Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
RobbanLar

Inget bränsle från insprutningspumpen

Rekommendera Poster

Hej igen....
 

Har en yanmar ysm8. Efter att jag igår hade igång motorn så skulle jag återigen starta den idag men utan resultat.

 

Jag började med att lufta och kolla så jag fick runt bränsle dit det skulle, men när jag öppnar röret efter insprutningspumpen kommer inget bränsle. Jag får bränsle vid luftningsskruven innan pumpen. Provat med starten men inget bränsle kommer. 
 

Kan det vara pumpen som bara helt plötsligt går sönder?

Har även en stoppvajer på motorn som man kan dra i för att stoppa motorn, kan den ha något med bränslet att göra?

 

Bifogar ett par bilder om det kan vara till någon hjälp. Den bilden med blå pil är där det inte kommer något bränsle.

Bilden med röda pilar är stoppvajern. 

 

Mottager mer än tacksamt emot svar!

 

//Robert

1F0A096B-0B2F-40CB-A126-092A575CE6C1.jpeg

4D1A04A0-5AC7-4191-AF1D-4AF9F7E57D24.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppen, är de som vajern är ansluten till. 

Ser att stoppvredet vilar mot stiftet, normalt i körläget o start. 

 

Hur är det med skruven som håller vredet mot axeln?

Sitter den fast, hur är styrningen mot axeln som går nedåt. Sitter den riktigt? 

 

En jag kände fick just detta felet. Bytte högtryckspumpen. 

Vad som felande var dock oklart. 

 

Oavsett, om ni skruvar isär, så kolla först sprängskisser. 

Tycker mig minnas, att det är flera mycket små delar... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och bränsle efter pumpen, i vart fall i synlig mängd, får du först vid högre inställning på gashandtaget än tomgång. 

 

Testa att lufta med lite högre gas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Lite uppdatering från motorproblemet. Håller fortfarande på att skruvar med den för att få den att funka helt som den ska.

 

Jag fick bränsle efter pumpen om jag bara hade lite mer gas (precis som Hybro skrev).

 

Jag passade även på att mäta kompressionen i motorn för att se hur den ”mådde”. Fick urusla resultat så jag tog isär den och bytte topplockspackning och slipade ventiler. Båten gick igång och tuffade på fint.

 

Nu har jag dock återigen lyckats få problem med att starta den. Den är trög att få igång och det är först när jag håller för insuget som den lättare tuffar igång (hur det nu är möjligt). Har även märkt att det inte kommer något bränsle från returen när jag ska lufta den, men är osäker om det ens ska komma något där.

 

Spridare är kontrollerade och ska enligt verkstad fungera. 
 

Pust...., inte lätt när man är helt novis på motorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft liknande problem för 10 år sedan på en YSM12. I grunden en 8:a.

 

Det kom sig av att jag glömde öppna bränslekranen vid tanken. Motorn gick fint kanske 10 minuter, sen gick den ned i varv och stannade. 

Öppnade kranen. Men inte startade motorn för det. 

Efter luftning och tejpning av slang, dör det nu droppade lite diesel med vulktape, så gick det att köra vidare. 

 

Det som hände var att matarpumpen sugit hål på den spruckna, murkna då 30 år gamla slangen. Luft kom in i systemet. 

Ny slang och ordentlig luftning, efter att sugit i slangen vid matar pumpen, för att få hävert, självtryck. Så på med slangen och lufta steg för steg genom att köra runt på startmotorn och halvgas. 

Enklare än att trycka på matarpumens arm. 

 

- Original retur från spridaren på Yanmar YS. 

Ytterst lite bränsle kommer genom denna och vidare till finfiltret.

För att ev luft inte går den vägen och runt igen, så har jag dragit en bränsleslang direkt från spridaren till dieseltanken. Och pluggat anslutningen till finfiltret. 

Har även en genomskinlig stump, från en Passat TDI närmast motorn. Aldrig sett luftblåsor i denna. 

 

Så i ditt fall, skulle jag testa att ställa en dunk med diesel på däcket. Fixa hävert, genom att suga lite snabbt i andra ände av slangen, som du sen kopplar till finfiltret ingång. 

 

Går motorn då efter ordentlig luftning, är det endera fel på matar pumpen - sprickor i membranet, eller läck på slangen enligt ovan. 

 

Ca två gånger om året har jag tidigare luftat. Lite luft i systemet märks genom att tomgången varierar, mycket att motorn inte startar. 

I mitt falk kommer luften in genom en 21 år gammal bränslekranen monterad på tanken. Den får nu allid stå öppen, och ska saneras bort. 

Går fin att stänga bränsleflödet med en typ mindre tving på slangen. 

 

Jag tror att du än en gång fått luft i systemet, eller skit i spridaren. 

 

Spridaren har du tydligen lossat i samband med komp test. 

Spridaren går fint att plocka isär. Men innehåller flera små brickor mm. Håll reda på dessa. Kolla sprängskiss. 

 

Om du lossar spridaren, kolla strålbilden, genom att köra motorn. 

 

- Tätningarna på finfiltret är lite luriga att få täta. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan gång stannade motorn mitt på sjön. 

Kom sig att jag bytt plats på anslutningen till tanken. 

Valde denna gång att ansluta till stigröret som satt bättre till, och troligen använts till värmare. 

För att inte kunna köra slut på dieseln med värmaren så slutade röret högre upp i tanken! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt annat om just TS-motorer. 

Motorn är från början konstruerad att placeras helt horisontellt. I en båt lutar motorn. 

Då stämmer inte oljenivån på oljestickan. 

Halv nivå motsvarar max! 

Har betydelse om skutan lutar åt styrbord. Då kan en YS plötslig börja bränna motorolja och rusa okontrollerat. Enda, sättet att på stopp är att trycka in ventillyftaren. 

 

Stannar man motorn med ventillyftaren, sprutas dock diesel via spridaren in i cylindern, så länge motorn snurrar. Diesel som inte förbränns. Vid startförsök strax efter sånt stopp, kommer motorn att rusa, ev skadas. 

 

Får bara motorn stå kanske någon timme eller mer, rinner överskottsdieseln ned i vevhuset via kolvringar o kolv. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om gasreglaget är stängt så kommer det ingen diesel om motorn rusar pga för hög oljenivå.

 

Man kan också vädra / ventilera motorn med dekompen aktiverad och köra på startmotorn lite (eller veva manuelt om det finns vevstart). 

 

Är det ordentlig snurr på motorn när startmotorn går? Testa att hålla in dekompen så att varvet går upp ordentligt. Ska inte behövas om det är bra kompresion.

Min YSE8 startar på första varvet 99/100 gånger men om man vevar igång den manuelt så behövs lite mer snurr innan man släpper dekompen.

 

Följ bränsleledingarna från tanken och kolla så att det finns en matarpump på vägen till finfiltret. Min hadde stannat pga en dålig elektriskkontakt. Trodde det var skit i filtren / tanken som gjorde att motorn stannade ibland men efter att matarpumpen gick igen så beter sig motorn som vanligt. Tror inte högtryckspumpen gillar att suga fram bränslet. Det var skälvfall från tanken på motorerna från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa modeller har elektrisk matarpump, andra har mekanisk pump på motorn, driven av motorn. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...