Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Dava

Förlisningen av Maria Sofia. Trossen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Idag kom nya trossen och som vanligt får man många funderingar. Denna gång handlar det om den tvåmastade trä-skonaren Maria Sofia som sjunker efter att ha seglat på en stock utanför Stockholm.

 

De försöker länspumpa den med bensindrivna pumpar från helikopter och två räddningsfartyg men pumparna sätts hela tiden igen av sågspån, samtidigt som båten tar in allt för mycket vatten och till sist bestämmer de sig för att överge båten och den sjunker till 60 meters djup.

 

 

Hur kan en flytande stock orsaka sådana skador? Varifrån kommer allt sågspån?

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tätar gamla träbåtar med sågspån i springorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev AndW:

Man tätar gamla träbåtar med sågspån i springorna.

Okej, ev en förklaring, men binder man inte denna sågspån på något sätt? Räcker det att köra på en stock för att allt sågspån ska lossna och öppna springor överallt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite värdelöst vetande.

Torrt sågspån förs ner under skrovet och släpps lös där, spånen följer med vattnet in i springorna och sväller ganska snabbt där, det kläms liksom fast.

 

Metoden kallas för att "myra" skrovet, för längesedan hämtade man myrstackar i skogen, mycket torrt material där, barr, stickor  och myror tätade.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Dava:

Okej, ev en förklaring, men binder man inte denna sågspån på något sätt? Räcker det att köra på en stock för att allt sågspån ska lossna och öppna springor överallt?

Stockar i vattnet har en tendens att bli vattenmättade så att de så småningom bara flyter i ena änden och alltså står vertikalt i vattnet och rör sig upp och ned med vågorna, s.k. dykare.

Om det är rejäl sjögång och en sån är på väg upp då en båt stöter på den så blir det  en rejäl smäll som av ett gigantiskt släggslag.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seawolf:

Stockar i vattnet har en tendens att bli vattenmättade så att de så småningom bara flyter i ena änden och alltså står vertikalt i vattnet och rör sig upp och ned med vågorna, s.k. dykare.

Om det är rejäl sjögång och en sån är på väg upp då en båt stöter på den så blir det  en rejäl smäll som av ett gigantiskt släggslag.....

 

Okej, låter ju rimligt. Låter som ett problem som är större i skärgården än på västkusten där stockar ganska snabbt skulle sköljas i land.

 

 

 

Lite OT men varför kan inte sjöräddningen ha säckar/ballonger som kan luftfylldas under däck. Även något att täta läckan provisoriskt hade kunnat rädda båten, typ en pressning som förts ner under ytan. Då hade kanske båten inte behövt sjunka helt och de hade kunnat bogsera in den till en vik där den kunde repareras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Dava:

 

Okej, låter ju rimligt. Låter som ett problem som är större i skärgården än på västkusten där stockar ganska snabbt skulle sköljas i land.

 

 

 

Lite OT men varför kan inte sjöräddningen ha säckar/ballonger som kan luftfylldas under däck. Även något att täta läckan provisoriskt hade kunnat rädda båten, typ en pressning som förts ner under ytan. Då hade kanske båten inte behövt sjunka helt och de hade kunnat bogsera in den till en vik där den kunde repareras.

I Bohuslän, som ligger på den västra kusten, om nu någon tvivlar, har jag sett "stockar" dels en bit ut i vattnet dels ilandflutna på en strand och i en båthamn..

Vid närmare granskning visade det sig vara gamla telefonstolpar. Som ni vet gräver "Televerket" numera ner sina ledningar (eller höjer avgifterna kraftigt för trådbunden telefoni) varvid behovet av telefonstolpar har försvunnit till sorg för småfåglarne och amatörornitologerna.

 

Nåväl, telefonstolpar, lätt gröna av något impregneringsmedel, någon med en påspikad skylt med någon sifferkombination på. I ena ändan var de tillspetsade som nyvässade blyertspennor, eller om nu någon elak Storvisir skulle få för sig att spetsa sammhällskritiska medborgare på en påle... Nu var detta På Tjörn (och senare på södra delen av Orust fick jag reda på) och där härskade inte Iznogoud, så dessa stolpar, pålar, stockar kom någon måhända inte från någon suspekt och infromell makthavare.

 

Långt senare erfor jag att det i en hamn på Tjörn, Kyrkesund, Sunna, saknades akterförtöjningar. Ägarna hade köpt upp ett överskottslager av gamla telefonstolpar som de pålat ned i dyn vid bryggorna. Alla var väl nöjda, skeppsmaskarna var nog nöjdast, frukost, lunch, middag, kvällsmat och nattamat och däremellan mellanmål serverades dessa skeppsmaskar. Av någon anledning vässar skeppsmasken liksom bävern, stockarna i ena ändan, dom går av, flyter upp, skadar en och annan båt som dessutom blir av med sin akterförtöjning.

 

Om nu ett halvdussin sådana stolpar, stockar, pålar hade legat ute i farleden och flutit fritt (några hade dessutom traktens huligana ungdomar rullat ned i vattnet under midsommarnatten) hade de lätt kunnat skada i stort sett vilken båt som helst som gjorde fart genom vattnet, kanske inte en omfattande skrovskada på ett segelfartyg av trä, men betänk vad som hänt om en vattenskoter, planande motorbåt med eller utan drev eller med utombordare skulle fått för skador om man kört på en horisontellt flytande stock i marvattnet..!? en seglande segelbåt hade väl fått rätt omfattande skador den med, om den gjorde litet fart i vattnet.

