Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tau

Power Trim defekt - Yamaha 40V

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)


Hej,

Jag har en Yamaha 40V där power trimen strular.

När jag sjösatte båten i år så tiltade jag ned motorn och försökte starta, men den ville inte. Och efter ett par försök så gav jag upp och misstänkte att det var batteriet. Tiltade upp motorn och satt och suckade en liten stund innan jag tänkte ge det en sista chans. Då när jag tiltade ned motorn så gick den ned någon dm och sedan dog den. ALL el till hela motorn var död. Självfallet är jag helsäker på att det är batteriet som är sopslut så vi drar ut båten till platsen för hand och tar hem batteriet på laddning. I slutänden var det inte det som var felet utan det var en säkring som hade gått så när jag hade bytt den fungerade motorn som den ska och det gick att tilta upp motorn igen. MEN det gick ej att sänka ned motorn.

Efter extremt mycket felsökning och försöka följa kablar och se om det är strömstopp någonstans så skruvade jag loss power trim delen där kablarna går in för att se om man kunde mäta ström där. Men när jag skruvat tillbaka det så går det ej att tilta varken upp eller ned. 
Vad kan detta bero på?

 

Tack på Förhand

Redigerad av Tau

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några tankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det du beskriver av varierande funktion hos trimmet kan jag inte förklara, men sannolikt är felet elektriskt. I vart fall skulle jag börja leta där. Kan t.ex. bero på att säkringen har gått igen. Har du spänning fram till pumpmotorn?

Med en multimeter och lite Googlande tror jag att felet går att hitta ganska snabbt. 

 

Du som vet årsmodell och om det är en 2-T eller F40 har bäst förutsättningar att googla fram mer info som kan leda dig i felsökningen, kopplingsschema t.ex.

 

Du kan kanske hitta motorn på boats.net och förstå hur elen till trimmet är konstruerat via reservdelslistorna.

 

P.s. innan du gör något annat så kolla oljenivån i trimmet. Har det kommit in vatten i trimmet?

 

Du har varit snål med info vilket nog gjort att ingen kunnat/velat kommentera tidigare. Utöver ÅM etc. vore det klargörande om  trimmet låter eller är helt dött.

 

 

 

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...