Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Noomie

Behöver hjälp - motorn startar inte och ska sjösättas snart

Rekommendera Poster

Hej, ytterst tacksam för hjälp. Vi har en Norcem 21 med Volvo Penta 140. Har bytt hela tändsystemet och har provat med nytankat bensin och med startgas, den startar inte. Vi har provat att vi har gnista...den ger avgasknallar. Några ideer? Tacksam för tips och hjälp!, båten ska sjösättas på onsdag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt tändsystem och ger avgasknallar låter för mig som feljusterad tändning. På en FIAT jag hade för många år sedan var jag tvungen att plocka ut fördelaren för att kunna byta brytarspetsar. Första gången jag gjorde det var jag inte nog observant, utan satte tillbaka fördelaren med rotorn 180 grader fel och jävlar vad jag skvatt när jag försökte starta. Det small bra inne i garaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev excel319:

Nytt tändsystem och ger avgasknallar låter för mig som feljusterad tändning. På en FIAT jag hade för många år sedan var jag tvungen att plocka ut fördelaren för att kunna byta brytarspetsar. Första gången jag gjorde det var jag inte nog observant, utan satte tillbaka fördelaren med rotorn 180 grader fel och jävlar vad jag skvatt när jag försökte starta. Det small bra inne i garaget. 

Ja 180 grader fel har jag också gjort fel på.

Jag har dessutom fördelare där medbringaren i botten sitter 90 grader fel, annars har väl VP ett snäckdrev längst ned? annars är det ju standard Bosch-fördelare.

 

Jo, det jag egentligen undrar över är om motorn fungerade bra innan du bytte tändsystemet?

Gnista kan man ju ha, men kommer den vid rätt tillfälle? (förgasarsmällar eller avgassmällar)

Boschfördelare har (i allmänhet) en skåra i periferin i den kanten som fördelarlocket vilar på. Rotorn skall peka på denna skåra då kolven i cylinder 1 är i övre tändläget. Detta kollas med en blyertspenna eller liknande som stoppas ned i tändstiftshålet. Vid 180 grader felmontering brukar det istället bli cylinder 4, ja alltså beroende på tändföljden, jag är van vid 1-4-3-2, men på VP är det väl annorlunda 1-3-4-2?, kolla det!

 

Nu vet jag inte vad för slags tändsystem du monterat, men de jag känner till ansluter man röd till plus på tändspolen, medan svart till det som man tror är minus på tändspolen, nu är detta inte "äkta minus" utan där som brytarspetsarna ger "signal in" alltså minuspulser till cylindrarna på varannat varv, eller hur jag nu skall förklara det, då fördelaren roterar med halva motorvarvet... ja du fattar säkert.

Äkta minus, "chassijord" får de tändsystem jag satt i olika Boschfördelare från den stålplattan i botten av avkännarenheten som man monterar där brytarspetsarna satt innan. och då är det viktigt att kolla att den lilla jordflätan finns kvar som förbinder denna del med fördelarens gods. Visserligen ha de marina fördelarna ingen vacuumkompensation, men "tändplattan" är ändå rörlig då det brukar finnas en centrifugalkompensatrion, därav jordflätan.

 

Så mitt räd är att återmontera det gamla mekaniska tändsystemet med brytare och konding, se till att motorn är injusterad med detta innan du byter tillbaks till det elektroniska.

 

Sedan för att strö salt i egen grop, eller hur nu ordspråket är...

Så är det ju ett samspel för bra gång att förgasare, ventilspel och tändning var och en är justerade som sig bör.

Även bränslepumpen och bränsletrycket har betydelse jag hört....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor som har 1-4-3-2 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rollen:Vad är det för motor som har 1-4-3-2 ?

Ja det kan man ju undra, fyrcylindriga  boxermotorer brukar ha den tändföljden.

(Subaru har 1-3-2-4)

Mina är luftkylda och satt längst bak i diverse bilar och bussar, och då talar jag inte om Scania CR76. Men det är ot i denna diskussion, det som är viktigt är att Firma Robert Bosch levererade bland av mat tändfördelare till både Wolfsburg, Skövde och Hisingen (var nu V-P hade sin sammansättningsfabrik för motorer).