 

Det var det, den erfarenheten, det minnet.

 

Så då min spinoff fundering.

Jag har ännu inte läst senaste numret av Trossen, men haveristen var väl ett seglande skepp?

Man hade väl segel ombord?

Jag fick tidigt lära mig att man kan tillfälligt någorlunda täta läckande skrov genom att dra ett segel utanpå skrovet, då inträngande vatten trycker segelduken mot skrovet kan man få det så pass tätt (i teorin) att man med arbetande länspumpat kan ta sig i hamn eller i alla fall sätta båten kontrollerat på grund.

 

Men Trossen ligger väl i brevlådan när jag kommer hem senare under dagen.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Dava:

 

Okej, låter ju rimligt. Låter som ett problem som är större i skärgården än på västkusten där stockar ganska snabbt skulle sköljas i land.

 

 

 

Lite OT men varför kan inte sjöräddningen ha säckar/ballonger som kan luftfylldas under däck. Även något att täta läckan provisoriskt hade kunnat rädda båten, typ en pressning som förts ner under ytan. Då hade kanske båten inte behövt sjunka helt och de hade kunnat bogsera in den till en vik där den kunde repareras.

Angående metoden med ballonger under däck så tål nog inte fastsättningen av däcket vid skrovet belastning åt det hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Rascal:

Angående metoden med ballonger under däck så tål nog inte fastsättningen av däcket vid skrovet belastning åt det hållet.

Kanske, kanske inte.

Ballongerna presser ju ut det inläckta vattnet samma väg som det kom in, eller annan väg, så det borde ju hålla, men klart är det klent byggt eller murket så går det åt helskotta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst artikeln.

Du var ju två vuxna och ett barn ombord, så det kan ju har varit svårt att då runt en segelduk runt skrovet i fören. Seglen är väl dessutom rätt stora och tunga till denna båt. 
Men när sjöräddningen anlände, varför testade inte dom den metoden? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske, kanske inte.

Ballongerna presser ju ut det inläckta vattnet samma väg som det kom in, eller annan väg, så det borde ju hålla, men klart är det klent byggt eller murket så går det åt helskotta.

Problemet är att ballonger under däck ger en avsevärd lyftkraft. Båten är tung framförallt om det finns blyköl eller stora motorer och däcket är inte dimensionerat eller fastsatt för att tåla att lyfta i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Problemet är att ballonger under däck ger en avsevärd lyftkraft. Båten är tung framförallt om det finns blyköl eller stora motorer och däcket är inte dimensionerat eller fastsatt för att tåla att lyfta i.

Jag har faktiskt bevittnat när man lyfte på det viset, en 30fots fiskebåt, låg på omkring tio meters djup,  man tog det försiktigt och fyllde sakta, men det är nog en risk, särskilt på större, äldre och tunga båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre då om man hade ett stort nät som man kunde föra under och sen ha flytballonger i det för att hålla båten flytande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Bättre då om man hade ett stort nät som man kunde föra under och sen ha flytballonger i det för att hålla båten flytande.

 

Det låter som någon uppfinning designad Carl Barks, med Oppfinnar Jocke, Ankeborg, Carlisota som utförare. Det finns någon Barks-episod när Joakim skall tävla med hjulångare på Missippifloden där denna räddningsmetod används.... eller hur det nu var, vill minnas att det finns minst två olika berättelser som berör detta, man för väl konsultera seriewikin. Kvack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger ju inte i sjöräddningens uppdrag att bärga båtar. 
Det är en sak mellan ägaren, dennes försäkringsbolag och den fria marknaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

Det ligger ju inte i sjöräddningens uppdrag att bärga båtar. 
Det är en sak mellan ägaren, dennes försäkringsbolag och den fria marknaden. 

 

 Tänker att det ligger i deras intresse att förhindra att det sjunker båtar som kommer att läcka miljögifter under lång tid .. de hade massor av diesel ombord så ärendet blev ett miljöärende

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Dava:

 

 Tänker att det ligger i deras intresse att förhindra att det sjunker båtar som kommer att läcka miljögifter under lång tid .. de hade massor av diesel ombord så ärendet blev ett miljöärende

Miljöräddning på statligt vatten är Kustbevakningens ansvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sedan om det är myrrningen som lossnat lär det ju inte vara ett enskilt hål utan då kommer den nog vatten mellan varje bord och det är många meter att täcka med segelduk. Beroende på hur mycket av den som släppt vill säga. På en plastbåt är det ju enklare att härleda vart vatten kommer. Ser du ut kommer det in vatten i en träskuta är nog lömskare. 

Redigerad av makke_the_muss
missade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 I gamla träskutor brukar det ju ligga en del sågspån och tveittar under garneringen. Sådant som har hamnat där vid olika reparationer genom åren. Det går ju att städa bort det mesta men en del lämnar alltid kvar...... och vi vet ju inte hur noggrant ägaren hade försökt städa i alla hålrum. Då vattnet steg flöt väl skiten loss och fastnade i pumparna.

 

Lyfter man en träskuta med luftkuddar finns det väl en ganska stor risk att däcksbalkarna slits loss från balkvägarna. De hålls ju bara fast med en bult i var ända. Då lossnar hela däcket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...