Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BenneGu

Länspumpa Flipper 570 HT

Rekommendera Poster

Hej! Just köpt denna båt och ska renovera upp den. Fattar bara inte hur den ska fungera, finns/fanns det inget sätt att nå ned i kölsvinet nära aktern? För att kunna pumpa ut vatten utan att dra upp båten ur sjön och öppna dyvikan? 

 

Det finns 2 skruvade ventiler i durken, men de verkar inte sluta i kölsvinet utan i någon slags mellanrum mellan durk och yttre skrov? Men om man öppnar dem så kan vatten rinna ned i kölsvinet?

 

Och längst akterut finns finns ett utrymme för bensintank, men ingen slags dränering, hur får man bort vatten?  Vet att det inte ska vara vatten i en HT båt men det kan ju hända vid brottssjö, uppblåst kapell i regn, tvätt, små läckage.....

 

Hjälp.....så här har det inte sett ut i de öppna eller HT båtar jag haft förut. Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har precis sålt min 575:a, kan svara på hur det såg ut i den. Det fanns mycket riktigt ingen dränering i bensintanks-utrymmet, så där blev det ibland stående vatten (eller bensin i de fall man råkade slabba), men däremot fanns det ett hål ner till kölsvinet precis föröver om det utrymmet. Hålet var stort som ett Pringles-lock ungefär och såg ut som att det var original (dvs inte uppsågat i efterhand). Kan ju iofs vara så att detta hål var en förbättring just mellan 570 och 575.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade en 570 för en massa år sen, på den hade tidigare ägare tagit upp ett hål i golvet vid utrymmet för bränsletankarna närmast akterspegeln och där stoppat ner en pump.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-27 vid 09:45 skrev Kenka:

Hej,

Hade en 570 för en massa år sen, på den hade tidigare ägare tagit upp ett hål i golvet vid utrymmet för bränsletankarna närmast akterspegeln och där stoppat ner en pump.

Tack! Minns du om det fanns 2 öppningar i durken också, en ca 50 cm framför tankutymmet, och en ca 1.5 m längre fram? Det finns på min, men de är grunda och verkar som vattnet går bakåt innan det hamnar i kölsvinet. Märklig konstruktion, går ju inte att länsa i sjön! Någon dom vet mer? Tusen tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hål som syns på den här bilden jag hittade på nätet kommer jag ihåg att det fanns på min båt också. Har tyvärr inget minne av något hål längre fram, men kan säkert ha funnits ett.

Där jag har markerat med pil var det upptaget ett hål för länspump, hade två 20-liters trycktankar som passade precis så slangen gick upp mellan dem.

Capture.PNG

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar använda våtdammsugare för att få torrt i skrymslen o vrår , slangen tar onte mycket plats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...