 

Man bör ju kolla tändföljden, brukar vara ingjutet en sifferkombination i motorblocket, eller tryckt på någon etikett, ”firning order” eller så på tyska motorer ”Zündfolge”. 
 

Så trådskaparen bör ju kolla att han kopplat att han kopplat alla tändkablarna u rätt ordning! Det brukar finnas käcka bilder på nätet där man kan se i vilken ordning kablarna skall kopplas till tändstiften.

 

Bidogar två bilder, skåran i fördelaren, som jag skrev om tidigare och en för tändföljden hos Volvos 4 cylindriga bensinmotorer. Hoppas du kan bli hjälpt av dessa. Landsvägsversionen av din motor heter B 21 och kom väl med 240-serien om jag nu inte minns helt fel.

EB3261FB-5653-45FE-BCB6-5882D57949E5.jpeg

658FDCF3-2068-4DC6-AE61-C4AA1E92B094.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev Rollen:

Vad är det för motor som har 1-4-3-2 ?

Vanligt på boxermotorer.

Motståndsmannen hann före 😞

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev excel319:

Vanligt på boxermotorer.

Motståndsmannen hann före 😞

Det var kanske väldigt synd att VW inte började bygga/konvertera båtmotorer tidigare. Motorerna från ”bubblorna” är synnerligen robusta och slitstarka, ganska varvilliga men ändå lågvarviga, låg kompression som tål att höjas ordentligt. Bra vridmoment även på låga varv och lättskötta, lättmekade, okomplicerade. Och då luftkylda. Man slipper dra in (salt-)vatten i kylkanaler eller värmeväxlare, man slipper sjövattenpump och man behöver inte söla med glykol. De senaste 1600 motorerna lämnade 50 bromsade hästkrafter, men man kan lätt ta ut 75 utan större svårighet och 100 hk med litet mer ombyggnad. Till typ 2, bussar och pickuper samt vissa typ 3 fanns det 1900 motorer med dubbla förgasare eller insprutning, sådana hade säkert funkat i en mindre sportbåt. Och faktum är att jag sett en liten troligtvis hemmabyggd flatbottnat vattenskidbåt i Fjällbacka med trimmad VW boxer och kort rak axel i. 
 

Men som sagt var, återmontera den mekaniska tändningen, kolla att allt är ok och när det är det sätter du tillbaka den elektroniska.

 

Hur kollade du att du har gnista?

Jag brukar testa med Biltemas speciella testlampa den kan man även koppla på ”0-kabeln” den mellan tändspolen och fördelarens centrumhål.

 

Ja jag glömde en sak, rotorn skall stå mitt för markeringen i fördelaren SAMTIDIGT som markeringen i den stora remskivan fram på motorn överensstämmer med en markering i motorblocket, då är ettans kolv i övre tändläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och tack för engagemang!

Vi har bytt tändsystemet mot ett bättre än det som var men är fortfarande med brytarspets, båten kördes i okt till marinan och lyftes på bockar. Nu på våren så provade vi att starta med det i höstas körda tändsystem. Då uppdagades problemet. Helt död, vill inte tända överhuvudtaget. Kollade då stiften mot jord och fick gnista ut alla men tyckte de var klena gnistor. Bestämde mig för att byta ut allt från spole,kablage,brytare,konding,lock (med klack) och stift. Glad i hågen vred jag om igen. Lika dött.. 

 

Kört den på nytt bränsle från dunk direkt, bytt bränslefilter och fyllt filtret och koppen under med nytt bränsle. 
Lika dött..

 

Nu ikväll så har jag provat att dra en kabel direkt till plus på tändspolen om startmotorn skulle tjuva all spänning och lämna spolen med för lite spänning och då inte klara att tända gnistan bra.

 

Dessa avgasknallar och mindre puffar samt ikväll även lite eld upp ur gasarna känns ändå på ngt sätt som felinställd tändning. 
Frågan är bara när den skall ha ha ändrats.. 
 

Skall man prova att ställa om den till grunden men hur är det lägena? 
 

