Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hybro

Nyttan med Gelcoat?

Rekommendera Poster

Gissar att jag har pest på min skuta, under vattenlinjen. 

 

Varför har man från början Gelcoat under vattenlinjen? 

Den är ju inte vattentät över tid. 

Är det för att det ska se fint ut, när båten är ny och ligger på land? 

 

Nåväl. Lösningen på mina återkommande problem, som består i vatten i Gelcoat och möjligtvis polyester/glasfiber. Blir förmodligen att göra något radikalt och fräsa bort all Gelcoat under vattenlinjen och sedan rolla på 7 - 8 lager epoxi enligt tillverkares anvisningar. 

 

Tänker mig att använda en Gelcoatpeeler. 

 

Vad tror ni om detta? 

 

Trött på allt skrapande o duttande. 

 

Är ingen tävlingsseglare, så jag skiter i om underredet inte blir superjämnt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag blir lite osäker när du beskriver ditt problem: "vatten i Gelcoat och möjligtvis polyester/glasfiber"

 

Först, peta hål på en blåsa, kommer det då ut lite vätska (fukt) ta det på fingern och lukta, luktar det då ättika, du kan inte missa, då är det Osmosis (plastpest).

 

Sedan tycker jag det det låter alltför drastiskt att fräsa bort gelcoaten med en sådan där "elhyvel"

 

Jag gjorde jobbet på min Winga29 för ca 30 år sedan. Jag köpte starkt färgborttagningsmedel som jag rollade på, det var i gelkonsistens minns jag och luktade riktigt starkt, att stå inomhus skulle ha varit uteslutet. När det hade verkat ca 10min tog jag en vass spackelspade på förlängningsskaft och "hyvlade" av det första skiktet, sen upprepade jag detta 1 eller 2 gånger på samma ställe, jag tog ca 1 kvadratmeter åt gången.

När den mesta färgen var borta tog jag en slipplatta med grovt våtslippapper, kan ha varit 40-korn, också på förlängningsskaft som jag doppade i en hink med vatten och gick över botten. Tungt och skitigt jobb, vilket kan till del undvikas om man har ett "droppstopp" på skaftet.

Jag blev skitig inpå bara kroppen, även under kalsongerna minns jag.

När hela undervattensdelen i plast är vit, så får man anse att alla blåsor som behöver punkteras har också blivit det. Därefter avtvättning och vänta på våren.

När våren kom tvättade jag av skrovet igen och väntade en vecka. Sen målade jag 7 lager med VC Tar tjärepoxi (går säkert bra med Biltemas Epoxi Primer). Därefter  två lager med VC17.

 

Fortfarande idag finns inte tillstymmelse till ”återfall” av plastpest.

Arbetsinsatsen bedömer jag till 30-40 timmar effektivt arbetad tid + en massa väntetid vid målningen givetvis.

 

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Hybro:

Varför har man från början Gelcoat under vattenlinjen? 

Den är ju inte vattentät över tid. 

Jo, gelcoat/topcoat är hyfsat vattentät och man har det oftast inte bara under vattenlinjen utan man brukar bygga hela båtar av det 😀.

Om jag vore i ditt ställe, och inte bryr mig så mycket om farten, skulle jag strunta i att göra något utan ge mig ut på sjön.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, synsättet på detta fenomen, osmosis, har ju ändrat sig över tiden.

Men för runt 30 år sedan trodde man att dessa blåsor skulle växa oavbrutet och förstöra båten på bara några år.

 

Och om man skall göra något åt det, väntar man ju till hösten när blåsorna växt till sig.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, då... Det luktar typ ingefära, av vätskan som rinner ut när jag punktera om hösten.

 

Är numer inte orolig, båten håller mitt liv ut.

 

Vet att när förre ägaren fick båten levererad från Knape Marin för ca 15 år sedan, så var all färg borta. Bara gelgoaten kvar. 

Har sett resultatet av detta, när större shok lossnat. Slipad och spackla gelcoat. 

Därefter blev den målad med nån industriepoxi. 

 

Så det hjälper mig förmodligen inte att göra samma resa igen.

 

Enligt båtfärgsleverantör, som även hyr ut gelcoatpeler-maskin, så är slutliga lösningen att skala bort all Gelcoat under vattenlinjen, då en tydligen innehåller fukt, salter, glykol mm. 

 

Är beredd på att göra jobbet, en gång, för alla i stället för att hålla på som jag gör. 

 

- Nu har jag kört med rekommendationen från en långfärdsseglare. Lägg i båten tidigt om våren, så är de få som ser hur illa det ser ut med det fläckvis målade skrovet. O visst, det funkar. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, det kanske finns olika typer av Osmosis?

På min båt fanns det från 5-6 mm i diameter och ca 1 mm på höjden för de största och nedåt till minimala. De minsta var ju så klart flest. De var många tusen, kanske miljontals.

Och när man krasade sönder de största kom det ut lite vätska.

Den luktade distinkt och starkt ättika, ingen tvekan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste nog börja med att kolla var blåsorna är. Är de under ”industri-epoxyn” (jag vet inte vad det är, har aldrig hört talas om), eller är de under gelcoaten?

 

Är de inte under gelcoaten är det ju snarare ett tecken på att ”industriiepoxyn” fungerar som ett halvgenomsläppligt membran (det är det som skapar blåsor; fukt kommer in men inte ut), och det är den som är problemet. Då hade jag istället tagit bort bottenfärg och OM ”industriepoxyn” sitter bra och inte löser sig, mattslipat den och gjort en ny epoxybehandling i stället för att hugga bort gelcoaten med en gelcoat-peeler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Hybro:

 

- Nu har jag kört med rekommendationen från en långfärdsseglare. Lägg i båten tidigt om våren, så är de få som ser hur illa det ser ut med det fläckvis målade skrovet. O visst, det funkar. 

Du behöver inte ha bråttom, innan sjösättnngen är båten 'under pågående förbättring" och sedan är det bara fiskarna som ser. Det gäller alltså bara att det är snyggt under färden från uppläggningsplatsen till vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Industriepoxi är den färg man sprutar järn(stålbalkar)med .Konstruktioner till exempelvis parkeringshus. Även sjövattenpumpar till kärnkraftverk. Det är vad jag lärt mig av en

fd ägare till ett rostskyddsmåleri.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...