Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
GSYSCalle

Avgaser från dieselvärmare

Rekommendera Poster

Vi installerade en dieselvärmare (billig Webasto-kopia) idag på vår Smaragd och funderar lite på bästa lösningen för att få ut avgaserna. Värmare sitter i motorutrymmet och vi kommer dra frisk tilluft från sittbrunnen. Som värmaren sitter nu skulle det vara smidigt att dra in det i motorns avgassystem, kanske rakt in i slangen innan ljuddämparen/vattenlåset som är av enkel gummitub-stil. Vad tror ni om det? Finns det risk att det skulle avgaserna från motorn skulle tryckas tillbaka in i värmaren? Är det någon som har något bra tips för att lösa det utan att sätta en genomföring, då det är ganska långt bak till akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska vara försiktig med hur man drar avgasrör. 

Om man gör som du föreslår vad händer om man inte kör motorn när värmaren går ?

Då står impellerpumpen stilla och inget nytt vatten kommer in i avgassystemet ,

och det är av gummi , 

en annan fråga är om värmaren klarar att trycka avgaserna genom vattenlåset när inget kylvatten hjälper till.

 

Går det inte dra ut avgasröret i aktern ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 

Förutom det elektrikern skriver tänker jag så här.

 

Det är nog ingen bra idé att koppla ihop avgasrören eftersom det inte går att utesluta att avgaserna från motorn till viss del kan komma att gå baklänges genom värmaren.

 

Om man vill köra värmaren samtidigt som motorn kommer det att bli knepigt att säkerställa att värmaren går som den ska.

 

Ta inte förbränningsluften från motorrummet om det är risk att trycket varierar där.

Sämst är om det kan bli lägre tryck i motorrummet eftersom värmaren då kommer att få mindre mängd luft och kan då sota.

Ett litet motorrum med små luftöppningar kommer lättare att få lägre tryck, särskilt om motorn körs samtidigt som man vill ha värmaren igång.

 

Motorrumsfäktar stökar också till det en del.

 

För god funktion och säkerhet för värmaren är det bäst att följa montageanvisningarna. Snegla gärna även på andra anvisningar för att se om de anvisningar du fick med den billiga värmaren verkar fullständiga. 

https://www.hjertmans.se/Media/Articles/4953-400/4953_Ebersp%C3%A4cher%20D2-D4Plus-D4-D5A%20Manual.pdf

 

https://static.watski.com/files/9033484A-Marinanvisning-AT4055-AT2000STC-SV-se-69175.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Webasto (äkta) värmare.

I manualen står det att slangen för förbränningsluft och avgasrör ska vara på samma sida av båten.

Sitter intag och avgas på babord respektive styrbord sida, så kan det bli tryckskillnad vid blåst och man får problem med förbränningen. Så pass känsligt är det.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev GSYSCalle:

Vi installerade en dieselvärmare (billig Webasto-kopia) idag på vår Smaragd och funderar lite på bästa lösningen för att få ut avgaserna. Värmare sitter i motorutrymmet och vi kommer dra frisk tilluft från sittbrunnen. Som värmaren sitter nu skulle det vara smidigt att dra in det i motorns avgassystem, kanske rakt in i slangen innan ljuddämparen/vattenlåset som är av enkel gummitub-stil. Vad tror ni om det? Finns det risk att det skulle avgaserna från motorn skulle tryckas tillbaka in i värmaren? Är det någon som har något bra tips för att lösa det utan att sätta en genomföring, då det är ganska långt bak till akterspegeln?

Du har fått bra tips/råd på din Facebookfråga. Följ dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...