Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndW

Huawei e8372 no service

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en e8372 4g-dongle som visar ”no service”, kan alltså inte ansluta till något nät. Jag är på samma plats där detta gått tidigare, och jag kan se föera nät om jag gör en manuell sökning efter mobilnät via menyerna. Simkortet är verifierat fungerande i en telefon, och har funkat i e8372 tidigare.

 

Finns ju ett antal med e8372 här på forumet, någon som varit med om detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var väl det som var signalen när jag hade stoppat sim-kortet i facket för minneskort...

Tur att någon här såg hur tokigt jag gjort. 
Testa att ta ur och sätta i sim-kortet igen och kolla att det sitter på rätt plats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte vara problemet. Tar jag ut simkortet står där nämnligen ”NO SIM” :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan pin-kod en blivit aktiverad på sim-kortet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stoppade i SIM-kortet i en mobil och då funkade det att surfa utan pin. Så det tror jag inte. Men jag ska undersöka det mer.

 

Lutar väl åt att nåt är paj, men det som stör den bilden är att jag kan se mobilnäten vid en manuell sökning (inte ansluta dock). De med rätt leverantör har status ”available”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt modem sitter i båten men när jag kommer dit skall jag kolla och se om jag kan hitta något. Kanske är lättare att se något/någon inställning när det finns service tänker jag. Tyvärr dröjer det några dagar innan jag kan åka dit.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-04-26 vid 08:03 skrev AndW:

Har en e8372 4g-dongle som visar ”no service”

Nu har jag kollat mitt modem. Kolla att APN är rätt inställd (andra bilden längst ner).

Här är mina "uppringningsinställningar".

 

Screenshot_20200509-140106_6483.jpg.4e4d97bdf73d47edf2d69865b592be90.jpgScreenshot_20200509-140114_7311.jpg.4f7954c95a53b4a8127106eab4f80dfa.jpgScreenshot_20200509-140121_7471.jpg.12f9ceffbb0fb20928362c9a2b32c0fe.jpg

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack men jag får nog ge upp modemet tyvärr. Irriterande: jag kan ju se operatörerna vid manuell sökning.

 

Men med bakgrund i felsökningen ovan så har nog donglen pajat i sin byrålåda, eller när jag tog upp den eller nåt. Men då borde jag inte se operatörerna tycker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollar med din operatör att abonnemanget är aktivt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, se ovan, simkortet kan surfas på i en mobil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat att göra en fabriksåterställning/reset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Japp ☺️

En variant är att du skickar modemet till mig så testar jag med det SIM-kort vi har i vår Huawei. Men å andra sidan känns det lite långsökt att det skulle vara fel på SIM-kortet när det funkar i en telefon.

Kan det vara så att operatören gjort nån ändring hos sig som gör att det skiter sig i modemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framsteg! Jag hade alltså tidigare provat samma sim i en telefon vilket funkade. Nu provade jag ett annat sim i e8372 och det funkde också! Hittade rätt APN automatiskt (annan leverantör) osv.

 

Då har jag i alla falla lite ny info till supporten för halebop (kortet som inte funkade i e8372)

 

Mitt andra sim hade simkod och det funkade bra (bara att knappa in).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev AndW:

Mitt andra sim hade simkod och det funkade bra (bara att knappa in).

På Huaweien? Hur gjorde du då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man fick knappa in koden i GUI:t. Måste göras varje boot, så inte att rekommendera såklart.

 

Men nu har mitt suspekta sim slutat funka även i telefon, så det är konsistent dåligt nu. Växlar lite mellan att ge ”ingen service” och ”ogiltigt sim”. Antagligen har det uppstått glapp i det när jag monterat det i sin lilla bärar-ram. 
 

Så huawein är hel men simet trasigt. Case closed tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med nytt SIM funkar modemet fint. 

 

MEN!

 

Jag märkte att när jag kopplar i de två externa entennerna tappar 1-2 (!) pinnar i mottagning. Det var dåligt, tyckte jag. Jag hade dock 4 pinnar utan, så redan ganska goda förhållanden. Skulle kunna vara så att throughput-hastigheten fortfarande ökade men känns tveksamt. Det får jag kolla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev AndW:

Jag märkte att när jag kopplar i de två externa entennerna tappar 1-2 (!) pinnar i mottagning. Det var dåligt, tyckte jag. Jag hade dock 4 pinnar utan

Det lät skumt. Jag skall testa hur mitt beter sig när jag kommer till båten nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, så då har jag också problem med mitt Huawei modem. 
Förra säsongen funkade det finfint med Tele2’s data-kort. Av olika anledningar bytte jag i år till deras Wifi-togo och det funkade fint de första två dagarna. Sen håller modemet på och svarar:

”Anslutningen misslyckades, eftersom inställningarna för uppringning är felaktiga. Kontakta din tjänsteleverantör.”
Var i kontakt med Tele2 som inte hittade något fel i kortet. Jag gjorde en reset av modemet utan att det hjälpte. Sen satte jag in en ny, identisk profil, och då hoppade det igång efter ett tag. Detta var för två dar sedan och sedan dess har modemet varit påsatt hela tiden och idag funkar det inte. Samma felsignal som tidigare. Vad trött jag blir!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu la jag in en ny profil och startade om modemet från web-interfacet och då funkar det igen!

Trött!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-03 vid 09:56 skrev AndW:

Jag märkte att när jag kopplar i de två externa entennerna tappar 1-2 (!) pinnar i mottagning. Det var dåligt, tyckte jag. Jag hade dock 4 pinnar utan, så redan ganska goda förhållanden.

Testade att rycka ur antennerna från modemet i dag. Utan antennerna har jag 1-2 pinnar sämre mottagning än med antenner. Jag har för övrigt de korta "leksaks"-antennerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-03 vid 17:43 skrev ChristerN:

Och nu la jag in en ny profil och startade om modemet från web-interfacet och då funkar det igen!

Trött!

För min del slutade det med att jag köpte annat modem. Vart för mycket strul med detta. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

För min del slutade det med att jag köpte annat modem. Vart för mycket strul med detta. 
 

Tråkigt att du åkte på ett måndagsexemplar. I bland kommer man till en punkt då det är bättre att häva skiten över bord, köpa något annat och lägga energin på det man egentligen vill lägga energin på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...