Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
formelker

Evinrude 40 hk 2 takt 1996 tändningsproblem

Rekommendera Poster

Hej, och välkomna till den längsta novellen om en Evinrude utombordare som har tändningsproblem.

Innan jag beskriver problemet vill jag bara tacka alla som tar sig tid till att svar och engagera sig! börjar nämligen få krupp på denna motorn.

 

Sommaren 2 år sedan köpte vi (MIN FAMILJ) båten. en styrpulpet med evinrude 40 hk 1996 årsmodell. När vi tillsammans med försäljaren skulle provåka båten ville den inte starta så han fick lämna in den på reparation. samma sak upprepade sig 1 gång till och den reparerades ännu en gång. Efter andra reparationen startade och funkade motorn felfritt (självfallet svårstartad efter lång tid ståendes utan användning, men startade alltid på 3:e försöket). motorn funkade sedan hela sommaren ut utan problem.   

 

Förra sommaren (1 år sedan) när vi skulle starta den efter vintern började samma krångel igen. efter att pillat på den i ca 2 veckors tid utan att vetat vad vi gjorde och försökte starta den ca 50 gånger startade den och funkade hela sommaren igen. Dock behövdes 2 säkringar byttas (om det hjälper experterna). 

det kan hända att vi lämnade in motorn på reparation denna sommaren en gång för att få den att funka. men det är inget jag minns. så de ät 50 50. 

 

Denna sommaren...  första dagen vi försökte starta motorn fick vi gång den efter ca 15 försök och vi trodde problemet var löst. men när vi la i den i vattnet dagen efter så ville den inte starta. motorn togs då upp igen och teststartades ytligare en dag utan resultat. jag laddade då batteriet och köpte nya tändstift. dagen efter då de var dags att testa med de nya tändstiften och det nyladdade batteriet startade motorn på första försöket (inga problem alls). testade för säkerhetens skull dagen därpå igen. Kan ni gissa? Den startade igen på första försöket. På kvällen när vi la båten i vattnet startade han igen utan problem. 

 

3-4 dagar senare. Jag bestämmer mig för att ta en tur med båten. gjorde exakt allt som man ska göra innan man startar motorn. försöker starta.. inget händer. försöker 10 gånger till innan jag ger upp. 

 

Och nu är ni läsare på exakt samma ställe som jag. batteriet fick vi med båten när vi köpte den. Batteriet kan alltså minst 2 år men troligen 3 år plus. 

jag har gjort ett antal slutsatser och de är:

de är inte tändstiften

motorn startar då batteriet är fulladdat. en spänning på ca 14 ohm tror jag. men då den inte startar har batteriet en spänning på ca 12.7 ohm, vilket ett fullladdat batteri ska ha... 

startmotorn går problemfritt.

den får tillräckligt med bränsle och olja då motorn går problemfritt när den väl startat. 

kylningen funkar också som den ska.

 

jag har inte rört död mans grepp och eftersom motorn startar ändå när andra saker påverkar tror jag inte att de är död mans grepp som är problemet men ändå värt att nämna att jag inte har rört den.. min fråga är nog ganska självklar... vad är felet? och vad är nästa del av motorn att felsöka? om vi är säkra på att de har med själva tändningen att göra de vill säga. Jag skulle dock påstå att de är tändningsproblem då startmotorn går. har inte bytt säkring men den ser hel ut och dessutom hade inte ens startmotorn funkat om den varit trasig.   

är jävligt tacksam för svar som hjälper mig framåt! 

mission one: find the next thing to felsöka gällande tändningen 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...