Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
clippan

Gammal Hella akterlanterna lyser ej

Rekommendera Poster

Hej. Har en båt med en gammal akterlanterna som jag inte får att fungera. Jag har provat ledningen till den så långt jag kan komma (med en nålförsedd spänningsprovare så nära lanternan som möjligt) och fram till den punkten finns det ström. Jag har provat lampan, (flera stycken), och de fungerar i andra lanternor. Jag har tagit loss lanternan och monterat isär den så långt jag kan komma. Jag skulle vilja ta isär den helt så jag kan kolla de sista centimetrarna av kabeln och lampkontakten, ev. lödning m m. Men jag vet inte hur jag får isär det stycket som finns kvar(om möjligt). Är det någon som vet eller kan visa någon instruktion för detta? Har letat men inte hittat något. Jag vill ju inte bryta isär den och riskera förstöra någonting om det inte är meningen att den ska kunna tas isär. Då sparar jag nog den hellre, jag tycker den är fin, och köper en ny istället. Bifogar en bild av den som jag hittat på nätet. 

Lanterna.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett klargörande: Det är den svarta delen undertill på bilden som går att vrida på, det är en strömbrytare, den är också vriden på för att kolla, om man vrider på den så kan man alltså dra ur lampkontakt med fastsatt kabel på ur själva metalllamphuset. Då får man ut den del som lampan sitter på osv. Det är den delen jag undrar om det går att ta isär ytterligare för kontrollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är fina grejer. Mina fungerade inte heller. I klumpen man vrider loss sitter det två "kontaktstycken" (eller vad de heter) typ sockerbit som var helt igenärgade. Efter rengöring och hopsättning funkade lanternorna igen.

Tyvärr minns jag inte hur jag gjorde men jag skall kika i morgon om jag har akterlanternan hemma (bytte den mot ny ledlanterna pga sprucket glas). Den kanske kan friska upp mitt minne.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en lanterna hemma. Mina benämningar är kanske inte helt korrekta, men de beskriver i alla fall principen 😀.

 

Vrid loss lamphållaren.

 

IMG_20200429_083211214_4519.thumb.jpg.88c435c3aa60d8e83e61fe3a7558ecc6.jpg

 

Skruva loss muttern till kabelgenomföringen.

 

IMG_20200429_083253226_9495.thumb.jpg.1e4d52e43dc40bcb7decf214507185e3.jpg

 

Tryck ut "kontakthuset".

 

IMG_20200429_083309892_6101.thumb.jpg.e9d12011f5e2441842316a9fa2d64fd6.jpg

 

Pilla loss brickan och gummipackningen till kabelgenomföringen.

 

IMG_20200429_083410577_1525.thumb.jpg.b83ff3288ca8bf52043fc12a2e32074a.jpg

 

Skruva loss skruven som håller fast det fjäderbelastade stiftet och dra ut stift och fjäder.

 

IMG_20200429_083608094_3588.thumb.jpg.405e9dc1141be9716b6b26bd606f8037.jpg

 

Här var det en härlig grön goja som gjorde att stiften fastnat och var lite knepiga att få ur. När allt är rengjort skall stiften fjädra tillbaka, så fint, när man trycker på den. Det gjorde de verkligen inte för mig innan rengöring.

 

Tänk på när du sätter ihop grejerna igen att få anslutningshålen, ett på varje stift, att passa mot öppningen i kontakthuset.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du en ny lamphållare så heter den   Hella 119.429-001. Kan vara bra att veta när den ger sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren! Med hjälpen jag fått så har jag tagit isär lamphållaren och det var ärg och oxid inuti och ett av stiften hade fastnat. Ska göra rent och byta kablage nu och räknar med att den kommer att fungera fint.

Tack för hjälpen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja som lanternorna skall du vara rädd om, i mitt tycke dom snyggaste som finns till fritidsbåtar.

Dom är rätt så dyra, hoppas att lamphållaren är överkomlig i pris och att den finns i lager.

 

Kanske lika bra att byta lamphållarnai de andra tre samtidigt?

 

Elektrisk ström har du inte i kablarna så länge lampan inte lyser. Däremot har du spänning (om nu strömbrytaren till lanternorna är påslagen, säkringen hel och batteriet någorlunda laddat etc) Ström flyter först igenom kablarna och lampans glödtråd tillbaka till batteriet när allt funkar som det skall.

 

Vanligt fel i alla lanternor, även dessa Hella lyxlanternor är att det blir oxid, det är fukten i luften, värst där vi seglar i saltvatten, då även luften är salt.

Även lampan kan vara oxiderad, kolla ”plumparna” längst ned, dom kan behövas putsas av litet. Kolla även att lampbulben sitter fast ordentligt i sockeln, om den inte gör det, men fortfarande lyser, kan man droppa ned litet superlim, cyanakrylatlim, mellan glasbulben och sockeln.

Dessa lampor är rätt så dyra dom också.

 

Observera även att dessa lampor inte har minus i sockeln, till skillnad från flera andra lampor man har ombord eller framförallt i bilen. Det är plus och minus i ”plumparna” längst ned.

 

Observera även att de små styrstiften eller vad de kan tänkas heta på sockelns utsida sitter på olika höjd, så lampan passar bara på ett sätt i sockeln. Det är sannolikt for att den Inte skall kunna polvändas, vad nu det skulle spela för roll.

 

På baksidan (vilket du troligtvis redan upptäckt) sitter det en låsanordning som man får skjuta i sidled med en skruvmejsel för att låsa fast/lossa lanternan ur fästet som är skruvat i båten.

 

Då jag hade litet olika lanternor på min båt försökte jag få tag i begagnade Hellalanternor, men fann inga hela eller som komplett uppsättning, så jag köpte istället nya Aqua-Signal, några dagar senare fanns det begagnade satser med Hellalanternor på både Blocket och Tradera.... suck.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

På baksidan (vilket du troligtvis redan upptäckt) sitter det en låsanordning som man får skjuta i sidled med en skruvmejsel för att låsa fast/lossa lanternan ur fästet som är skruvat i båten

Vet du var man kan få tag på fästet man sätter fast i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Georg_Ohm said:

Observera även att de små styrstiften eller vad de kan tänkas heta på sockelns utsida sitter på olika höjd, så lampan passar bara på ett sätt i sockeln. Det är sannolikt for att den Inte skall kunna polvändas, vad nu det skulle spela för roll.

 

Jag tror att det är för att det diagonala staget som håller glödtrådens övre ända ska hamna inåt mot lanternas bakvägg, inte ut mot glaset.

På en runtomlysande trefärgslanterna hamnar staget i den vita sektorn, stjäl minst ljus där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

Vet du var man kan få tag på fästet man sätter fast i båten?

Det sitter fast i båten med två skruvar.

K.G Knutsson är väl fortfarande generalagent för Hella, kolla med den firman.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...