Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kronevik

Hur man kontrtollerar kölen? - Köpa Ockelbo OS 19?

Rekommendera Poster

Hej! Vi funderar på att köpa vår första segelbåt... (vi är jag, min fru och vår 3mån baby) Till saken hör att jag har fått ett erbjudande om att köpa en Ockelbo OS 19 för 17000kr. Båten ser allmänt fräsch ut och en hel del tillbehör verkar följa med bl.a. storsegel, rullfock (el.genua), spinacker Men när jag lyfte på golvet i ruffen var ytan rostfärgad bredvid och runtom kölbultarna. Ägaren sa något om att det bara var skönhetsfel och att bultarna var rostfria. Frågor: 1. Är det ett dåligt eller bra erbjudande? Blir jag blåst? 2. Behöver jag oroa mig för kölen? 3. Hur kan jag kontrollera att kölen är som den ska? [KUR]Tack för hjälpen![/KUR]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om erbjuddandet är bra eller ej vet jag inte. Kan inget om båttypen. Det är inte så mycket pengar. En stortriss ligger på 8-15 000 kr och den är bara 5,5 meter. En udda båt kan vara mer svårsåld än en vanligare typ. Men skulle du förlora 5000 kr vid försäljning så är det vad som krävs för att hyra en båt 10 dagar som jämförelse. Kölbultarna kan vara rostfria trots rostfläckar. Rostfritt skall betraktas som rosttrögt. Ta en magnet och håll mot en kölbullt, rostfritt är inte magnetiskt. Kolla efter sidorna på kölens infästning mot skrovet, om det finns små sprickor i plasten. Finns detta då har du svajköl = Köp inte. Titta noga i för och akter om kölen efter sprickor detta kan indikera att hon gått hårt på grund. Detta skall göras på in och utsida. Är kölen rak? Om den är osymetrisk s/b så påverkas kursstabilitet. Kolla rodrets infästningar och om den har skador. Segel som medföljer kolla om det finns skador på dom. Rullen skall fungera även om nån drar i seglet. Tampar och fall ser dom slitna ut? Inte så dyrt att byta ut men indikerar skötsel. Behöver du inte en liten motor? Medföler den inte så får du leta 3,500 eller mer för begagnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra svar.... Angående motor så följer det med en liten motor på 4hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...