Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
segelbagaren

Flytta Forsheda ryckdämpare - går det?

Rekommendera Poster

Har alltid tyckt att det är ett smått hel***e att få dit dessa ryckdämpare  men jag har aldrig behövt flytta en förrän nu och inser att det är ju ännu svårare. Är det någon som lyckats med detta eller SKALL det vara omöjligt?   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjligen nåt tips om hur? Det jag provat hittills är olika kombinationer av svordomar men det hjälpte inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur jag skall förklara, men man får ju trycka ut lås-öglan i ena änden, jag använde en skruvmejsel att bända med och en polygrip att dra med vill jag minnas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade 3-slagen polyester-lina enligt bilden.
Stört omöjligt att flytta Forshedan, blev att jag köpte nya linor för de var ganska gamla. Forshedan kunde dock återanvändas efter kniv-massakrering av gamla linan.


Det är märkligt hur stel och tjock linan blir efter några år!
Jämför man den med en ny lina kan man knappt tro att det är samma.


Vete katten, måhända har detta med havssalt att göra, jag håller alltså till på västkusten.
UVstrålning + havssalt = snabbt stelt o tjockt förtöjningståg??
 

förtöj.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då visst går det som Peter beskriver, jag brukar ha två skruvmejslar.

Och lite envishet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har gjort det många gånger. Märlspik/skruvmejsel och tång är bra verktyg.

Redigerad av StyrmanKarlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går och tillvägagångssätten är redan nämnda här ovan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går, men javisst det finns saker som är lättare.

 

Jag gör som så att jag tvättar faktiskt mina fasta förtöjningstampar med ryckdämparna på i tvättmaskinen varje höst, kulörtvätt 40 grader. Innan tvätt tar jag förstås bort schacklarna.

Jag tror att detta underhåll håller mina linor i bra skick. Jag kör nog alla linor jag har ombord som då har använts under säsongen. Då blir dom "som nya" saltvattnet gör ju dem annars stela och besvärliga.

Men det blir trassligt i tvättmaskinen, kanske det blir bättre om man först lägger dem i en nätkasse.

 

Det kan väl vara så att linorna kan vara litet olika, och då liksom "fastna" olika hårt i ryckdämparens vindlingar.

 

Kanske du kan smörja in linorna med någon vattenlöslig hudkräm eller liknande, kanske varmvatten går lika bra för att få mindre friktion mellan linan och gummit..? ja jag har aldrig provat det själv.

Sedan får du väl lirka och bända och försöka rappa ur linan. En större skruvmejsel eller mer professionell märlspik kanske är bra att ha till hands. Jag har ju splitsade öglor i varje ända av mina så mina ryckdämpare sitter där dom sitter!

 

Å andra sidan kanske man skall byta förtöjningslinor och dessa dämpare nån gång emellanåt, vad tror ni?

Jag ärvde mina av min far, som fick den på köpet då han köpte sin Ohlsson 88, 1981, och redan då var dom nog 5-10 år gamla. Visar dock inga tecken på slitage, varesig linorna eller dämparna (äkta Forsheda). Det är nu till tredje båten och i fjärde hamnen jag använder dessa linor.

 

Tvättmaskinstvätt... ja jag har kört vanlig treslagen ankarlina också i tvättmaskinen, 60 meter lång, det blir väldigt trassligt men rent.

 

Kättingen och själva ankaret tål inte centrifugen eller tvärt om, centrifugen tål inte kättingen och ankaret, i alla fall inte på 1200 rpm. Så ett gott råd, tag bort kätting och ankare innan tvätt, i alla fall ihopfällbara paraplydraggar, dom kan fälla ut sig under tvättprogrammets gång och ställa till en massa elände. Bruce gillar nog inte heller den tvätten.

Måhända är även blyad lina olämplig att köa i tvättmaskin, man kan ju få ut Pb i sköljvattnet och kanske paja någon process i reningsverket.

Behöver jag lägga till en smily?    :P

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OK, tack alla. Ger ett visst hopp. När vädret bättrar sig så skall nya försök göras. Tänkte ta till Yes som smörjmedel. 

 

Vad har du för jättetvättmaskin om du får in ryckdämparna i den @Georg_ohm?

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta inte Yes som smörjmedel. Det blir bra "klister" när det torkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev segelbagaren:

OK, tack alla. Ger ett visst hopp. När vädret bättrar sig så skall nya försök göras. Tänkte ta till Yes som smörjmedel. 

 

Vad har du för jättetvättmaskin om du får in ryckdämparna i den @Georg_ohm?

Nejdå, en vanlig standardmaskin, man får ju vika gummidämparna när man lägger i dem, och linorna är ju inte så långa, kanska bara 2 x 4 meter.

 

Yes är ju bra, halt och glatt, lätt att skölja bort sedan.

 

Men häll inget Yes i vare sig disk- eller tvättmaskin!

Det var en förälder tillika brandman som gjorde det när han hade kökstjänst på den föräldrakooperativet förskolan där vi hade våra barn för omkring 25-30 år sedan. Hela köksgolvet fylldes med skum upp till ankelhöjd, den killen var ju van vid att producera skum....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kane:

Ta inte Yes som smörjmedel. Det blir bra "klister" när det torkar.

Javisst, men om man sköljer ordentligt efteråt borde det inte kladda till det mer än nödvändigt.

Såpa eller flytande tvål kanske är bättre!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...