Tack återigen för ert engagemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan ha haft två fel.

Hur menar jag då ?  Jo, det gamla och det nya ger olika felsymptom. Med det gamla var båten helt död (ok, det gnistrade lite om stiften). Med det nya tänder det, men förgasareld och puffar tyder på helt fel tidpunkt. Jag tror alltså du hade ett fel på det gamla, och det nya har kanske byggt bort det men istället hamnat fel.

 

Vad är "bytt mot ett bättre" om det fortfarande är med brytarspetsar och inte elektronisk givare typ hallelement ?

 

Minns en tabbe jag gjorde när jag byggde motor till min X1/9, baserad på ett Tipo-block som i original hade ett datoriserat tändsystem utan fördelare. Hålet (pluggat) i blocket fanns dock kvar för den gamla fördelarlösningen och den axeln drev även oljepumpen och fanns också kvar. Och jag hade en uppgraderad "fördelare" (egentligen bara givare för denna eftermarknadständning) och ville använda det hålet.

Men bilen startade aldrig utan spottade och förgasartände, för att sedan plötsligt starta till under några varv men sedan baktända igen. Skulle visa sig att drevet i Tipo-blocket var en aning mindre med 1-2 kuggar färre så utväxlingen till fördelaren blev fel. Tändpositionen vandrade alltså runt hela skalan.....

En annan tabbe man lätt gör på de gamla italienarna är att man missar att alla markeringar för Ö.D. gäller 4:an, inte 1:an som nästan alla motorer annars har. Inkl. din VP.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att finna öd kan man göra på några olika sätt.

Dels det helt mekaniska som jag nämnt ovan, en blyertspenna eller liknande i ettans tändstiftshål, ha koll på rotorn mot ritsen och remskivans markering mot markering i motorblocket.

 

Eller koppla ur tändspolen, koppla en testlampa mellan brytarspetsarna och plus, vrid remskivan till markeringarna och vrid hela fördelaren så att rotorn pekar mot ritsen, nu skall lampan lysa, det kan ju diffa på några grader. Det finns massvis med anvisningar på nätet, dels specifika för Volvo dess mer allmänna och instruktionsvideor på Youtube.

 

Tänkbara fel, kolla kammen på rotoraxeln, påverkar den verkligen brytarspetsarnas konkatpunker? Blir det bra avstånd mellan brytarspetsarna vid alla fyra kammarna? Har du brännmärken på brytarspetsarna? funkar kondensatorn?

 

Och som då själv är inne på, räcker batterikapaciteten till för både startmotor och tändsystem?

Håller tändspolen måttet, har den ett förkopplingsmotstånd? Kan det kopplas förbi tillfälligt?

 

Så ger vi oss på bränslesystemet:

Kommer det fram tillräckligt med bensin? Hur ser bränslepump och filter ut, är det skräp i tanken?

Fylls flottörkammaren/kamrarna upp? (SU-förskansare?) miständningar kan i vissa lägen även bero på bränslebrist. Jag brukar få det då jag får in skräp i flottörhuset och huvudmunstycket (Solex).

 

Vågar man göra ”flasktestet” ombord på en båt?

Det vår iallafall ut på att koppla loss ingående slang till förgasaren/arna och stoppa ned slangen i en större PET-flaska för att sedan dra runt med startmotorn och se om det kommer ut tillräcklig mängd. Men du kanske har en elektrisk bränslepump? Tickar den på, ger den någonting i flaskan?

Både mekaniska såsom elektriska bränslepumpar har membran som kan bli otäta, den elektriska har dessutom ändlägesbrytare (som ger den occilerande rörelsen) som kan paja.

 

Så var det då syret:

Troligtvis det minsta problemet just nu, motorn blir ju sur om den får för lite luft/syre, hur ser tändstiften ut? Blir det någon skillnad med eller utan luftfilter/flamdämpare? Känner du någon undertryck i förgasaröppningen vid startförsök?

 

Men jag tror nog ändå att du måste göra en grundinställning av tändningen  och därefter gå vidare, klart att kolla att det kommer fram bensin ordentligt är ju inte fel det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med ventiler?

Tätar dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...