Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
winter

Skruva fast badstege bara i ovankant?

Rekommendera Poster

Jag tänker montera en badstege på min Askeladden 16-4400 enligt bild. Många badstegar har ju bara stödben som vilar mot akterspegeln längst ner, därför funderar jag på om jag kan strunta i att borra för de nedre fästen och låta stegen hänga i de övre skruvarna. Det vore skönt att slippa onödiga hål så långt ner på akterspegeln. (Den lilla svarta badstegen ska plockas bort för den är hopplös.)

 

IMG_2645.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill borra i underkant kanske du skall kika på en annan typ av stege. 

 

Risken är uppenbart stor enligt mig som en icke expert att man när man skall ta tag i stegen drar i den och sitter det bara bultar i ovankant så kommer stegen att över tid vicka loss dom övre fästpunkterna - till slut lossnar stegen. 

 

Eller så fungerar det kanon. 
 

Personligen hade jag inte chansat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för synpunkterna! Det slår mig att badstegar som har lösa stödben nertill ofta är ledade upptill, då blir det inte samma belastning på de övre skruvarna. Jag har kollat på massor av stegar men akterspegelns "snedskurna" form gör att det inte är många som passar om man vill ha ordentlig längd på stegen.

image.thumb.png.f0997c99b1eba6bf68bba507fd2811c1.png

Redigerad av winter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det ju `allmänt bra att inte onödigtvis borra nya hål i sitt båtskrov´. Men jag tror du har en överdriven farhåga, detta  eftersom  sådana skruvhål ju är lätta att täta*!

Själv skulle jag i ditt fall inte tvekat att montera bort den gamla nödstegen med sitt handtag (gulmärkt i bilden nedan)! Tätat hålen, borrat nya för den badstegen av hjärtans lust.


Skillnaden mellan en nödstege och en badstege varierar nog litet beroende på situation och vem som klättrar. (Åldriga personer avkylda i ofrivilligt dopp i nån nödsituation är ju helt annat än frivilligt badande ungdomar ankrad i nån hamn!?)
Din nya stege är i mina ögon både nöd- och bad- stege, skulle demonterat den gamla!
    

*) angående eventuell oro för tätning av små genomgående skruvhål:
Vattentrycket utifrån på fritidsbåtars skrov är ganska minimalt, det ringa vattendjupet pressar knappast in `ens en  plugg gjord av tuggummi´? (Självklart måste man ta hänsyn även till `tidens tand´ så exemplet tuggummi får inte bli nån permanent lösning, men men.) 

   

stege.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för utförligt svar! Vad är bästa sättet att plugga sådana hål, en försänkt skruv i hålet+sikaflex eller spackla igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns måttangivelser för nödstege sk badstege.

Finns säkert någon googlare här som hittar måtten.

Den skall kunna fällas ned av en nödställd liggandes i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...