid topplockspackningen? om tummnen sitter ganska rätt så klarar du av att plocka ner det och inspektera / byta packning. Men om motorn går och kyler utan andra tecken på fel så förstår jag om det inte lockar i början på säsongen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det finns ingen kylmantel på den sidan av cylindern, så läckaget måste vara någon annanstans. Troligen en av expanderbrickorna mellan cylinderlocken.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Det finns ingen kylmantel på den sidan av cylindern, så läckaget måste vara någon annanstans. Troligen en av expanderbrickorna mellan cylinderlocken.

Ingemar

Nej, men det finns lite längre upp/in på sidan. Kylvattnet kan följa skarven och rinner ut i hörnet, i synnerhet om motorn lutar en aning. Hade ett svårfunnet oljeläckage en gång på en snarlik VP-motor som syntes vid cylinderfotens ena hörn, men det var inte där det läckte.

 

Som jag skrev innan - lyft toppen så får du troligen svaret. Allt annat kommer bara vara gissningar. Googla så hittar du ganska mycket info som kan hjälpa dig förstå hur du lyfter den aktuella toppen. Du måste dock lossa (men inte nödvändigtvis ta bort) avgaslimpan och lite annat. Samt om det blir aktuellt att återmontera måste du (minst) använda en ny topplockspackning samt dra bultarna i steg med rätt moment.

 

Delar f.ö. Pentax uppfattning om reservmotorn för 6.000:-. Kan vara ett fynd, men jag skulle kolla statusen på den mycket noga före köp med tanke på vad en enda cylinder eller topp kan kosta som begagnad reservdel till dessa motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt med båten 4 gånger  i år efter att den blivit sjösatt efter vinterförvaringen, första 3 gångerna fungerade den felfritt men 4:e gången åkte fryspluggen ut, värmemätaren gick upp i topp och båten stannade. Efter det köpte jag en ny frysplugg som jag knackade på plats, där läcker det inte i alla fall längre. Båten fungerar men efter att detta hände så märker jag att den läcker kylvatten  och tillslut såg jag att det rann ut vatten enligt den bilden som jag bifogade i första inlägget.

 

Vet inte om detta förändrar eran analys nu när ni vet hela bakgrunden men nu kanske ni har lättare att ringa in vart läckaget kommer ifrån? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var viktig information, som stärker min uppfattning att maskinen måste demonteras!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger alltså att motorn kokade och började läcka efter det. Låter ju helt klart som att du får riva toppen till en början och titta där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...