Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
parme89

Fjärrkontroll ankarspel

Rekommendera Poster

Tjena ! 

jag har ett gammalt ankarspel från simpson lawrence , ett horizon 500

nu är det så att fjärkontrollen en DEFA bg 4 knappar gått sönder , det finns sådana kontroller att köpa men nu till frågan , 

är detta originalkontrollen som skickades med horizon spelen på den tiden ? jag har nämligen letat efter någon form av mottagare men kan inte hitta den !!?

så om jag nu köper en ny kontroll , hur ska jag para ihop den med ankarspelet ? någon som har erfarenhet av detta ?

skall tillägga att ett nytt paket med kontroll och mottagare kostar 4000kr till lawrence spelen , detta e inte aktuellt då jag fortfarande kan köra från förarplatsen på fasta knapparna . en ny kontroll kostar 400kr , det kan jag gå med på 

 

mvh EMIL 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om de ens såldes med trådlös fjärr. Låter skumt att det är en DEFA.

Köp annars ett "kit" med handsändare och mottagare från nätet. Då kommer du undan med en tiondel av nämnda summa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev IngemarE:

Vet inte om de ens såldes med trådlös fjärr. Låter skumt att det är en DEFA.

Köp annars ett "kit" med handsändare och mottagare från nätet. Då kommer du undan med en tiondel av nämnda summa.

nej precis, det konstigaste är att jag inte ens hittar mottagaren,  men att köpa en egen sändare å mottagare lär va det bästa alternativet ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har köpt en sådan här Fjärrkontroll till mitt ankarspel, har fungerat felfritt i flera år.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Jag har köpt en sådan här Fjärrkontroll till mitt ankarspel, har fungerat felfritt i flera år.

 

Hälsningar Ove

Har en likadan sedan några år och den har fungerat bra.

En sak är att den inte slår av direkt när man släpper knappen utan fortsätter att gå i 1-2 sek.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Skoter:

Har en likadan sedan några år och den har fungerat bra.

En sak är att den inte slår av direkt när man släpper knappen utan fortsätter att gå i 1-2 sek.

Men om man har linstopp så funkar det bra vid upptagning då den bryter först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LonelyBird:

Denna bryter omedelbart när man släpper knappen. Funkat felfritt i 5 år.

HÄR

Japp! Den är bra! Jag har använt sådana i olika applikationer, dom är egentligen avsedda för vinschar på terrängbilar och fyrhjulingar. Men funkar i allmänhet klockrent på ankarspel.

Jag hade en sådan i Nimbusen med bandankarspel. Ingen fördröjning, omedelbar respons.
Nu var det väl så att ankarspelet manövrerades med en negativ puls, medan fjärrkontrollens mottagare gav plus ut, eller om det nu var tvärtom,  så jag fick koppla två enkla relän emellan.

Jag har skrivit och ritat kopplingsschema, finns ”här någonstans” du får leta på Maringuiden.

 

Nuvarande båt har Lewmar ankarspel med original femtusenkronorsfjärrkontroll, inte alls lika bra, den har inbyggd fördröjning på ungefär en sekund, himla irriterande.

Men jag har byggt trådbundna fjärrkontroller också, även det på bild här i forumet, nånstans. ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, jag hittade kopplingsschemat.

A0ED51E6-394A-43D3-8AE7-ABB3B8345A20.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja här är en bild på min nuvarande kabelbundna fjärrkontroll, en billig manöverbox, en dyr spiralsladd till släpvagn och en gratis kopplingsbox från en skrotad lastbil eller buss.

83F667D8-6304-456B-911D-A0C834568AC5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev LonelyBird:

Denna bryter omedelbart när man släpper knappen. Funkat felfritt i 5 år.

HÄR

Jag har en exakt likadan men som sagt det är nån sekunds lag när man släpper knappen, undrar vad det kan bero på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Skoter:

Jag har en exakt likadan men som sagt det är nån sekunds lag när man släpper knappen, undrar vad det kan bero på.

 

Jag har själv tre stycken nu (använder till annat ändamål), och en i båten som jag sålde 2016. Ingen har/hade fördröjning. Kanske det finns olika versioner? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Skoter:

Jag har en exakt likadan men som sagt det är nån sekunds lag när man släpper knappen, undrar vad det kan bero på.

 

Inte en aning. Jag har en för mitt ankarspel och en (fås med olika frekvenser) för den elektriska furlingen. Båda sluter och bryter inom millisekunder... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Skoter:

Jag har en exakt likadan men som sagt det är nån sekunds lag när man släpper knappen, undrar vad det kan bero på.

 

Det kan finnas fördröjning både i fjärrstyrningen och kontaktorn till ankarspelet. Dessa fördröjningar adderas så klart. Prova att köra med ordinarie styrning på kontaktorn för att mäta var fördröjningen tillkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Det kan finnas fördröjning både i fjärrstyrningen och kontaktorn till ankarspelet. Dessa fördröjningar adderas så klart. Prova att köra med ordinarie styrning på kontaktorn för att mäta var fördröjningen tillkommer.

När jag använder fotkontakten är det ingen fördröjning bara när jag använder fjärren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Min båt var full med olika kinna pryttlar. Och har nästan fått ur allt 👍

Denna är nymonterad i min båt. 

Riktigt nöjd med allt i ett kontroll. 👍

Men det kostade där efter 😧

Side-Power_new_8ch_remote.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...