Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jojosurf

Stoppa läckage, vatten kommer in!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Behöver verkligen hjälp här.

Det är så här att det är liten läckage där det kommer lite vatten in i båten.

Förut hade båten motor inne (där framme). Har nu utombordare. Det är en IW26 (Lill-scampi). Gick genom röret till propeller men nu är röret helt "stängt" trodde jag.

Verkar vara liten spricka där vid botten så att det kommer in lite vatten.  Ca 0.5 - 1 liter per dygn kommer det in. Båten är i vattnet nu.

 

Bilderna: Precis under "röret" läcker det in vatten. Precis där blåa pappret är. Jag testade med blå pappret för att se om det är därifrån och det är precis där det läcker in vatten.

 

Min fråga är om det finns något bra spackel eller något som är som "tuggummi" så man kan pressa där det kommer in vatten utan att det lossnar?.

Vet att det fungerar om det är torrt men det läcker in lite vatten. Undrar om det är möjligt medan det är lite fuktig?

 

Får fixa lilla sprickan under botten sen när båten är på fastlandet.

 

Tacksam få tips!

20200427_143844.jpg

20200427_144801.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där skulle du plasta igen från utsidan så du inte får in vatten i håligheter i själva konstruktionen.

Du kan testa att täta tillfälligt med Tec7 det är en fogmassa som fäster och härdar under vatten, försök att tvätta rent ytan från fett och olja först.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tippar att du har ett lekage mellan stävröret och laminatet. Detta förekommer på ett otal båtar.

Stävröret är laminerat i laminatet och är i allmänhet brons. Temperatur förändringar och vibrationer gör att rörets vidhäftning lossar från laminatet varpå vatten kommer åt att tränga in. Båten lyfts iför hösten och kölden får vattnet att bryta lös större ytor. Efter år/decennier uppstår en kanal mellan stävrörets båda ändor. 

Jag tycker inte att den lilla sprickan ser ut att ha något med saken att göra. Tvivlar på att du får det permanent tätt med syd-:s trick men det kanske håller någon sommar.

En bild av hur röret ser ut i den yttre ändan skulle underlätta mera detaljerade råd. Själv har jag reparerat en handfull stävrör som läkt längs sin ytteryta... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har problemet med litet läckage utmed röret. Försök att täta med plast eller epoxy funkar inte pga vibrationerna. Lade BT Multibond på utsidan och vidare ut en dm längs röret, för att få hjälp av vattentrycket att täta mot röret.

Multibond var vad jag råkade ha hemma, vet att det står att det inte duger för permanent användning under vatten, men har gjort ett test i ett år utan påverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DU behöver slipa rent från gelcoat om du skall få koll på varifrån det läcker, när det är plastrent så plastar du med lite glasfiberväv från utsida och insida - då lär du få det tätt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju olika "nödtätningsprodukter" jag minns inte namnet just nu, och hittade inget med mina sökningar på Seasea, Hjertmans eller Erlandssons, men jag har i alla fall en burk med någon magiskt massa man kan täta akuta läckor med, om nu någon minns vad det heter... 

-Jag har aldrig behövt testa min...

 

Grejen är ju att göra en tillfällig tätning som håller för denna säsongen utan att behöva torrsätta båten, för att i höst åtgärda felet permanent.

 

Men du kanske kan avvända en sådan här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en liknande läcka som vi tätade genom att trycka in en liten klick sikaflex med fingrarna i skarven där vattnet trängde in.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vi hade en liknande läcka som vi tätade genom att trycka in en liten klick sikaflex med fingrarna i skarven där vattnet trängde in.

Det låter ju som den smidigaste lösningen i nuläget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns ju olika "nödtätningsprodukter" jag minns inte namnet just nu, och hittade inget med mina sökningar på Seasea, Hjertmans eller Erlandssons, men jag har i alla fall en burk med någon magiskt massa man kan täta akuta läckor med, om nu någon minns vad det heter... 

-Jag har aldrig behövt testa min...

- - -

Kan vara StayAfloat som är en smöraktig massa som ska täta även under vatten.

Det är nog mer avsett som tillfällig nödreparation och inget för att lita på en hel säsong.

 

Jag skulle satsat på Sika så det blev torrt i läckan . När det sedan var torrt så skulle jag lägga på ytterligare Sika som då förhoppningsvis får bättre vidhäftning. Det bör hålla säsongen ut. Sen bör läckaget fixas permanent efter höstupptagningen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Vi hade en liknande läcka som vi tätade genom att trycka in en liten klick sikaflex med fingrarna i skarven där vattnet trängde in.

Det är ju en dålig ide om det görs distalt! Viktigt är ju att minimera vattnets inträngning proximalt!

Men om jag förstår så avser du proximal tätning?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-30 vid 15:56 skrev LonelyBird:

Det är ju en dålig ide om det görs distalt! Viktigt är ju att minimera vattnets inträngning proximalt!

Men om jag förstår så avser du proximal tätning?!

Pratar du om tänder nu? Proximal och distal handlar väl om vart i munnen som tänder sitter. 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Janus82:

Pratar du om tänder nu? Proximal och distal handlar väl om vart i munnen som tänder sitter. 

Används i tandvården ja.

Men annars är ju ordet Distal = avlägsen och Proximal motsatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Används i tandvården ja.

Men annars är ju ordet Distal = avlägsen och Proximal motsatsen.

 Vi kanske ska prata rektal i stället när det handlar om aktern?  🤔

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ABC:

 Vi kanske ska prata rektal i stället när det handlar om aktern?  🤔

Nej, helt annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det väsentliga är att man kommer åt att täta vattnets inträngning mellan stävröret och laminatet.

Jag har gjort detta på ett sätt som rekommenderats av ett välrenommerat varv i Helsingfors.

Att det skall lyckas förutsätter att man utifrån kan borra ett större antal hål genom laminatet fram till stävröret (borra inte hål på stävröret). Hålen borras med en 5.2 mm borr mot stävrörets centrum tills motståndet förändras av att du stöter mot rörets yta. Gänga hålen och skruva in smörjnippel i det hål som är i mitten av stävrörets längd.

Införskaffa en fettpress av acceptabel kvalitet och med tillräckligt kraftig pump (långt pumpskaft).

Fyll fettpressen med Sikaflex 292 och börja pumpa genom nippeln. Knak och brak uppstår men tvivla inte utan fortsätt tills Sikaflex tränger ut genom något av de andra hålen. Skruva in smörjnippel i det hålet och fortsätt ända tills Sikaflex kommer ut runt både inre och yttre ändan av stävröret. Låt Sikaflexet härda varefter du slipar hålen lämpligt för att därefter spackla med epoxy.

Detta är något jag gjort med egen båt och tre andra. Ger ingen garanti men jag vet att Seldenska varvet utför denna reparation och har gjort det i två decennier nu...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-30 vid 10:10 skrev Mackey:

Vi hade en liknande läcka som vi tätade genom att trycka in en liten klick sikaflex med fingrarna i skarven där vattnet trängde in.

Med tanke på olika medicinska och andra kommentarer så förtydligar jag.

 

Sikaflex från insidan med båten i plurret och fuktigt (precis som på din bild) funkade för oss.

Sedan riktig reparation till hösten (var det tänkt för tre år sedan).

Tack för påminnelsen!👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...